• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Ў - A szabadság blogja Könyv

A rettegésbe vetett remény – Uladzimir Nyakljajeu prózája

Szerző: Bárász Péter2023. május 2.
Facebook Twitter E-mail

Ha már a FreeAllWords citálásában szünetet rendeltem el, maradjunk még egy kicsit Nyakljajeunál. Mégiscsak ő a kedvenc íróm és legjobb belarusz barátom, pedig nem is matematikus. Több mint egy éve nem találkoztunk személyesen, a múlt héten megírtam, hogy miért.

Alábbi írását muszáj sürgősen publikálnom, mert nem kevés olyan dolog van benne, ami elévül, megromlik – ez a folyamat már meg is kezdődött, sőt magasabb sebességfokozatra is kapcsolt. 

Uladzimir Nyakljajeu: Rettenetes a rettegésbe vetett remény

Megünnepeltük a Krisztus születése utáni 2017. esztendő beköszöntét, meg a „régi Újévet” is. Időben és térben új helyet foglalunk el. Merrefelé mozdultunk ki? Balra, jobbra, fel vagy lefelé? Kör, esetleg egy spirális mentén? Nem tudjuk.

Visszatekintve a múltba és előre nézve a jövőbe, van, aki ezt mondja: „Szörnyűség ez a Trump”. Más azért retteg, hogy Putyin, megint más a Brexit miatt, hogy széthullik Európa, vannak olyanok is, akik szerint „a migráció miatt minden össze fog keveredni és eltűnnek a civilizációk között a határok…”

Az a tény, hogy Jézus születését és az Újévet kétszer is megünnepeltük, ki korábban, ki későbben, a saját magunk által meghúzott mindenféle határvonalak feltételes mivoltát jelzi. Az ember felfogni sem képes, hogy micsoda is az a tér, ami nem kezdődik sehol és nem ér véget sehol, de azt sem, hogy micsoda az az idő.

Mert ez olyan, mint az Isten.

Az ember házakban, városokban, országokban él, napokban, hetekben, években létezik – olyan térben és olyan időben, amit saját maga hozott létre, gondolt ki, ami beleilleszthető a Descartes-féle koordináta-rendszerbe.

Ebben a rendszerben a világ diszkrét. Darabokra, szakaszokra van osztva. Ki kell törnünk a diszkrét (szakaszolt) időből és darabokra osztott térből, amelyekben az emberiség egész eddigi története folyt le. Be kell lépnünk az egységes világba, amilyen valójában a világ. Az új ideák, humanitárius előretörések ott vannak.

Lényegileg az élet határtalan koordináták között folyik. Ezek a jó és a rossz, a szeretet és a gyűlölet koordinátái…

A békéé és a háborúé.

Ha a megszokott koordinátáink közül a függőlegest a békéének képzeljük, a vízszintest pedig a háborúénak, vajon hol vagyunk mi ma ebben a legegyszerűbb koordinátarendszerben? Ott egyensúlyozunk az átlón, egyre magasabbra kapaszkodva rajta. Nem kell ahhoz prófétának lenni, hogy előre lássuk: valahol, valamikor, elvétve az egyensúlyt, le fogunk zuhanni. Mint holmi légtornászok, akik ráadásul zsonglőrködnek is a ferde trapézon – szereik ehhez, légyenek bár kicsik, de atombombák.

A modern technológiák hihetetlen perspektívákat nyitnak. A nemrég bemutatott, másodpercenként 93 kvadrillió műveletet végző kínai szuperszámítógép – ez már majdnem olyasmi, mint a kozmosz végtelensége. Elképzelhetetlen.

De ez a „lét technikai oldala”. A humanitárius dolgokban egyelőre nincs semmilyen high-tech. Az ideákat, amikkel operálunk, még jóval a technológiai forradalom előtt dolgozták ki. Devalválódnak, profanálódnak. Pontosan az új ideák és a csúcstechnológiák humanitárius téren tapasztalható hiánya vezetett oda, hogy Oroszország, miután elszöszmötölt egy kicsit a Szovjetunió felbomlása után előállt, számára teljességgel idegen helyzetben, visszatért a totalitarizmushoz, hozzájárulva ezzel a belarusz rezsim már egészen patriarkális „stabilitásához” is.

Az emberiség legújabb kori története műszaki és humanitárius összetevői között az olló egyre inkább szétnyílik. Mi lehet ennek az eredménye? Az olló élei maximálisan eltávolodnak egymástól… majd egy pillanat alatt összezárulnak, levágva a fejét azoknak, akik a valószerűtlent megvalósították. Nem tudom, igazságos-e, de nem csak az övékét…

Velünk együtt egyre magasabb szintre jutnak el a tömegpusztítás technológiái, amelyek az egyensúlyt fenntartják. Pontosan ezekben a bizalom, abban, hogy immár sehol és senki nem menekülhet, hogy aki elsőnek kezdi, a többiekkel együtt pusztul el maga is.

