A Várfok Galériában látható először Rozsda Endre nemrég felfedezett képe

Szerző:
- 2021. április 29.
Rozsda Endre
Rozsda Endre: Cím nélkül (részlet) 1959 olaj, vászon, 65x92 cm, magántulajdon – forrás: Várfok Galéria

A Várfok Galéria Más tájak jönnek című csoportos kiállításának egyik kiemelt fontosságú műve Rozsda Endre 1959-ben Párizsban festett lírai alkotása, mely kiváló festői kvalitásain túl rendkívüli történettel is bír.

Rozsda Endre 1957-ben végleg elhagyta Magyarországot, és Párizsban telepedett le. Nem sokkal a Párizsba való érkezése után megismerte Simone Collinet-t, André Breton első feleségét, akinek galériájában, a Galerie Furstenbergben még ugyanabban az évben megnyílt első kiállítása. Így került közeli kapcsolatba André Bretonnal és a szürrealisták zárt köreivel, melyek az életmű fejlődési ívében és nemzetközi elismertségében meghatározó momentumok.

1959-ben festette meg az említett képet, és mint az nemrégiben kiderült, a nemesi származású Alain d’Aubigny vásárolta meg közvetlenül a műteremből már a 60-as évek legelején. Vagyis a festmény már nem szerepelhetett az 1963-as második Galerie Furstenbergben rendezett kiállításon, és eddig a létezéséről sem lehetett tudni.

Más tájak jönnek

Más tájak jönnek csoportos kiállítás a Várfok Galériában, 2021 – forrás: Várfok Galéria

Alain d’Aubigny építész családfáját napokig lehetne tanulmányozni, számos illusztris ember rokona és leszármazottja volt. Hogy csak néhányat említsünk: ő volt Napóleon testvérének, Lucien Bonaparténak az ükunokája és unokaöccse Roland Bonaparte földrajztudósnak és botanikusnak, akiről még Ady Endre is elismerően ír az 1907-es Budapesti Naplóban. Keresztfia volt György görög és dán királyi hercegnek (a nemrégiben elhunyt Fülöp edinburghi herceg nagybátyjának) és a pszichoanalitikus, Marie Bonaparte hercegnőnek, Freud barátjának, aki Brâncușit is megihlette az X Hercegnő című szobrának megalkotására. Érdemes egy pillanatra belegondolni abba, micsoda párizsi miliőben függhetett egykor Rozsda műve!

d’Aubigny-portré

Rozsda Endre: Alain d’Aubigny 1941 olaj, vászon, 73×60 cm, magántulajdon – forrás: Várfok Galéria

Rozsda már első párizsi tartózkodása alatt kapcsolatba került d’Aubignyvel, és az évek során barátokká váltak. Közeli viszonyuk tanúbizonysága az 1941-es, az életműben meghatározó helyet elfoglaló Rozsda-portré. Ahogyan Dr. Passuth Krisztina művészettörténész írja Rozsda 1998-as első nagy magyarországi bemutatkozásának, a Műcsarnokban rendezett retrospektív kiállításának katalógusában: „[…] A képek közül az ’Alain d’Aubigny’ a legérdekesebb, legszokatlanabb. A tökéletesen merev, szigorú oldalnézetből beállított büszt valószerűtlenül mozdulatlan egyenes tartásával, rendkívül hosszú nyakával és különös, érdekes profiljával sokkal inkább antik szobrot vagy reneszánsz arcképet, mint eleven emberi ábrázolását idézi. A testszín finoman árnyalt rózsaszín-okkeres tónusait remekül egészíti ki a háttér egyöntetű, tört, sárgás felülete. Noha ez a kép a szigorúan tárgyszerű ábrázolás keretein belül marad, felfogása tökéletesen eltér a budapesti korszak oldott, könnyed, nagy festékpászmákból összeállított kompozícióitól.”

Rozsda Endre: Cím nélkül 1959, olaj, vászon, 65x92 cm, magántulajdon - forrás: Várfok Galéria

Rozsda Endre: Cím nélkül 1959, olaj, vászon, 65×92 cm, magántulajdon – forrás: Várfok Galéria

Az 1959-es festmény Rozsda jellegzetes stílusjegyeit hordozza magán, a kaleidoszkópos szürrealista korszakának egy viszonylag korai, de már kiforrott, igen lírai példája. A motívumok apró formákká töredeznek szét, számos festékréteg jelenik meg egymáson, a jellegzetes csipke- és levéllenyomatok tovább fonják, sűrítik a festék és az idő szövetét. „Párka vagyok, aki megfonja az idő fonalát” – mondta Rozsda, és valóban, a kép térszerkezetében ott van a különböző idősíkok egyidejűsége, a formák hol közelebb jönnek, hol a háttérből sugároznak, így hoznak létre változó, néhol absztraktabb, síkszerű, máshol térben kitáguló viszonyrendszereket, melyekben feloldódik a valós tér és idő.

Minél tovább szemléljük a kompozíciót, annál tisztábban bontakozik ki előttünk egy centrális, árkádíves építészeti forma, talán egy gótikus katedrális szentélye, melynek közepéből megfoghatatlan fényesség árad ki. A katedrális többször felbukkan Rozsda életművében, az említett kép készítésének évében is fest egy másik művet Robbanás a katedrálisban címmel, valamint a 80-as években is visszatér a témához, így talán helytálló ez a feltételezés. (Rozsda művészetéről és a katedrálisok ihlette műveiről itt olvashatnak.)

Más tájak jönnek

Más tájak jönnek csoportos kiállítás a Várfok Galériában, 2021 – forrás: Várfok Galéria

Rozsda Endre cím nélküli, 1959-es festménye most először jár Magyarországon, és bár magántulajdonban van, a Várfok Galéria aktuális Más tájak jönnek című csoportos kiállításán megtekintheti a közönség egészen 2021. május 22-ig. Érdemes elzarándokolni hozzá, nem sűrűn bukkannak elő az idő szövetéből ilyen előkelő provenienciával rendelkező, különleges alkotások!

A Más tájak jönnek kiállítás 2021. április 13. és 2021. május 22. között tart nyitva, kedd-szombat 11 és 18 óra között ingyenesen látogatható a Várfok Galériában.

 

Kiállító művészek: aatoth franyo, Czigány Ákos, Françoise Gilot, Herman Levente, Korniss Péter, Mulasics László, Nemes Anna, Orr Máté, Rozsda Endre, Szirtes János, Szotyory László, Ujházi Péter

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo