• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Várfok Galéria Kiállítás Címlap

Françoise Gilot: Tánc – Dinamizmus – Absztrakció 

Szerző: Farkas Anita2022. január 22.
Facebook Twitter E-mail
Françoise Gilot: Lemenő nap fénye a nárciszokon (részlet), 2006, olaj, vászon, 35x45 cm, magántulajdon, Várfok Galéria
Françoise Gilot: Lemenő nap fénye a nárciszokon (részlet), 2006, olaj, vászon, 35x45 cm, magántulajdon, Várfok Galéria

Françoise Gilot a világhírű festőművész tavaly töltötte 100. születésnapját. Ennek tiszteletére szervezte meg a Várfok Galéria a GILOT100 című jubileumi kiállítását, mely különleges alkalomra a világ különböző pontjairól érkeztek alkotások – New Yorkból és magángyűjteményekből egyaránt. A magyar közönség által nagy érdeklődéssel fogadott és a művész életművét átfogóan bemutató tárlat meghosszabbításra került, így még február 12-ig megtekinthetik a kíváncsi szemek.

Sokkolóan hathat a hír, hogy Gilot már háromjegyű életévet ünnepel. Ennek ellenére a művész még mai napig egy ugyanolyan életerős díva és alkotó zseni, mint korábban volt. Vajon mi lehet a titka? 

Ami biztos, hogy a mozgás iránti szeretete meghatározó szerepet töltött be testi és lelki egészsége megtartásában, illetve művészete alakulásában. A személyisége gyökerében rejlő állandó belső késztetés a haladásra, az útkeresésre és az önmegfejtésre életének alapvető felvetéseit és gondolatait fogalmazták meg. Ezek nélkül alkotásainak különleges és egyedi atmoszférával felruházott ereje nem valósulhatott volna meg.

„I paint with my body. That’s why I appreciate dance.” (Én az egész testemmel festek. Ezért értékelem annyira a táncot.) 

Mindig is foglalkoztatta a mozdulatok eredete és esszenciája, ezért értelmezni próbálta azt minden lehetséges módon. Elmélete szerint „minden atom és galaxis egy folyamatos kozmikus tánc része, ahol az állandó elem egyedül a változás.” Képeinek egyik legmeghatározóbb kifejezőeszköze a dinamika és a nyughatatlan mozgás, mely csendéleteinek formamegoldásaiban egyaránt megjelenik, ezzel keltve életre még a statikusabb képeit is. 

Françoise Gilot: Margaréták, 1952, színes litográfia, 65x50 cm, magántulajdon, Várfok Galéria
Françoise Gilot: Margaréták, 1952, színes litográfia, 65×50 cm, magántulajdon, Várfok Galéria

Nem meglepő, hogy olyan táncstílusokhoz vonzódott leginkább, amelyek organikusak és szembeszálltak a konzervatív szabályokkal, mivel saját szellemisége alapjait is ez jellemezte. A kortárs tánc technikákon belül is két legkedveltebbje az Isadora Duncan – az első expresszív, balett szabályaival szakító táncforma – és Martha Graham – a női test funkcióinak alapjaiból és az ellentétekből építkező táncstílus – által kidolgozottak voltak. Lelke legmélyének felkutatásáért pedig a jóga gyakorlatához fordult, mely a belső utazás egyre kiterjesztettebb lehetőségét adta meg számára.

Az 1940-es években Marguerite Bougai, táncos és tánctanár segítette Gilot felfedezésének útját a mozdulatok által megtapasztalható önkifejezésben és önismeretben. Élete során sohasem törekedett arra, hogy professzionális táncos legyen. Teljesen más szemszögből igyekezett megfogni a tánc definícióját. Kezdetben úgy ismerkedett a testi kifejezésforma által érzékeltetett formákkal, hogy beült Bougai óráira vázlatokat készíteni róla és tanulóiról. Később tervezett neki kosztümöket is, amelyeknek megfelelő kivitelezéséhez elengedhetetlen a mozgás elemeinek és szabályszerűségének alapos ismerete. Korábbi tapasztalatai alapján és ismeretségének köszönhetően Gilot felkérték 1953-ban a párizsi Champs-Elysées színházában bemutatott, Jeanine Charrat által alkotott Heraklész balettelőadás díszlet- és kosztümterveinek elkészítésére.  Ezek a munkái bár nincsenek sokat említve, fontos részét képezik élete művészeti megnyilvánulásának.

