• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Trafó Címlap

Pesti Coco a Három Hollóban – beszélgetés a rendezővel, Szenteczki Zitával

Szerző: Papp Tímea2021. október 27.
Facebook Twitter E-mail
Szenteczki Zita - fotó: Szabó R. János
Szenteczki Zita - fotó: Szabó R. János

Rotschild Klára életét még ma is számtalan legenda övezi. De vajon ki volt a nő, aki a kiválóan szabott ruhák páncélja mögött rejtezett? A Faktor Terminál új produkciójában a divattervező tudatosságának, rendszereken átívelő karrierjének a titkát fejtegeti. A Pesti Coco a Trafó által készül, ám külső helyszínen, a Három Hollóban látható. Az előadás rendezőjével, Szenteczki Zitával beszélgettünk.

–  Téged egyébként mennyire izgat a divat?

–  Az a fura, hogy egyáltalán nem. Az apukám grafikus, az öcsém formatervező, sőt tervezett ruhákat is, tehát a design jelen van az életemben, de valahogy a divat maga nagyon távol áll tőlem. A divatiparhoz kapcsolódó kérdések sokkal jobban érdekelnek.

–  Hogyan találtál a témára? A Nemzeti Múzeum tavalyi kiállítása vagy az ahhoz kapcsolódóan megjelent kötet keltette fel az érdeklődésedet?

–  Valójában nem én találtam rá a témára, hanem Schermann Márta keresett meg azzal, hogy őt nagyon érdekli Rotschild Klára, és szeretne készíteni az életéről egy előadást. Először azt akartam megérteni, Mártát mi izgatja a téma kapcsán, így derült ki például az, hogy ő is dolgozott divatszalonban tervezőként. Simonovics Ildikó könyvét is a Mártával való találkozás után olvastam és sok interjút is készítettünk olyanokkal, akik személyesen ismerték, dolgoztak Rotschild Klárával. Az előadásban játszik még Domonkos Zsolt, akit a k2-ből ismerhetnek, és a Közöny előadásomban dolgoztunk együtt, illetve Csarkó Bettina, aki végzős bábszínészhallgató, és így alakult ki a végső, fragmentált forma. Amellett, hogy Rotschild Klára életét játssza el Márta, Zsolt és Betti, az ő saját életükből vett történetek is lesznek, amelyek párhuzamosan hangzanak el.

Pesti Coco (Schermann Márta, Csarkó Bettina, Domokos Zsolt) - fotó: Szabó R. János
Pesti Coco (Schermann Márta, Csarkó Bettina, Domokos Zsolt) – fotó: Szabó R. János

–  Rotschild Klára életét dokumentarista módon jelenítitek meg, vagy a fikció felé indultatok el?

–  A kettő keveredik. Hárs Anna írta a darabot. Az alapvető forrásunk a Simonovics-kötet volt, de nagyon sokat kutatott Anna korabeli lapokban, bulvárban és hirdetések között is. Ezek összegyúrva adták meg a vázat, amit a próbákon mi egészítettünk ki, tettünk teljessé. Így az életéből vett jelenetek parabolák vagy antiparabolák, melyekben saját kapcsolódásainkat is megmutathatjuk.

Ide kapcsolódik:
Rotschild Klára, a vörös divatkirálynő

–  És most, a bemutató előtt, mi izgat a leginkább Rotschild Klára személyiségéből?

–  Azt szeretném megfejteni, hogyan tudott minden rezsimen keresztül a maga ura lenni, hogyan tudott mindig jól helyezkedni, ezért mit kellett beáldoznia magából, és ez mit okozhatott benne.

Fölépített magának egy világot, csak abban létezett, azon kívül nem mutatott magából mást. Egy szerepet élt, és mi a szerep mögé szeretnénk nézni.

Sokat beszélgettünk erről magunk is, de volt modelljeivel is készítettünk interjúkat, s végül az derült ki számunkra, hogy tulajdonképpen nem tudjuk, milyen volt a személyisége, ki is volt ő. Azt tudjuk, hogy nagyon ügyelt a külsőségekre, például minden nap berakatta a haját a fodrásznál. Attól tartott, hogy a beültetett fogimplantátumtól elviselhetetlen a szájszaga, ezért nem is mert közel menni senkihez, majd öngyilkos lett. Sokan ismerték, a nyilvánosság előtt élte az életét, mégis, a kutyáján kívül, valójában nem volt senkije. A tökéletességre való törekvés és a magány összefonódása szintén nagyon érdekes kérdés, ahogy az is ahogyan egy bántalmazás után kiáll a nyilvánosság elé, és a kártérítési összegből elindítja a karrierjét.  Rengeteg izgalmas, ma is releváns dolog merül föl, ezért nagyon örülnék, ha kialakulna egy beszélgetés, és a színház fórumként tudna működni. A tartalmi és formai kérdéseken túl engem az izgat a legjobban, hogy ki tud-e alakulni valami igazi közös ügy köztünk és a nézők között.

