• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Eyes and Ears on Budapest

War and Peace: a mixed metaphor

Szerző: Alexandra Ivanoff2023. február 21.
Facebook Twitter E-mail
© Valter Berecz / Hungarian State Opera

The Hungarian State Opera’s closing performance of Sergei Prokofiev’s monumental score and Leo Tolstoy’s historical novel “War and Peace” took place on 18 February. This production, which made its Hungarian premiere on 28 January, was a collaboration with Grand Théâtre de Genève and is 13 scenes (the longest of all of its many versions) in two acts. While the musical aspects were impeccable, the visual aspects were an odd mixed bag of mixed messages, while at the same time a curious juxtaposition of 1812 and 2023. 

The composer’s gigantic score (28 lead singers and extra-large chorus) for a gigantic subject – the War of 1812 wherein Napoleon marched his men into battle to overtake Moscow — is in itself a mixed musical map of the Russian empire more than 200 years before Prokofiev wrote it (composed during the Second World War). It encompasses hymns of praise for the Motherland, Prokofiev’s defiance of the musical mores espoused by the Stalinist regime, and an ominous soundtrack to the ideological miasma happening then that is happening now. 

Prokofiev’s messaging was clear: though he still needed to appease the Stalinists with a modicum of tonality, he was still able to express his outrage through careful musical dissonance at the real horrors of a real war that had just consumed thousands of Russian troops, and all the while keeping the soul of Mother Russia close to everyone’s heart.

Director Calixto Bieito, whose previous decades in the opera world is rife with inflammatory imagery, has conscripted here an older messaging style redolent of a recent era that has fallen into a deserved extinction. Bieito and costume designer Ingo Krügler chose to encase most of the leads and a few of the chorus members in body-sized plastic bags (over their ballgowns and tuxedos) from which they were trying to fight their way out. That symbolism feels obvious, but soon after — and furthering the insane asylum atmosphere — the assigned body language resembled people on hallucinatory drugs continuously slugging imaginary foes and popping balloons. The incessant arm-waving activity went on for almost 2.5 hours of the first act. 

© Valter Berecz / Hungarian State Opera

Despite these challenges, the singers were quite spectacular: notably Andrea Brassói-Jőrös in the demanding role as Natasha; Csaba Szegedi as the lovelorn Andrei; Szabolcs Brickner as the hapless romantic Pierre; and Péter Fried as the glorious General Kutuzov among the many other central characters who were just as outstanding. (A singer to watch for in the future was in a minor role as Matryosha: ruby-voiced Lusine Sahakyan.) The chorus was astonishing throughout.

Conceptual paradigms

Bieito and Olga Paliakova staged the entire opera in a luxurious ballroom, resembling the Winter Palace in St. Petersburg. At the center of the back wall a video screen shaped like an antique mirror gave us fleeting forewarnings. At one point during Act I – “Peace,” an extended video clip of a large bear running through frigid fields foreshadows the future for Russian troops, as Napoleon’s intentions are divulged to everyone by the scene’s end.

As the opera opened Act II – “War,” a huge chorus sang a long patriotic salvo to fire up the troops: “Little by little, the enemy has sparked an outrage in the Russian people.” Meanwhile, the ballroom came apart at the seams into diagonally suspended wall sections, and the atmosphere reflected wartime misery through the lens of a decadent society trapped inside while simultaneously acting out what was going on in the battlefields. The singers transformed furniture into shelters, horses, and barricades and mimed the bloody chaos while singing. The background flock was in the midst of destroying everything around them as well as themselves – one committed a grisly suicide on the front of the stage. The sounds of the pervading battles and bombs accompanied the dismantling and burning of the city. 

In the program notes, dramaturg Beate Breidenbach writes that Bieito “was interested in a different kind of war, not the one where two hostile nations face each other. His production shows a society fighting an invisible enemy … in an absurd, grotesque, unintentionally comic, childish way.” Her final queries: “Order? Safety? Utopia? Or death?” suggest an inherent consent to allow humanity to regress into a completely infantile state, which is what we saw onstage. This, on the other hand, is where Bieito actually does capture the sociological zeitgeist of 2023: a Satan’s Ball fantasy, as witnessed in the last Grammy presentation.

© Valter Berecz / Hungarian State Opera

I believe there are plenty of directors who could cook up more effective metaphors than plastic wrap, balloons, and mindless arm-waving for actors to delineate society’s disintegration. Bieito’s metaphors direct our brains into another zone – the zone of sleazy, neurotic voyeurism – instead of a compassionate and believable acknowledgment of how fear distorts, poisons and divides people.

The last chapter of this production turned into a bizarre remake of any ‘regie’ opera production in Stuttgart in the early 80s. The use of neon or fluorescent light batons, blindingly white costumes for everyone – in this case, lockdown-era sweatpants – and video screens showing green static, sucked all the historical authenticity out of the plot and swooped us into Jedi fantasyland. 

The majestic victory chorus at the end was the merciful vocal salvation for us and for production. Conductors Alan Buribayev and Gábor Csiki deserve kudos for their outstanding orchestral and choral direction, respectively.

Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésIsmét Csontváry-képpel készül nagy dobásra a Virág Judit Galéria
Következő bejegyzés Tár – a film, amiben utálni fogod Cate Blanchettet

Ajánlott Bejegyzések

Martin Rajna, Bálazs Kecskés D., Máté Szűcs
Eyes and Ears on Budapest

Rajna, Eötvös, Mozart, Kecskés, Szűcs score a win in Győr

2023. március 22.3 perc olvasás
Gergely Dubóczky and Budapest Sounds Collective
Eyes and Ears on Budapest

Transparent sound: progressive ideas in memory of Ligeti 

2023. február 14.5 perc olvasás
Ádám Jávorkai, Arabella Fenyves, Sándor Jávorkai, Vienna Virtuos Orchestra
Eyes and Ears on Budapest

“From Budapest with Love:” csárdás, comedy, and classics

2023. január 17.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.