Françoise Gilot díszlete a Heraklész c. baletthez, 1953
Françoise Gilot díszlete a Heraklész c. baletthez, 1953

A mozgással kapcsolatot kutatások Gilot-t az 1970-es években elvezetik a cirkusz témájához, majd a következő időszakában az örökmozgás iránt fellángolt érdeklődése teljesen más irányba viszi megfigyelései alapjait. Egy újfajta kihívásként élte meg ennek a fogalomnak a képen való szemléltetését. Domináns ebben a sorozatában a színek ellentétével, a sziluettként ábrázolt formákkal és az általuk véghezvitt mozdulatsorok befejezetlenségével elért bizonytalanság.

A Testek mozgásban c. tusrajzában a cirkuszt feldolgozó festményekéhez hasonló művészeti elemek köszönnek vissza, stilizáltabb változatban. A színek hiánya más kontextusba emeli a mozgás megfigyelésének módszerét. Már nem a színpad pompája, a zsúfolt tér mozgása és a nézők figyelme van a középpontban, hanem az alakok mozgásának kapcsolatában rejlik az a misztikus erő, ami átjárja hangulatát. 

Francoise Gilot: Testek mozgásban, 1994, tus, papír, 56x76cm, magántulajdon, Várfok Galéria
Francoise Gilot: Testek mozgásban, 1994, tus, papír, 56x76cm, magántulajdon, Várfok Galéria

Gilot szerint az egyenes vonal csak akkor képes az abszolút nyugodtságot megtestesíteni, ha horizontálisan van ábrázolva, minden más esetben a lendületet erősítő elemként van jelen. Ő a vonalak rendszerével egy olyan harmóniát törekszik létrehozni alkotásaiban, amelyet az instabil erők dinamikus konfrontációjának töréspontján keresztül lehet elérni. Ebben a folyamatban olyan elemi energiák vezérlik ecsetét, melyek teret engednek a kreatív transznak és ezzel egy időben kizárják a kritikus gondolatokat.

„Amikor ecsetet, vagy ceruzát tartok a kezemben, egy prédájára lecsapó ragadozó madár gyorsaságát kell megtalálnom. A festés olyan akció, ahol a célnak és a nyílnak halálos pontossággal kell találkoznia, nem hagyva teret a kétségeknek, vagy megingásnak.”

Az 1980-as évektől továbbfejlődött életművének egy olyan vonulata, mely a nőkre helyezve a hangsúlyt igyekezett a mozgást egy új aspektusában vizsgálni. Ilyen képe a Tánc a Himalájával szemben c. akvarell festmény is, melyet Indiában töltött utazásai inspirálták. Mindig is vonzotta az utazás és az újdonság varázsa, de itt legfőképpen a nők életstílusa keltette fel érdeklődését. Elkápráztatta őt mozgásuk kecsessége, illetve szimbolizmussal teli művészetük egyaránt. Önmagára és alkotói egyéniségére lelt ebben a kultúrában, ahol meghatározott mozdulataikat és tradicionális viseletüket mély jelentéssel ruházzák fel.

Francoise Gilot: Tánc a Himalájával szemben, 1994, akvarell, papír, 40x31 cm, magántulajdon, Várfok Galéria
Francoise Gilot: Tánc a Himalájával szemben, 1994, akvarell, papír, 40×31 cm, magántulajdon, Várfok Galéria

1980 és 1986 között a mozgás egy új festészeti megnyilvánulásának különleges fajtáját alkotta meg a japán tekercsképek inspirálta lebegő festményeivel. Mint ahogy neve is elárulja, a dinamizmust már nem csak a képen belüli vizualitás teszi ki, hanem a vászon szabad mozgása és rendhagyó felhasználása is. A Várfok Galériában megtekinthető Vitorlázás c. lebegő akril festmény a mozgás kifejezésének abszolútuma Gilot vizuális módszerei közül. A hullámok összecsapása, az erőteljesen kifeszített vitorla, illetve a vászon finom hullámzása mind egy olyan illúziót kelt a nézőben, mintha érezné a tenger felett süvítő szél, egyben a vitorlás haladásának erejét, amelyet a művész kifejezni igyekszik. Ez csak egy összetevője a Gilot által alkotott komplex festménynek. A hatás fokozásának elérése érdekében a képen megjelenő fehér pöttyhalmazok a víz fröcskölésének benyomását keltik és szinte át lehet élni általuk a tenger illatának nyugtató hatását.

