• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Ў - A szabadság blogja Könyv Címlap

Latinos műveltség a Szovjetunióban – Nyina Macjas költőnő

Szerző: Bárász Péter2021. december 3.
Facebook Twitter E-mail
Nyina Macjas
Nyina Macjas

Nyina Macjas különleges egy jelenség volt nem csak a belarusz, de az egész szovjet irodalomban. Ennek ellenére – vagy éppen egyedi hangja miatt? – nem lett olyan híres, mint gondolhatnánk.

Ha nem Bresztbe vet engem a sors, talán nem is hallottam volna róla – élete utolsó éveiben ő vezette a Belarusz Írók Szövetsége breszti osztályát, errefelé sokkal ismertebb, mint bárhol másutt.

AMO TE

„АМО ТЕ, АМА МЕ, FIDES IMMORTALES”

„Szeretlek, te is szeress,
hűségünk halhatatlan” –
az ókorban jegygyűrűkbe
vésték ezt Rómában.

A régi-régi Róma,
Ahonnan elindult,
Sok száz évig gurult,
S harangzúgásban
Ért el a gyűrű egy női kézhez,
Egy másik pedig – egy férfiéhez.

АМО ТЕ,

АМА МЕ,

FIDES IMMORTALES.

Hymenaius megáldott,
Sokat ígért nékünk –
Napfényt, a szárnyaló távlatok
Boldogságát. A mi kettőnk
Szíve együtt dobog:

АМО ТЕ,

АМА МЕ,

FIDES IMMORTALES.

Nem létezik életút,
Hogy ne tenne próbára.
Csak gyűrűink súgják mindig
Derűben és sárban,
Szürke éveink során:

АМО ТЕ,

АМА МЕ,

FIDES IMMORTALES!

(1968)

Abban az időben elég szokatlan volt a latinos műveltség a Szovjetunióban. Pláne egy 25 éves lánynál. (Nincs konkrét információm, de úgy gondolom, szerepet játszhatott ebben súlyos izombetegsége, ami csaknem egész életére kerekesszékbe kényszerítette.)

Ma csak szerelmi lírájából adok ízelítőt: úgy tűnik ebben a műfajban alkotta a leginkább maradandót, valamint csodálatos műfordításaival, köztük is elsősorban a franciákkal. A mostani kóstolóról őszintén meg kell azonban jegyeznem, hogy az eredetiek verstanilag sokkal szigorúbbak (bár nem teljesen kötöttek), mint amit én tudtam faragni belőlük úgy, hogy a hangulatuk megmaradjon, mert hát pontosan ezt akartam bemutatni.

NÉLKÜLED

Egyre könnyebb, lám, nélküled.
Dolgozom, nem szomorkodok.
Nem gyengülök, nyugton élek
És mindenhez erős vagyok.

Nincs napom eredménytelen,
Erőt álmokra nem fecsérlek.
Ha jó a kedvem, nevetek,
És nem sírok, ha sírni kell.

Igen, könnyebb nélküled már.
Beérett a végeredmény.
Nincs aggódás, nincs több bánat.
…S nincs egyetlen boldog perc sem.

(1977)

A belarusz nyelvnek – elég ritka jelenség – egymásra még csak nem is hasonlító szavai vannak a szerelemre (каханне) és a bárki vagy bármi iránti szeretetre (любоў – no, ez az oroszul tudók számára ismerős lesz, míg az előzőt a lengyelesek fogják felismerni). Sorozatom későbbi részeiben lesz majd szó Viktar Marcinovics mai íróról, valamint legalább az ő egyik regénye kapcsán Uladzimer Duboukáról is (1901-1976), ott ez a jelenség fontos szerepet fog játszani. Egyelőre állapodjunk csak meg abban, hogy ennek az írásnak az erejéig a ’szeretni’ ige jelentése „szerelemmel szeretni”, a ’kedvelni’ igéé pedig „szeretni, csak nem szerelemmel”.

KEDVELEM

Az Ön tegezését, nem viszonozhatom,
Pillantásától, ha elkapja szemem,
Madárfiókaként, némán megriadok.
Nem szeretem Magát. Hanem kedvelem.

A fényt, mit adott nekem, el nem fecsérlem.
Őszinte szavait soha el nem vesztem.
…Mért ilyen szomorú a szép, meleg szeme?…
Nem szeretem Magát. Hanem kedvelem.

(1970)

VÁLASZ

Magázásodra nincs mit mondanom,
Pillantásod nem érint oly mélyen,
Remegjen bár szárnyad, úgy siránkozz,
Nem szeretlek, és nem is kedvellek.

