• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Verdi-dosszié Színház Zene

A bemutatón kinevették, ma mégis Verdi egyik legnépszerűbb operája a Traviata

Szerző: Tuska Borbála2023. március 6.
Facebook Twitter E-mail
Diana Damrau a Traviata címszerepében
Diana Damrau a Traviata címszerepében - forrás: YouTube

Miért várt Verdi közel 50 évet, hogy újra vígoperát írjon? Hogyan ismerkedett meg második feleségével, Giuseppina Strepponival? Kiket tekintett a riválisainak? Cikksorozatunkban az egyik legnagyobb olasz zeneszerző egy-egy operáját vesszük nagyító alá – bemutatjuk, milyen életszakaszban volt éppen Verdi, milyen történetek, anekdoták kísérték az adott mű megírását, és arra is kitekintünk, hogy hogyan fogadta a korabeli publikum az új alkotást. A mai részben az 1853-ban bemutatott Traviatával foglalkozunk.

A Traviata, vagy eredeti címén La Traviata Giuseppe Verdi háromfelvonásos operája, keletkezési ideje szerint a tizenkilencedik a művek sorában. Szövegkönyvét Francesco Maria Piave írta, akivel ez volt Verdi hetedik közös munkája, korábban az Ernanin, A két Foscarin, a Macbethen, A kalózon, a Stiffelión és a Rigolettón dolgoztak együtt. Az opera alapjául egy kortárs dráma szolgált, méghozzá ifj. Alexandre Dumas A kaméliás hölgy című műve, amelyet Verdi és élettársa, Giuseppina Strepponi 1851/52 telén láttak Párizsban. A téma azonnal megragadta a zeneszerzőt figyelmét.

Ugyanebben az időben kereste fel a velencei La Fenice operaház vezetősége, akik a Rigoletto sikere után egy újabb művet szerettek volna rendelni tőle az 1853-as karneváli szezonra. Verdi elfogadta a felkérést, de egyelőre még előző operája, A trubadúr komponálásával volt elfoglalva. (A folyamatot jelentősen lelassította, hogy közben meghalt a szövegkönyvíró, Salvadore Cammarano.)

Az új opera témája jó ideig nem volt eldöntve, de abban Verdi biztos volt, hogy a librettót ezúttal is Francesco Maria Piavéra bízza. A régi munkatárs és egyben derék barát – Piave minden kívánságát leste Verdinek, aki általában élt is ezzel – Sant’ Agatába, a mester bussetói birtokára érkezett, hogy megírja a szövegkönyvet. Racine Thébaïde című tragédiáját vette alapul, és amikor már szinte teljesen elkészült vele, Verdi hirtelen azt kérte tőle, hogy vázoljon fel egy anyagot A kaméliás hölgy történetére.

Piave erről így számolt be a La Fenice titkárának: „Ami Verdit illeti, megismétlődött az Ernani esete. (…) Öt nap alatt kellett a szcenáriumot papírra vetnem, épp ebben a percben fejeztem be. Verdi holnap elküldi a Fenicének jóváhagyásra. Úgy hiszem, nagyon szép operát fog írni, mivel nagyon lelkesnek látom…”

Bár a téma szokatlanul merész volt, a velencei cenzúra nem talált benne kivetnivalót, egyedül a címet változtatta meg Amore et mortéról (Szerelem és halál) La Traviatára. (Magyar fordításban ez annyit tesz, hogy ’a tévedt nő’ – nálunk ezzel a címmel mutatták be 1857. november 10-én a Nemzeti Színházban.)

Verdi 1853. január 1-jén így harangozta be a hírt nápolyi barátjának, Cesare De Sanctisnak: „Velence számára A kaméliás hölgyet írom meg, címe talán ez lesz: Traviata. Mai téma. Más talán nem választotta volna a kosztümök, a cselekmény ideje és ezer más kicsinyes ok miatt… Én nagy örömmel komponálom meg!”

Ekkor A trubadúrral már készen volt, de nem vesztegethette az időt, így amikor a bemutató miatt Rómába utazott, megkérte a Teatro Apollo intendánsát, Jacovaccit, hogy szállíttasson egy zongorát a szállodaszobájába, hogy „amint megérkeztem, egy perc időveszteség nélkül dolgozhassam a Velencének írandó operán.”

A trubadúrt január 19-én mutatták be elsöprő sikerrel, de Verdi nem sokáig ünnepelhetett. A premier után hazautazott birtokára, hogy csak a Traviatára tudjon összpontosítani.

40 nap alatt komponálta meg az opera zenéjét!

