A találkozások hete – heti hírösszefoglaló

Baráth Emőke - fotó: Raffay Zsófi

2019 harmincharmadik hetében jobbnál jobb híreket kaptunk: a hónap művészének választotta Madaras Gergelyt a Mezzo TV, Opus Klassik díjat kapott Baráth Emőke és Fischer Ádám, és a nemzetközi toplisták élén szerepelnek a Fonó világzenei lemezei. Sor került egy bravúros beugrásra Győrben, átadták a Városmajori Színházi Szemle díjait, és Budavárért Emlékérmet kapott Baranyay László zongoraművész.

A hét blogja: ROST 30

A világszerte ünnepelt magyar szoprán, Rost Andrea pályája Júliaként indult az Erkel Színházban, éppen 30 évvel ezelőtt. Hangját úgy definiálták, hogy „lírai szoprán kiemelkedő koloráló készséggel” – ami sokoldalú muzsikust sejtetett. S valóban: többféle stílusban, több szerepkörben mutatta meg, hogy nagy ambitusú, kiegyenlített, mély regiszterben és a kényes középfekvésben, de a „veszélyes” magasságokban egyforma intenzitással megszólaló, árnyalt dinamikát megvalósítani tudó hangja éppoly hitelessé teszik Mozart-, mint Verdi-, Donizetti-, később Puccini-alakításait, mint amilyen őszinte és hiteles volt ez a harminc évvel ezelőtti alakítás.

Ezen a héten igazán különleges alkotó- és előadóművészeket ismertettünk meg olvasóinkkal.

Bardon Barnabás mind fizikai mind szellemi értelemben a környezetét meghaladó munkái a világi és vallási festészet között helyezkednek el. Művészetével hidat képez az ember manapság egyre háttérbe szoruló érzelmi és transzcendens oldalához. A Képzőművészeti Egyetemen kilenc éve, Kovács Attila osztályában végző képzőművésszel beszélgettünk.

Ide kapcsolódik:
Bardon Barnabás: „A kortárs szakralitás inspirálja a művészetem"

A Papageno indulása óta komoly figyelmet fordít a fiatal művészekre. Szeptember 22-én adják át a Színikritikusok díját. A legígéretesebb pályakezdő kategória egyik jelöltje egy frissdiplomás rendező, Tarnóczi Jakab, akit Oroszlánkörmök rovatunkban mutattunk be. Tóth-Vajna Zsomborral a Billentyűs történetek koncertsorozat kapcsán találkoztunk. Kiss Diána operaénekessel a Csárdáskirálynő premierje előtt találkoztunk, Hartai Petra és Bercsényi Péter pedig a Mi történt Baby Jane-nel? próbafolyamatának utolsó etapja előtt adott ízelítőt a próbák hangulatából.

Szeptember 13-án a Budapest Music Centerben kezdi meg új évadát az UMZE Kamaraegyüttes. A koncertekről és zenekar jövőjéről Vajda Gergely művészeti vezetőt, az UMZE Egyesület frissen megválasztott elnökét, Horváth Balázst és az első koncert karmesterét, Tihanyi László zeneszerzőt, az Egyesület alelnökét kérdeztük.

Ide kapcsolódik:
„Új karaktert és jelentést kell adnunk az UMZE névnek" – Interjú

Csuprik Etelka zongoraművésszel, a Lembergi Zeneakadémia professzorával új lemezének felvétele közben beszélgettünk. Polina Oszetyinszkaja idén először lépett fel a Salzburgi Ünnepi Játékokon, Makszim Vengerov oldalán. Az orosz zongoraművész csodagyereknek számított a szovjet peresztrojka idején. Ma leginkább szokatlan repertoárjáról ismert, amelyben a klasszikus műveket kortárs darabokkal kombinálja. A művésszel az osztrák fesztiválon találkoztunk.

Ide kapcsolódik:
Polina Oszetyinszkaja: „Minél hamarabb ki akartam lépni a csodagyerek szerepéből"

Takács-Nagy Gábor a fantáziáról és a hangok által mesélt történetekről vallott nekünk. Francia felütéssel indul a Pannon Filharmonikusok évada, a hangverseny egyik szólistája pedig egy visszatérő művész, Arno Bornkamp. A holland szaxofonossal beszélgettünk Pécs városáról, a zenekarral való együttműködésről és hangszere különlegességéről is. Alexander Ekman nagyon fiatalon döntött úgy, hogy a táncművészi karriert feladva független koreográfusként dolgozik tovább. E lépését az alkotói munka gyönyörűsége, és az azzal járó öröm inspirálta. Az Episode 31 című darabján is érződik mindez. A mű magyarországi bemutatója adott arra apropót, hogy beszélgessünk vele.