Ha gúnyolódom, fogadod fényesen,
Sértéseimben tiszteletet érzel.
Eredj innen, hagyj már békét nekem,
Nem kedvellek, s szerelmem nem leszel.

(2003.)

***

A múltkor már elmondtam, hogy a belarusz nyelvben a lágy t (ty) lágy c-vé válik, tehát Nyina Macjas nevében ez a ’cj’ a ’ty’ hasonult változata, következésképp ugyanúgy is ejtenék, mint a mi Mátyásunkét, ha – ha nem a második szótagra tennék a hangsúlyt. Lesz még ennek jelentősége a tervezett folytatásban, ahogy ezt jeleztem is az előző írásomban, amelyben Szjarhej Amjalcsuk (Сяргей Амяльчук) barátomról volt szó. Pontosabban Nyina Macjassal közös (bár jelentős időeltéréssel) barátunkról. Ezen még dolgoznom kell.

Most inkább folytatnám egy picit a belarusz nyelvészkedést. Hogy ki nem forgatták a nevemet annak idején orosz nyelvi környezetben: leggyakrabban talán Питер voltam, ukránosan Петро, vagy simán oroszul Пётр, de Leningrádban néhány papíron még Pedro néven is emlegettek – így, latin betűkkel! Helyesen is előfordultam, mint Петер, persze. Nos, belaruszul ez a forma nem létezhet, hiszen lágy benne a ’t’, következésképp ’c’ lesz belőle: Пецер – ezt azonban már én nem fogadom el, ugyanúgy, mint 50 éve a Pedrót. Nekem dedikált könyvekben annyi változatban szerepelek, hogy ide se férne, de most komoly szeretnék lenni ezért csak a dobogós verziókat mutatom be: Пэтэр – ez fonetikai értelemben elég jó, de a kemény ’э’ csak hangsúlyos tud lenni a belaruszban, márpedig ez a nyelv nem tűri a két egyenrangú hangsúlyt egy szóban. Пэтар – hiba javítva! Петар – ő a győztes, létének alapja az, hogy az ’a’ pedig nem szeret hangsúlyos lenni, csak ha muszáj, így automatikusan az első szótagra, az ’e’-re kerül a hangsúly. Pofon egyszerű…

Petőfit legtöbbet egy bizonyos Mikola Hvedarovics (1904-1981) fordította, nem fogok róla cikkezni, magyar fordításai is, saját versei is elég gyengék, kb. olyanok, mintha én követtem volna el ezeket. (Ereje elvhűségében rejlett.) Ő így írja: Шандар Петэфі – a keresztnévvel nincs is semmi baj, korábban említettem, hogy a belarusz nyelv nem ismeri a hangsúlytalan ’o’-t, ’a’ lesz belőle. Hasonló módon a lágy ’ё’, ha hangsúlytalan, ’я’-vá alakul, bár itt a szabályok bonyolultabbak – ne menjünk bele: nem akarok magamnak konkurenciát nevelni. Milyen jó, hogy Petőfi nevében az ő hosszú, majdhogynem hangsúlyos: ez segít a még elfogadható megoldást megtalálni: Шандар Пецёфі. Nyil Szimonavics Hilevics is így írta abban a versében, melynek nyersfordítását nemrég közöltem ugyanitt.

irodalom vers belarusz nyina macjas
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésTörtént-e változás 1989 után? – Kánonváltás címmel tart művészetelméleti konferenciát az MMA
Következő bejegyzés Both Miklós, Domonkos Máté és Erdős Attila a Papageno Klasszik következő vendégei

Ajánlott Bejegyzések

Intermezzo

Eddig ismeretlen Kölcsey-verset azonosítottak 

2023. január 26.4 perc olvasás
Szegedi Csaba
Operaház

Szegedi Csaba: „El kell felejteni azt a tényt, hogy ez egy »monstrum« opera”

2023. január 26.5 perc olvasás
Mesélő lakosztályok

Halász Rita: Zoom – Mesélő Lakosztályok

2023. január 25.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Olli Mustonen - fotó: Pannon Filharmonikusok Zene

Olli Mustonen: „Elsősorban zenész vagyok”

Hová tartunk Promóció

Tiszteld az életet! – Jön a 9. Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál

Hanyu Zsolt: Symphonic Allegro - forrás: Kempinski Promenade Galéria Promóció

Zene és festészet találkozása Hanyu Zsolt kiállításán a Kempinski Promenade Galériában

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.