Pesti Coco (Schermann Márta, Csarkó Bettina, Domokos Zsolt) - fotó: Szabó R. János
Pesti Coco (Schermann Márta, Csarkó Bettina, Domokos Zsolt) – fotó: Szabó R. János

–  A divattervezés és a színházcsinálás is kreatív alkotás. Mi az, amivel alkotóként Rotschild Klára személyiségéből azonosulni tudsz?

–  Bár én még nem vagyok annyira régóta a pályán, de átéltem már olyan helyzetet, amikor meg kellett magamat keményítenem. Ez egyáltalán nem jelent semmiféle agressziót, inkább csak azt, hogy az adott pillanatban nem mutathatod meg a törékenységedet, hanem a döntéseidet nagyon hideg fejjel kell meghoznod.

–  A Három Holló az előadás játszóhelye. Hogyan használjátok ezt a teret?

–  A Három Holló összes terét használjuk, sőt még a templomkertet is. A látványtervező Petrányi Luca, aki képzőművész és építész. Ez a második színházi munkája, így nagyon frissen néz rá az egészre, ami nekem nagyon inspiráló. Nincsenek épített díszleteink, nagy-nagy anyagokkal dolgozunk, ebben pedig úgy érzem, ott a bábos gondolkodás. A tér kapcsán az is igazán érdekes dolog, hogy a Három Hollótól nem messze volt Rotschild Klára szalonja.

Pesti Coco (Schermann Márta, Csarkó Bettina, Domokos Zsolt) - fotó: Szabó R. János
Pesti Coco (Schermann Márta, Csarkó Bettina, Domokos Zsolt) – fotó: Szabó R. János

–  Nemrég volt bemutatód, a Saját drive, ami hármótok (Szenteczki Zita, Raubinek Lili és Nemes Anna – a szerk.) közösen létrehozott előadása. Egy ilyen nagyon erősen személyes munka után vagy közben „hogy esik” egy felkérés?

–  Éppen most gondolkodtam ezen elég sokat. A Drive után egy kicsit nehéz volt váltani, mert bár én is belefolytam az írásba, és hoztam az előadásba az alkotótársaimat, mégiscsak másból indult ki. Arra jutottam, hogy ha így sikerül beemelnem a színészeket, személyesen érintetté tenni őket, akkor elértem ezzel az anyaggal a célomat. Szeretek kísérletezni, és igyekszem olyan munkákat vállalni, amikről úgy érzem, hogy illenek hozzám. Szeretek határterületeken dolgozni, feszegetni a struktúrákat, és nekem nagyon fontos a közösség. Csinálok különféle színházon kívüli dolgokat, vitaköröket, szabadegyetemeket, táborokat, és az ezekben szerzett tapasztalatokat szeretném becsatornázni a színházi munkáimba.

trafó három holló szenteczki zita rotschild klára
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésElegancia és gyermeki természetesség – Ilyen volt a Varga Tibor-emlékkoncert
Következő bejegyzés The Emszt/Koszowski Duo’s upcoming album features works by Polish and Hungarian composers

Ajánlott Bejegyzések

Carlo Goldoni - forrás: Wikipédia
Intermezzo

Az olasz vígjáték atyja – Carlo Goldoni művészete 

2023. február 6.3 perc olvasás
Zuzana Marková - fotó: Joan Tomás
Müpa magazin

Online elérhető Bellini Alvajárója a Müpa Home műsorán

2023. február 6.2 perc olvasás
A Vihar című előadás Alessandra Serra rendezésében
Intermezzo

Görög, indiai, grúz vagy éppen kínai társulatok is érkeznek az idei MITEM-re

2023. február 6.9 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Gothár Péter - fotó: Kolibri Színház Promóció

Gothár Péter: „Kis drámák, amiken keresztül fel lehet készülni a nehezebbekre”

Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.