• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Te csak hallgass! Zene

Ha megismerjük, menthetetlenül meg is szeretjük Mozart C-dúr Concertonéját

Szerző: Mesterházi Gábor2023. január 25.
Facebook Twitter E-mail
Capella Savaria CD

Mozart több hangszerre írott versenyműveit tartalmazza a Capella Savaria nemrég megjelent CD-je. A „sláger” a Sinfonia concertante, melyet más lemezeken is a „kistestvére”, a C-dúr concertone egészít ki. A Kalló Zsolt és Paulik László szólópáros mellé azonban betársul Papp Rita is fortepianón, hogy a töredékben maradt D-dúr hegedű-zongoraverseny rekonstruált első tétele is megszólalhasson.

Kezdjük a végén: bár sokak számára ez a mű lesz a szenzáció, a kiadó részéről meg egyértelműen ez a „hívó szó”, aligha hiszem, hogy a Robert D. Levin által megálmodott Mozart-mű valaha is bekerül a köztudatunkba. Annak idején a Müpában John Eliot Gardiner vezényletével is elhangzott ez a darab, és már akkor is az volt az érzésem, hogy vagy a közreadóban van a hiba, vagy magában a műben.

A Hungaroton lemezén maga a társszerző írta a darabhoz tartozó jegyzetet, melyből kiderül, 120 ütem (melyből 74 maga az expozíció) készült el. Amiből Levin kiegészítésével viszont egy negyedórás, terjengős és – horribile dictu – felettébb üres tétel kerekedett, ami akkor sem jó, ha jól játsszák. A nagyszabású hangszerelés mellett ráadásul épp a fortepiano tűnik kevéskének, nemcsak a zongorához szokott fülünk számára.

A másik két darab közül a K. 364 Sinfonia concertante szorul bemutatásra kevésbé. A Nicholas McGegan vezényelte együttes lendületesre veszi mindhárom tételt (különösen ha a szélsőségesen lassú és hasonlíthatatlanul gyönyörű Casals-előadásokkal mérjük össze), ami egyébként ugyanúgy illik e remekműhöz, mint a romantikusabb, lassabb (és mélyebb) előadások. A zenekar arányai igen jók, minden szólam jól hallható. Az előadók is kiválóan kamaráznak egymással és a zenekarral, egyetlen zavaró tényező van: Kalló Zsolt hegedűhangja, mely sokszor éles, időnként kimondottan csúf. Nemcsak a műfaj, de maga a darab is tálcán kínálja a szólisták összehasonlításának lehetőségét – ebben Paulik László nekem bizony jobban tetszik.

Számomra a lemez egyik vonzereje sokkal inkább a K. 190-es Concertone – Mozarton nevelkedett, gyermeki lelkemhez igen közel állnak ezek a „kis” Mozartok, a korai versenyművek, melyek közül a Concertone azért is emelkedik ki, mert valójában ez Mozart egyetlen igazi sinfonia concertantéja. A 364-es mű sokkal inkább kettősverseny, még az ugyanakkor keletkezett Szöktetésben szereplő Constanza-nagyáriával, esetleg a 482-es zongoraverseny lassú tételével összehasonlítva is.

Ezekben a művekben ugyanaz valósul meg, mint a Concertonében: az „igazi” szólóhangszer(ek) mellett a zenekar más hangszerei vagy hangszercsoportjai is koncsertálnak. Teljes (és hiteles) műként az 1774-ben írott C-dúr versenymű képviseli tehát leginkább a 18. század népszerű műfaját a mozarti életműben. A mostani előadás pedig bárkit meggyőzhet, hogy érdemes alaposabban megismerni a darabot, mert ha megismerjük, menthetetlenül meg is szeretjük. Az előadásról ugyanaz mondható el, mint az Esz-dúr kettősversenyről: az első hegedű időnként érdes hangzása ellenére ez is igen jeles előadás.

A lemez egésze kellemes élmény, bár attól tartok, leggyakrabban csak a két teljes és igazi Mozart-művet fogom róla meghallgatni.

mozart lemez capella savaria
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésPrágai zeneszerzőverseny első díját kapta Balogh Máté
Következő bejegyzés Composer Máté Balogh received first prize in Prague 

Ajánlott Bejegyzések

Magyar Nemzeti Táncegyüttes
Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

2023. március 31.3 perc olvasás
Hans Abrahamsen - fotó: Lars Skaaning
ICMA blog

Hans Abrahamsen: „A felnövés a történet lényege”

2023. március 31.4 perc olvasás
Papageno Klasszik

A Színházi Olimpiától a Studió 11-ig – Papageno Klasszik

2023. március 31.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.