• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Te csak hallgass! Zene

A zeneiség mindenek felett – Schumann-átiratok Boris Berman és Ettore Causa előadásában

Szerző: Szatmári Róbert2023. január 20.
Facebook Twitter E-mail

„Most minden hangszer sorra kerül” – írta Clara Schumann 1849 elején a naplójába, amikor férje, Robert éppen befejezte két duósorozatát zongorára: az egyiket klarinétra, a másikat kürtre. Ezek az op. 73-as Fantáziadarabok és az itt felvett op. 70-es Adagio és Allegro voltak. A zeneszerző ekkor jelezte, hogy ő bizony a teljes hangszeres spektrumban gondolkodik. A Claves kiadó kínálatából a Boris Berman-sorozatban megjelent brácsa-zongora duókat vesszük szemügyre.

A teljes hangszeres spektrum túlzás volt, hiszen Schumann nem úgy működött, mint például Hindemith, aki eltökélte, hogy valóban minden hangszerre komponál egy-egy szonátát. Schumann figyelme hamarosan a kórus- és zenekari művek felé terelődött. Ennek ellenére 1849-ben még két duót komponált, csellóra és zongorára (op. 102), valamint oboára és zongorára (az itt felvett op. 94-es darabok).

Schumann valójában bürokratikus alapossággal haladt végig a különböző műfajokon. Miután 1840-ben megnősült, felhagyott a vad, félig-meddig formátlan, kvázi töredékes zongoraművek iránti vonzalmával. Házassága első évét dalok komponálásával töltötte, majd ezt követte egy „szimfonikus év” (1841), egy „vonósnégyes-év” (1842) és egy „oratórium-év” (1843), mintha egy komoly, Beethoven utáni német zeneszerzőhöz illő tennivalók listáját pipálná ki. Két év megszakítás után, amelyet lelki egészségének állapotára hivatkozva tartott, drámai művek felé fordult, ezek közt van egyetlen operája, a Genoveva. Ezt követték 1849 elején a zongorás hangszeres duók, amelyek Clara fent idézett lelkes naplóbejegyzését kiváltották.

Schumann fúvós hangszerekre és zongorára írt duói a korban rendkívül innovatívnak számítottak. Bár a zenei kiadványok korabeli listái („Hofmeisters Monatsberichte”) megerősítik, hogy a 19. század közepén Közép-Európában kisebb-nagyobb kiadók több ezer kiadványt adtak ki, ezek között alig volt önálló mű a fúvós-zongora duókra, amelyek ekkor Schumann figyelmének középpontjában álltak. Beethoven korai kürtszonátáját és Weber klarinétra írt Grand Duo című művét leszámítva Schumannig egyetlen jelentős klasszikus vagy romantikus zeneszerző sem írt zongoraduókat e hangszerekre, szólóoboa-repertoár pedig gyakorlatilag nem létezett.

Úgy tűnik, Schumann trendteremtő szerepet töltött be – ugyanis miután kiadta op. 73-as klarinétra és zongorára írt Fantáziadarabjait, a kasseli Luckhardt a következő két évben két további „fantáziadarabot” adott ki ugyanezen hangszerekre (Carl Reinecke és Johann Carl Eschmann művei).

A Claves kiadó felvételén ezúttal átiratok hallhatók Ettore Causa és Boris Berman tolmácsolásában. A zongorára és brácsára átültetett darabok egészen kivételesen szólalnak meg a High Resolition Audio technológiának köszönhetően. A térérzet átlagon felüli, a hangszerek megszólalása ugyanakkor meleg és jól artikulált, a hangmérnökök szeme előtt a „zeneiség mindenek felett“ eszménye lebegett. A Schumann-átiratok mellett helyet kapott a korongon Brahms cselló-zongora szonátájának átdolgozása is.

Boris Berman Moszkvában született, a moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriumban tanult a kiváló zongoraművésznél, Lev Oborinnál, majd zongoraművészként és csembalistaként is kitüntetéssel diplomázott. Művészetét hat kontinens több mint ötven országának közönsége ismeri. Nagy sikert arató fellépései között szerepel a Concertgebouw Zenekarral, a lipcsei Gewandhaus Zenekarral, a Torontói Szimfonikus Zenekarral és az Izraeli Filharmonikusokkal közösen előadott koncert is.

Berman és Causa összeszokott páros, nagyon érzik egymást, a dallamok szinte egymásba olvadnak. Néha, ha nagyon figyelünk, érezhetjük, hogy eredetileg más hangszerre írott darabokról van szó, de az interpretációt átjáró zeneiség ezt könnyen feledteti. Berman az orosz iskolából jön, ez nem is kétséges: játéka megmagyarázhatatlanul energikus, de a részletekkel nem pepecsel sokat.

Érdemes meghallgatni, csakúgy, mint a Claves kiadó sorozatában megjelent többi kiadványt is, melyeket leginkább azoknak ajánlanék, akik a romantikus kamarazene harározottabb kontúrjait kedvelik.

lemez robert schumann boris berman ettore causa
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA romantikus gondolkodásmód őrzői – Februártól ismét jön a Cziffra György Fesztivál
Következő bejegyzés A Ludwig Múzeum gyűjteményéhez kapcsolódó játékot terveznek a METU diákjai

Ajánlott Bejegyzések

Verdi szobája a villájában kialakított múzeumban - forrás: a Villa Verdi honlapja
Intermezzo

Az olasz operaházak gyűjtenek Verdi villájának megvásárlására

2023. február 5.2 perc olvasás
Oláh Krisztián - fotó: Hegyi Júlia Lily
Magyar Zene Háza

Oláh Krisztián: „Merjek gátlás nélkül, ösztönösen improvizálni”

2023. február 5.5 perc olvasás
Jürgen Flimm
Intermezzo

Elhunyt Jürgen Flimm rendező

2023. február 5.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.