Szirtes János 70 – Nagyszabású kiállítással ünnepel a Várfok Galéria

Szerző:
- 2024. november 22.
Szirtes János: Aranyköpés | +36 Celsius-fok 3., 2024, 100x120 cm, akril, festék aranyporral, vászon
Szirtes János: Aranyköpés | +36 Celsius-fok 3., 2024, 100x120 cm, akril, festék aranyporral, vászon

A Várfok Galéria művészkörének kiemelkedő alkotója, Szirtes János 70. születésnapját nagyszabású egyéni kiállítással ünnepli a kiállítóhely.

- hirdetés -

Szirtes János (1954) a magyar kortárs művészeti színtér ikonikus alakja, festő, grafikus, performer, videó- és médiaművész, valamint nagyhatású reformer pedagógus, a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Média Design Tanszékének tanára.

Több mint négy évtizedre visszatekintő, különböző művészeti ágakon átívelő munkásságát meghatározó eleme, hogy a pozsonyi és a budapesti művészeti főiskolán végzett akadémikus tanulmányai mellett az 1970-es és ’80-as évek fordulóján a kor kiemelkedő underground művészeti műhelyeinek is tagja volt. Az Erdély Miklós által vezetett legendás INDIGO csoport kreatív kutatásai, művészetről vallott interdiszciplináris gondolkodása, a szentendrei Vajda Lajos Stúdió konvenciók alól felszabadító, dadaista légköre, valamint Hajas Tibor új utakat nyitó performanszai mind hatottak Szirtes János művészeti állásfoglalására.

Festészete a természeti népek motívumainak organikus-szürrealista feldolgozásától az élő szervezetek kristályaira bontott formavilágának felhasználásán át a réteges formalista kompozíciókig jutott el, ahol a tér élményét a különböző ornamentikájú rétegek egymásra építése adja meg. Az expresszív színekkel, dinamikus formákkal, archaikus elemekkel és különböző kultúrákból kölcsönzött motívumokkal átszőtt képei egyesítik a kanonizált és az alternatív (szub)kultúrát.

A Várfok Galériában megrendezett idei jubileumi kiállításán legújabb, utóbbi két évben készült munkái kerülnek bemutatásra, amelyek az alkotót idézve „figuratívak, de fenntartják az absztrakció jogát”.

A Nem vagyok egyedül (2023) című kolorista indíttatású papíralapú sorozatának lágyabb színvilágú, kavargó vonalhálójából sötétebb tónusú antropomorf alakok bontakoznak ki. Az ezüst motívumokkal dekorált alakok díszítettségükben, cifraságukban népi motívumrendszerre emlékeztetnek, amik nem tartoznak kifejezetten egyik etnikai hagyományhoz sem, hanem egyfajta objektíven univerzalizált és szubjektíven átfilterezett, új szimbólumrendszert jelentenek, mely nem áll távol Szirtes egész életművét végigkövető ősi, etnikai, számunkra egzotikus és nem eurocentrikus művészetfelfogástól.

A 2024 nyarán – a legnagyobb hőség közepette – készült +36 Celsius-fok című, szabadabb felfogásban megfestett képeinek és az Aranyköpés | +36 Celsius-fok című festménysorozatának keletkezési körülményei meghatározó jelentőséggel bírnak Szirtes számára. Képalkotó folyamata akciónak, performansznak vagy rítusnak is tekinthető, így képei ezeknek a gesztusoknak és mozgásformáknak, magának az alkotói tevékenységnek a lenyomatát őrzik. A sorozat kiindulópontjának tekinthető 1987-es Aranyköpés I. című vásznán megjelenő aranyszínű, fémes felület domináns szerepet játszik a sorozat folytatását képező, idén készült festményein is, melyek az arany festék alkalmazásának köszönhetően többnézetű kompozíciókká alakulnak.

Szirtes János: Aranyköpés | + 36 Celsius-fok (részlet) , 2024

Szirtes János: Aranyköpés | +36 Celsius-fok 14., 2024, 100×120 cm, akril, festék aranyporral, vászon

„Szirtes János rendkívül gazdag, komplex életműve több szempontból is a ’80-as, ’90-es években lezajlott nagy művészetszemléleti változás egyik legjelentősebb, legszuggesztívebb magyarországi megnyilvánulásaként értelmezhető. Művészete radikálisan összpontosít alapvető egzisztenciális kérdésekre, az archaikus, ősi félelem leküzdésének örök drámájára és a túlélés, a létben való orientáció lehetséges pályáinak felkutatására, azaz egyfajta antropológiai kérdésfelvetésre. Mindenfajta formalizmust elvetve merészen vegyíti műveiben a különböző narratív tartományokra utaló referenciákat, a mítosz és a mágia birodalmába vezető konnotációkat és ezáltal rendkívül tágas értelmezési kontextusba helyezi tevékenységét.

Szirtes János kezdetektől fogva több művészeti médiumban dolgozott, melyeket egy mély tematikai orientáció fog egységbe. Performance és festészet nemcsak elválaszthatatlanul kapcsolódik egybe Szirtes János művészetében, hanem – jellegzetesen a művészettörténeti korszak alapvető esztétikai irányultságára – olyan koherens és organikus egységet alkotnak, amelyben az antropológiai szenzibilitás természetesen, magától értetődő korlátozatlansággal, drámai erővel és megdöbbentő szuggesztivitással képes megteremteni a maga adekvát megjelenési formáit, melyek az általa obszesszív módon újra és újra megfogalmazott egzisztenciális modellek megtestesülései. Ezekben a modellekben a poszt-utópikus korszak összetett, olykor ambivalens értékszemlélete és az archaikus kultúrák bizonyos elemeinek aktualizálása, a metaforikus jelentésrétegek dinamizálása jelentkezik, sokszor explozív erővel.

Szirtes János immár öt évtizedes, töretlenül és mindenfajta diszkontinuitás nélkül alakuló, rendkívül koherens működése magától értetődően tagozódik a globális művészeti kontextusba, amelyben az általa tematizált egzisztenciális orientáció a par excellence kortárs narrativitás alapvető alkotóelemeként konkretizálódik minden egyes Szirtes János műben, legyen az festmény vagy rajz, installáció vagy performance.

Életművének poétikai hitelessége, az általa tematizált antropológiai orientáció komplexitása rendkívül szuggesztív. Ugyanakkor a műveit telítő, archaikus bizonyosságot sugalló erő permanensen konfrontálódik a sebezhetőség, a sérülékenység, a félelem és a kiszolgáltatottság érzésével, az alapvető egzisztenciális kiszolgáltatottság élményével. Ez a komplexitás, a dinamikus képi narratívában megjelenő mikro-konstellációk sokszínűsége, a mozgalmas és nemegyszer fájdalmas konfliktusok eseményszerűsége teszi Szirtes János művészetét a kortárs magyar művészet egyik legfontosabb, paradigmatikus jelenségévé” – írja Hegyi Lóránd.

VÁRFOK GALÉRIA

  • 1012 Budapest, Várfok u. 11.
  • december 5. | csütörtök | 19:00–21:00
  • A kiállítást megnyitja: Hegyi Lóránd

A kiállítás 2024. december 6. és 2025. január 25. között tart nyitva, keddtől szombatig 12-18 óra között látogatható.

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Superbrands 2022
Superbrands 2021
Superbrands 2022
Superbrands 2022
ICMA logo
Member of IMZ
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo