• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Várfok Galéria Kiállítás Címlap

A szem győzelmének ünnepe és gyásza – Czigány Ákos Retina című kiállítása

Szerző: Balkó Dorottya2022. október 17.
Facebook Twitter E-mail

A Várfok Galéria Retina című kiállítása kapcsán egy pillanatra megdöbbentem. Korábban is tapasztaltam már, hogy Czigány Ákos fotósorozataiban képes kiragadni, a feje tetejére állítani és a tartózkodó szemlélődő tekintetével valami teljesen másként elénk tárni a minket körülvevő, mindennapi látványokat. Nem számítottam másra legújabb kiállításával kapcsolatban sem, azonban még így is kissé megilletődötten sétáltam a kiállítótér falairól rám meredő vak tükrök és óriásira nagyított, lenyűgöző színekben játszó szemek között.

Az éjfekete pupillákban tükröződő arcomat nézve pedig egyszerre éreztem a helyzet szokatlan intimitását és azt, ahogy az élettelen tárgyak reprodukciói sugallta idegenség szinte univerzummá szélesedik körülöttem.

Ezt a Czigány által teremtett univerzumot az objektív látás kérdésköre mozgatja. A fotográfia őstörténetének meghatározó pontja az ember azon vágya, hogy a lehető legpontosabban ragadja meg, rögzítse és ezáltal birtokba vegye a körülötte lévő világot. Ahogy arra Kaja Silverman művészettörténész és teoretikus is rámutat az 1996-os, The Threshold of the Visible World című művének a tekintetről szóló fejezetében, a fotografikus kép szerepe 19. századi megjelenésétől fogva kettős.

Egyrészről, vizuális autoritásunk érzetét keltette azáltal, hogy „nyugati látásunk normáit” igazolta. Ugyanakkor, a fotó azt is bizonyítja, hogy van egy technikai apparátus, ami különösebb emberi beavatkozás nélkül képes látni, ráadásul a szemnél pontosabban. „A fénykép egyszerre tanúja a szem győzelmének és áll annak sírjánál.” – idézi ezzel kapcsolatban Silverman a francia filmrendező, Jean-Louis Comolli gondolatát.

Czigány Ákos: Replica 1.6, 2016/2022, színes LightJet fotónagyítás, 68 x 68 cm - ed.5, Várfok Galéria
Czigány Ákos: Replica 1.6, 2016/2022, színes LightJet fotónagyítás, 68 x 68 cm – ed.5, – forrás: Várfok Galéria

Azonban a kamera által elnyertnek vélt objektív tekintet privilégiumát az 1960-as évek konceptuális alkotói már teljesen máshogy értelmezték. Az időszak olyan fotóművészeinek, mint Bernd és Hilla Becher ipari szerkezeteket dokumentáló tipológiái a kutakodó megfigyelő attitűdjéről árulkodnak, aki számára azonban egyértelmű, hogy soha nem ismerheti meg a valóság teljes egészét. Czigány Ákos munkái, köztük a kiállításon szereplő új sorozatai is ezt a fotográfiai hagyományt idézik meg, ahogy egy precíz antropológus gesztusával vizsgálja látásunk határterületeit – ezúttal az ezekhez kapcsolódó tárgyakon keresztül.

A Replica sorozat sokszoros nagyításban ábrázolt, részletgazdag, antik szemprotézisei akár a Czigány pár évvel ezelőtti, Otthonok című munkájában megjelenő, csupasz tűzfalak antitézisei is lehetnének. A Replica fényképein az emberi arc egyik legfontosabb szervével, a szemmel találkozunk. Ezen keresztül pillanthatunk be a másik egyén mikrokozmoszába, ami mindig többről fog árulkodni, mint amennyit ténylegesen kiolvashatunk belőle. Épp ezért, míg az Otthonok fotográfiáin távolról szemlélhetjük csak a ceruzarajz-szerű házak omladozó vakolatát, addig ez az új munka látszólag rendkívüli közelséget enged meg nekünk, befogadóknak. Ugyanakkor az előbbi sorozat néma falai mögé még odaképzelhetünk valami fajta életet; az utóbbi esetében az átvilágított, tágra nyílt, élettelen műszemek mélyén azonban csak a végtelen semmibe bámulunk.

