2019 harminchatodik hetében jobbnál jobb híreket kaptunk: a hónap művészének választotta Madaras Gergelyt a Mezzo TV, Opus Klassik díjat kapott Baráth Emőke és Fischer Ádám, és a nemzetközi toplisták élén szerepelnek a Fonó világzenei lemezei. Sor került egy bravúros beugrásra Győrben, átadták a Városmajori Színházi Szemle díjait, és Budavárért Emlékérmet kapott Baranyay László zongoraművész.
A világszerte ünnepelt magyar szoprán, Rost Andrea pályája Júliaként indult az Erkel Színházban, éppen 30 évvel ezelőtt. Hangját úgy definiálták, hogy „lírai szoprán kiemelkedő koloráló készséggel” – ami sokoldalú muzsikust sejtetett. S valóban: többféle stílusban, több szerepkörben mutatta meg, hogy nagy ambitusú, kiegyenlített, mély regiszterben és a kényes középfekvésben, de a „veszélyes” magasságokban egyforma intenzitással megszólaló, árnyalt dinamikát megvalósítani tudó hangja éppoly hitelessé teszik Mozart-, mint Verdi-, Donizetti-, később Puccini-alakításait, mint amilyen őszinte és hiteles volt ez a harminc évvel ezelőtti alakítás.
Ezen a héten igazán különleges alkotó- és előadóművészeket ismertettünk meg olvasóinkkal.
Bardon Barnabás mind fizikai mind szellemi értelemben a környezetét meghaladó munkái a világi és vallási festészet között helyezkednek el. Művészetével hidat képez az ember manapság egyre háttérbe szoruló érzelmi és transzcendens oldalához. A Képzőművészeti Egyetemen kilenc éve, Kovács Attila osztályában végző képzőművésszel beszélgettünk.
A Papageno indulása óta komoly figyelmet fordít a fiatal művészekre. Szeptember 22-én adják át a Színikritikusok díját. A legígéretesebb pályakezdő kategória egyik jelöltje egy frissdiplomás rendező, Tarnóczi Jakab, akit Oroszlánkörmök rovatunkban mutattunk be. Tóth-Vajna Zsomborral a Billentyűs történetek koncertsorozat kapcsán találkoztunk. Kiss Diána operaénekessel a Csárdáskirálynő premierje előtt találkoztunk, Hartai Petra és Bercsényi Péter pedig a Mi történt Baby Jane-nel? próbafolyamatának utolsó etapja előtt adott ízelítőt a próbák hangulatából.
Szeptember 13-án a Budapest Music Centerben kezdi meg új évadát az UMZE Kamaraegyüttes. A koncertekről és zenekar jövőjéről Vajda Gergely művészeti vezetőt, az UMZE Egyesület frissen megválasztott elnökét, Horváth Balázst és az első koncert karmesterét, Tihanyi László zeneszerzőt, az Egyesület alelnökét kérdeztük.
Csuprik Etelka zongoraművésszel, a Lembergi Zeneakadémia professzorával új lemezének felvétele közben beszélgettünk. Polina Oszetyinszkaja idén először lépett fel a Salzburgi Ünnepi Játékokon, Makszim Vengerov oldalán. Az orosz zongoraművész csodagyereknek számított a szovjet peresztrojka idején. Ma leginkább szokatlan repertoárjáról ismert, amelyben a klasszikus műveket kortárs darabokkal kombinálja. A művésszel az osztrák fesztiválon találkoztunk.
Takács-Nagy Gábor a fantáziáról és a hangok által mesélt történetekről vallott nekünk. Francia felütéssel indul a Pannon Filharmonikusok évada, a hangverseny egyik szólistája pedig egy visszatérő művész, Arno Bornkamp. A holland szaxofonossal beszélgettünk Pécs városáról, a zenekarral való együttműködésről és hangszere különlegességéről is. Alexander Ekman nagyon fiatalon döntött úgy, hogy a táncművészi karriert feladva független koreográfusként dolgozik tovább. E lépését az alkotói munka gyönyörűsége, és az azzal járó öröm inspirálta. Az Episode 31 című darabján is érződik mindez. A mű magyarországi bemutatója adott arra apropót, hogy beszélgessünk vele.