Francoise Gilot: Vitorlázás, 1983, akril, vászon - lebegő festmény, 164x118 cm, magántulajdon, Várfok Galéria
Francoise Gilot: Vitorlázás, 1983, akril, vászon – lebegő festmény, 164×118 cm, magántulajdon, Várfok Galéria

Az előbb említett műalkotáson kívül egy másik lebegő festmény is helyet kapott a Galéria falain. A legmonumentálisabb darabja a kiállításnak a Tűzmadár c. alkotás, mely teljes mértékben magával ragadja a nézőt már az első pillanattól kezdve. Mozgalmasságának képi kifejezőereje a folytonosság és a befejezettség állapotának elérése iránti vágy. A kecses főnix együtt mozog a körülötte megállás nélkül lebegő bolygókkal és hatásukra válhat egyszer csak egésszé, már ha a teljesség egyáltalán elérhető. A Gilot által festett képen erre még nem jöhetünk rá, hiszen ő a fejlődés pillanatát ábrázolja. Olyan hatást kelt ez a pillanatnyi kompozíció, mintha a madár különálló részei a beteljesedés állapotát türelmesen várva bolyongnának az űr terében, leírva ezzel a művész egész életét kitöltő önmegismerés folyamatát.

Francoise Gilot: Tűzmadár, 1984, akril, vászon - lebegő festmény, 270x269 cm, magántulajdon, Várfok Galéria
Francoise Gilot: Tűzmadár, 1984, akril, vászon – lebegő festmény, 270×269 cm, magántulajdon, Várfok Galéria

Françoise Gilot mestere az illúziókeltésnek. A festészet és a rajz az idő pillanatát egyértelműen megállító kifejezési formája a művészetnek, bár Gilot alkotásainak tekintetében ez sohasem teljesen egyértelmű. Nyughatatlanul keresi a különböző kifejezési megoldásokat, emellett megkérdőjelezi a technikák nyújtotta lehetőségeket, hogy valami maradandót és egyedit alkosson. Az előzőekben leírt megnyilvánulási típusai mind különböző problémákra keresik a választ. Azokra a kérdésekre, melyek a festő mindennapjait teszik ki, így őszinteségükkel a lélek mélyéig hatolnak és ott fejtik ki varázsukat. A GILOT100 című kiállítás ezen keresztül válik egy olyan leírhatatlan utazássá, amelynek még a képzelet sem tud határt szabni, és amelynek kihívása a realitás talajára való visszatalálás.

kiállítás Várfok Galéria françoise gilot
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMegnyitotta kapuit az Esterházy Péter és Gitta Könyvtár
Következő bejegyzés Pályatársak – Ábrahám Márta és Borbély László ad hangversenyt a Bartók Emlékházban 

Ajánlott Bejegyzések

Vigh Andrea - fotó: Posztós János
Mindent Kocsisról

Dr. Vigh Andrea: „Kocsis Zoltán öröksége páratlan útravaló” 

2022. május 27.4 perc olvasás
Soharóza Dalok a kamrából - fotó: Kovács Márton
Kórusblog

Nemzetközi színházi díjat nyert a Soharóza előadása

2022. május 27.3 perc olvasás
Szinetár Dóra a Dunakanyar című előadásban - forrás: Városmajori Szabadtéri Színpad
Városmajori Szabadtéri Színpad

Szinetár Dóra: „Át kellett alakítanunk a családi viszonyainkat”

2022. május 27.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Kamarazene Ukrajnáért – segélykoncert sztárokkal a Zeneakadémián  

Szent István Filharmonikusok - fotó: Andrasovszky Péter Promóció

Trianonra emlékezve adnak hangversenyt a Szent István Filharmonikusok

József Promóció

Jelentkezz a Madách Művészeti Iskola képzéseire!

Rózsa Miklós - forrás: listal.com Promóció

A 115 éve született Rózsa Miklósra emlékeznek Debrecenben

Promóció

Bejárja a Kárpát-medencét az A38 Hajó!

Molnár Levente Promóció

Molnár Levente: „Csipike az egész világot próbálja a saját nagysága körébe emelni”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.