Czigány Ákos: Speculum II/a, 2020, HD Metal Print simított fényes alumíniumlemezen, 57,6 x 34 cm – ed.3,
Czigány Ákos: Speculum II/b, 2020, HD Metal Print fényes alumíniumlemezen, 57,6 x 34 cm – ed.3,
Czigány Ákos: Speculum II/c, 2020, színes fotónagyítás szálcsiszolt alumíniumlemezen 57,6 x 34 cm – ed.3 – forrás: Várfok Galéria

Hiába keressük emberi mivoltunk nyomait a tükrök felszínét rögzítő Speculum fotográfiákon is. Ahogy Czigány tárlatvezetésén hangsúlyozta, önmagunk létezésének legősibb tapasztalata a tükröződő felületeken meg-megjelenő képmásunkkal való találkozás. A tükör varázsa épp abban rejlik, hogy azonnali és valósághű bizonyítékot szolgáltat a jelenlétünkről, épp ezért az így megpillantott, állandóan mozgó, változó képnek a megragadása is mozgatórugója volt a fotográfia feltalálásának. Azonban ezeken a képeken a tükrök nem a mi valóságunkról állítanak valamit, hanem saját “arcukat” mutatják nekünk. Így a szabad szemmel alapvetően nem látható tükörfelszínen az évtizedek alatt keletkezett karcolások a tárgyak saját történetéről mesélnek. 

Az analitikus megfigyelésnek nem feltétlenül kell ellentétben állnia a fantázia szabadságával. A Proiectio sorozat fotográfiáin látható üvegnegatívok nem tudhatjuk pontosan, mit ábrázolnak, így azok digitális reprodukciói asszociációs mezőkként tárulnak elénk. A kerek, fehér alakzatok akár sötétben megcsillanó szemek is lehetnek; de ugyanígy felfedezni vélhetjük bennük a végtelen világűrben keringő égitesteket is.

Czigány Ákos: Proiectio 1, 1256 R, 2019/2022, piezography print – 76 x 91 cm - ed.3, - forrás: Várfok Galéria
Czigány Ákos: Proiectio 1, 1256 R, 2019/2022, piezography print – 76 x 91 cm – ed.3, – forrás: Várfok Galéria

A látásunkat meghatározza a hiányérzet: az a tapasztalat, hogy tekintetünkkel nem hatolhatunk be akárhová és érthetünk meg bármit. Czigány Ákos fotográfiáinak ereje épp abban rejlik, hogy a látásunkhoz kapcsolódó tárgyakat eredeti kontextusuktól megfosztva prezentálja és a speciális, klinikai látványt kölcsönző világítással figyelmünket az apró, szemünk számára alig látható részletek felé irányítja. Ugyanakkor ez az objektív, sebészi tekintet azzal szembesít, hogy voltaképpen mennyire is korlátozott a látásunk általi megismerés. A Retina kiállítás egyszerre ünnepli azokat a lehetőségeket, amelyeket a fotográfia nyitott az emberi szem számára és egyszerre tudatosítja bennünk saját határainkat is. Azonban – ahogy azt a Proiectio-képek is sugallják – a korlátok között a képzeletünk továbbra is szabad lehet.

Kapcsolódó program:

  • Több fényt! – Zseblámpás tárlatvezetés Czigány Ákossal
  • október 18-án, 18:30 órakor a Várfok Galériában
  • A programon való részvétel ingyenes, de a limitált férőhelyek miatt, regisztrációhoz kötött és saját világítóeszköz használata kötelező. Nyílt láng használata tilos! 
  • Regisztrálni a [email protected] címen vagy a galéria nyitvatartási idejében (kedd-szombat, 11-18 óra között) a +36301617454-es és a +36305622772-es telefonszámokon lehetséges.

A szakirodalom hivatkozás itt érhető el. 

Várfok Galéria czigány ákos szem
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésLuz Gabás nyerte a Planeta spanyol irodalmi díjat
Következő bejegyzés Haydntól Mendelssohnig – Várjon Dénes Kismartonban

Ajánlott Bejegyzések

Bretz Gábor és Dragony Tímea - fotó: Kummer János / Labancz Viktória
Intermezzo

Bretz Gábor és Dragony Tímea kapta idén a Bartók–Pásztory-díjat

2023. március 25.4 perc olvasás
Intermezzo

Van Gogh, Mucha és Szinyei – 12 kedvenc tavaszi festményünk

2023. március 25.7 perc olvasás
Michelangelo Dávidja
Intermezzo

Michelangelo Dávidja miatt kellett távoznia az iskolaigazgatónak

2023. március 24.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Sisi gödöllői kastélya

Négyszögletű Kerek Erdő a Gödöllői Királyi Kastélyban

BDZ Promóció

Játékok és szenvedélyek a BDZ koncertjén

A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.