Csak a rettegésben van reményünk. Ez az, ami valóban szörnyű, nem pedig Putyin, Trump vagy a Brexit… Az emberiség oly módon fejlődött a rendelkezésére álló térben és időben, hogy a félelmen kívül semmi másra nem tudja a jövőre vonatkozó reményeit építeni. Hacsak az Istenre nem, akiben eleste után feltámad. 

Talán…

Ez a realitás. Ez ugyan a bolondok házának a realitása, de az.

Mi a teendő? Senki sem tudja? Nincsenek orvosok?

Dehogynem, mindenki tudja, nem csak a dalai láma, aki szerint az emberek arra születnek, hogy szeressék, a tárgyak pedig arra, hogy használják őket. Mindenki a kultúráról értekezik, arról, hogy vissza kell térni a szellemi értékekhez. De nem tér vissza senki, senki sem fektet annyi eszközt a fejlett humanitárius technológiákba, mint a műszaki technológiákba. Miért?

Mert ez nem atom-, nem lézer- és nem rezonancia-fegyver. Mert nem a kultúra az, ami félelmet kelt. Mert nem a kultúra lesz az, ami megnyeri a harmadik világháborút, amelyről azt állítják, hogy már folyik, és amelynek apokaliptikus, nukleáris végjátékát már majdnem mindenki ELKERÜLHETETLENNEK látja, úgy nyugaton, mint keleten.

Uladzimir Nyakljajeu és Bárász Péter
Uladzimir Nyakljajeu és Bárász Péter

Ezt az ELKERÜLHETETLENSÉGET még matematikai módszerekkel ki is számították! Arról nem is beszélve, hogy ha ma egy politikus nem festi meg a világvége, az apokalipszis képét, amitől meg készül menteni a világot, akkor már nem is igazán számít politikusnak.

És mindennek egyetlen célja van: egyre mélyebbre és mélyebbre ásni az embereket, mint holmi vakondokat, a félelembe. Átláthatatlan sötétjébe, amit az elkerülhetetlenség kísértete jár be. 

Pedig valójában ez a sok szörnyűség, ijesztgetés – beleértve a matematikai számításokat is – csupa badarság! Csakis az elkerülhetetlen, ami kívül esik az emberi akaraton. Ami pedig akaratától függ, az korrigálható. Csak utat kell adni az akaratnak. 

A rettegésbe vetett hitet kell felcserélni a bátorságba vetett reményre. Abba a bátorságba, hogy emberek leszünk, még akkor is, mikor úgy tűnik, hogy embernek lenni lehetetlen.

próza belarusz uladzimir nyakljajeu
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA luxe and lavish orchestral evening with Luxembourg’s Philharmonic
Következő bejegyzés Artistic Director Sesto Quatrini says goodbye to LNOBT

Ajánlott Bejegyzések

A Budai Krónika hasonmás kiadása - forrás: OSZK
Intermezzo

Hasonmás kiadásban megjelent az első Magyarországon nyomtatott könyv

2023. május 31.3 perc olvasás
Grecsó Krisztián dedikál az Ünnepi Könyvhéten - forrás: Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése
Intermezzo

Közel 1000 dedikálás várja az olvasókat az Ünnepi Könyvhéten

2023. május 31.4 perc olvasás
Darvasi László - fotó: Szilágyi Lenke
Intermezzo

Darvasi László az Artisjus Irodalmi Nagydíjasa 2023-ban

2023. május 31.7 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

Józan Vivien, Virág Emese és Mráz Nikolett Promóció

Két fiatal tehetséggel ad koncertet Virág Emese zongoraművész

Promóció

Piknikhangulat, életigenlés és önfeledt szórakozás vár a Szeláví! Fesztiválon!

VEB 2023
Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Blokád - forrás: Magyar Mozgókép Díjak VEB 2023

A taxisblokádról és az Erőss Zsoltról szóló film is versenyben a Magyar Mozgókép Díjakért

Művészetek Völgye főtér- forrás: Művészetek Völgye Művészetek Völgye

Régi kedvencek térnek vissza idén a Művészetek Völgyébe

Szöllősi-Nagy András - fotó: Máhl Kornél / Hello Veszprém Balaton VEB 2023

Szöllősi-Nagy András: „A foltok, arányok és a színek révén alakul ki a harmónia”

Gizella Napok, 2022 - forrás: Gizella Napok VEB 2023

Mutatjuk Veszprém és a Balaton-part legjobb májusi programjait

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.