A szereposztással azonban felmerült egy gond, mégpedig éppen a címszereplő kapcsán. A velencei színház ugyanis Fanny Salvini-Donatellit kérte fel rá, akit Verdi kevéssé pártolt. A szerződésbe bele is vettek egy olyan pontot, hogy a szerző január 15-ig megvétózhatja az énekesnőt. Viszont annyira el volt foglalva A trubadúr előkészületeivel, hogy elfelejtette a határidőt, így Salvini-Donatelli alakíthatta először Violetta Valéryt.

Fanny Salvini-Donatelli
Fanny Salvini-Donatelli – forrás: Wikipedia

A bemutató előtt Verdi névtelen levelet kapott Velencéből, amelyben arra figyelmeztették, hogy ha nem váltja le a tenort és a baritont, az opera katasztrófa lesz. (A bariton szerep, Giorgio Germont alakja Felice Varesié volt, aki korábban Rigolettóként és Macbethként is sikeres volt.)

A zenetörténészek a mai napig vitáznak azon, hogy pontosan mi történt az opera március 6-i bemutatóján – ami biztos, hogy a Traviata megbukott, és nemcsak aznap, hanem az évad többi előadásán is. A Gazzetta di Venezia kritikusa szerint az első felvonást még jól fogadta a közönség, aztán fordult át a hangulat.

Az ősbemutató plakátja
Az ősbemutató plakátja – forrás: Wikipedia

Az előzetes aggodalmak ellenére az egyetlen énekes, aki sikert aratott, Salvini-Donatelli volt, viszont színpadi halálát kinevették: egy kicsi, telt alkatú énekesnőről volt szó, akiről nehezen lehetett elhinni, hogy elviszi a tüdőbaj.

Verdi szűkszavúan tudósított barátainak az eseményről: „A Traviata hatalmasat bukott, s ami ennél rosszabb, kinevették. Nem zavar. Vagy nekem van igazam, vagy a többieknek” – írta Angelo Marianinak, operái kiváló karmesterének. Emanuele Muzio nevű tanítványával pedig így közölte a hírt:

„A Traviata tegnap este megbukott. Én tehetek-e róla vagy az énekesek? Az idő majd eldönti.”

Bár a bariton szerepet éneklő Varesi egyenesen Verdit tette felelőssé a kudarcért, azt állítva, hogy nem megfelelő szólamokat írt az énekeseinek, az okokat sokkal inkább a témában érdemes keresni. Már az is újdonságnak számított, hogy egy jelen idejű történet került színre, nem pedig mitológiai vagy történelmi. De az botrányszámba ment, hogy a Traviata főszereplője egy prostituált, még ha a párizsi elitben mozog is. Ez a tény lekörözte a Rigolettót is, ahol egy előnytelen külsejű udvari bolondot tettek meg operai hőssé.

A Traviatát felújított változatban, egy év múlva vitték újra színre a szintén velencei Teatro Gallóban. Bár a színház igazgatója győzködte Verdit, hogy írja át az utolsó felvonás végét, a mester erre nem volt hajlandó, viszont öt számon jelentős változtatásokat hajtott végre. A siker ezúttal nem maradt el, és Violetta idővel a legkedveltebb Verdi-hősnők egyike lett, még a szerző szemében is. Amikor néhány évvel később arról kérdezték, hogy melyik a legkedvesebb operája, állítólag így felelt:

„Mint amatőrnek, a Traviata, mint szakmabelinek, a Rigoletto.”

Források:
  • Julian Budden: Verdi. Budapest, Európa Könyvkiadó, 2007
  • Várnai Péter: Verdi operakalauz. Budapest, Zeneműkiadó, 1978
opera traviata giuseppe verdi
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÚjranyit a szegedi Móra Ferenc Múzeum
Következő bejegyzés „Félre az útból, tehenek, rövid az élet” – Kedvenc Gabriel García Márquez-idézeteink

Ajánlott Bejegyzések

Szűcs Máté
Intermezzo

Először szólal meg Magyarországon Eötvös Péter brácsaversenye

2023. március 25.2 perc olvasás
Cseke Péter - fotó: Ujvári Sándor / MTI
Intermezzo

Évadot hirdetett a kecskeméti Katona József Színház

2023. március 25.3 perc olvasás
A Pécsi Harmadik Színház
Intermezzo

Tovább működhet a Pécsi Harmadik Színház

2023. március 25.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Sisi gödöllői kastélya

Négyszögletű Kerek Erdő a Gödöllői Királyi Kastélyban

BDZ Promóció

Játékok és szenvedélyek a BDZ koncertjén

A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.