A Warner Classics új Turandot-felvétellel jelentkezett. A sok újrakiadás után ez valódi színfolt, amely azt is bizonyítja, hogy manapság is érdemes teljes operákat rögzíteni, van rá igény, mint ahogyan arra is, hogy meghallgassuk, korunk nagy énekesei és karmesterei hogyan porolnak le olyan műveket, amelyeknek számos, etalonnak kikiáltott lemezfelvétele létezik. Ezúttal egy újabb sztárkarmester, Antonio Pappano próbálkozott azzal, hogy új gondolatokat szőjön az egyik legtöbbet játszott olasz opera köré.
Puccini utolsó, látványos operájának, a Turandotnak ez a felvétele számos fontos újdonságot tartalmaz. A 2022 márciusában Rómában zajló felvételek előtt Sir Antonio Pappano még soha nem vezényelte a Turandotot; sem Sondra Radvanovsky, aki a szárnyaló címszerepet alakítja, sem Jonas Kaufmann, mint Turandot kérője, Calaf, nem játszotta korábban az operát.
Továbbá ez a Turandot első olyan stúdiófelvétele, amely tartalmazza a teljes, döntő fontosságú zárójelenetet, amelyet Puccini 1925-ben bekövetkezett halála után Franco Alfano fejezett be. Radvanovsky és Kaufmann mellett Ermonela Jaho a rabszolga Liù, Michele Pertusi Timur király és Michael Spyres – a sztártenor karakterszerepben – a kínai császár bőrébe bújik. Pappano pedig az általa jól ismert Accademia Nazionale di Santa Cecilia zenekarát dirigálja.
Az egész projekt sikerét a felvételek befejezése után néhány nappal tartott, álló ovációval köszöntött nyilvános koncertelőadás is megerősítette: „Lenyűgözően szép” – írta az Opera magazin. – Pappano kihozza a partitúra minden pillanatának dramaturgiai értelmét… Az éneklés kiemelkedő volt.”
Egy másik olasz kritikus így fogalmaz:
„Ez a Turandot mindenekelőtt Antonio Pappano abszolút ihletett teljesítménye miatt marad emlékezetes… Tényleg olyan érzés volt, mintha egy új Turandotot fedeztünk volna fel.”
Jonas Kaufmann hősies formában van: sötétebb hangja van, mint a korábbi Calafoknak, például Pavarottinak és Björlingnek, de ott ragyog, ahol kell, különösen a hosszú lélegzetű Nessun dormában. Ermonela Jaho hangszíne olyan széles, hogy Liùként egyenrangú Kaufmannal, a magas hangjai szinte lehetetlen édességgel párosulnak.
A kórusban van egy kis pontatlanság, de ha valami, akkor ez csak fokozza azt az érzést, hogy egy népes tömeg közepén vagyunk, miközben a dráma kibontakozik körülöttünk. A zenekari „színpaletta” hatalmas és folyamatosan váltakozó, Pappano a zene sajátos egzotikus hangulatát rajzolja ki.
Puccini úgy halt meg, hogy a Turandotot nem tudta már befejezni. A művet Franco Alfano véglegesítette, de Toscanini, az opera első karmestere nem kedvelte Alfano munkáját, és ragaszkodott hozzá, hogy vágjanak ki belőle mintegy 100 ütemet, így született meg a legtöbb színházban ma is játszott változat. Ez az első olyan stúdiófelvétel, amely Alfano teljes eredeti zenéjét tartalmazza, vágatlanul: Radvanovsky többet énekelhet az utolsó felvonás duettjében, így Turandot behódolása Calaf előtt talán kevésbé hirtelen történik, s mindez dramaturgiailag indokoltnak tűnik.