• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Reviews

Discovering new languages – “The wild sound of the 1920s”

Szerző: Alexandra Ivanoff2023. március 11.
Facebook Twitter E-mail
1923 CD

1923 was a turbulent year in the western world. The ballooning US stock market fell dramatically and the extreme inflation that ensued caused an intercontinental crisis. Hitler was becoming a serious menace, causing political instability.

Nevertheless, and largely due to the advent of radio, Europe’s artistic life still bubbled with inventive genius in almost every country. Even Turkey emerged from the decaying Ottoman Empire to become a western-style republic, copying the European model of state-sponsored opera, orchestra, theatre, dance companies and music conservatories, thanks to the administrative assistance of violist/conductor/composer Paul Hindemith.

Multiple artists during this era contributed a plethora of new musical languages; among them were Kurt Weill, Ernst Toch, Béla Bartók, and Ernst Krenek. A compelling selection of their works on BR Klassik’s “The Wild Sound of the 20s,” is issued on two discs: the first covering chamber music by Toch, Krenek, and Weill, as well as Bartók’s “Dance Suite” for full orchestra. The second disc is devoted to a single work: French composer André Caplet’s “The Mirror of Jesus – Mysteries of the Rosary,” an oratorio for mezzo-soprano, female chorus and orchestra. All compositions on both discs were written in 1923.

Disc one: New languages

Toch’s 6-part “Dance Suite” was commissioned by a German choreographer and is packed with high octane instrumental activity. This is a very appealing set of virtuosic scores that show off each member of the chamber orchestra throughout. This entertaining suite is so descriptive that you can easily imagine the balletic scenarios it paints.

Weill’s cycle of medieval songs “Frauentanz: Seven Medieval Love Poems” features soprano and woodwind quintet – although the oboe was replaced by a viola, perhaps to accommodate the participation of his friend and colleague, Hindemith. The poems were reset to an updated version of German, and the compositional style is a distinct departure from Weill’s more familiar theatrical works.

Soprano Anna-Maria Palii’s sparkling tone and accuracy appeals throughout the songs, which have challenging, angular melodies. Although her diction was clear enough, it would have been helpful to the listener to have a lyric sheet for better comprehension. In the Toch and Weill scores, all eight instrumentalists are superb, and violist Benedict Hames’ superior performances in both works stand out.

Krenek’s ‘Three Mixed a cappella Choruses, Op. 22’ (sung brilliantly here by the Bavarian Radio Choir, conducted by Howard Arman) employ a wide-ranged tessitura for all voice parts in a neo-romantic choral style. The first two pieces were set to the intensely philosophical words of Matthias Claudius; whereas the third piece’s absurdly conventional tonality pokes fun at the rotting Roman Empire — a commentary on the zeitgeist that Krenek witnessed in Berlin.

Bartók did something similar in his 15-minute “Dance Suite” for orchestra: he cleverly evaded the Budapest City Council’s request to write semi-religious music to celebrate the city’s 50th anniversary of the uniting of Buda and Pest to become the official capital of a country that had just been brutally severed by the Treaty of Trianon in 1920. Instead of a plebian threnody, he chose to use a new language that couched just enough Hungarian, Romanian, and Slovakian folk song references, in an otherwise enigmatic score, to satisfy his commissioners. As the first disc’s final cut, the Bavarian Radio Symphony Orchestra, conducted by Howard Arman, gave a shimmering and powerful account of a remarkable work.

Disc two: Caplet’s ecstatic score

“The Mirror of Jesus – Mysteries of the Rosary” is divided into three episodes: Mirror of Joy, Mirror of Sorrow, and Mirror of Glory, based on fifteen poems by French writer Henri Ghéon. They are poetic reflections of the stages of Jesus’ life, as experienced through the Virgin Mary’s eyes and emotions. Each subdivision begins with an instrumental or choral Prelude that sets the emotional tone for the text.

Taken as a whole, this hour-long oratorio for solo mezzo-soprano, female chorus, strings and harp, is a work of utter devotion to the deepest Catholic tenets. Its rapturous quality offers a heartfelt connection to the meaning of the rosary — all the while maintaining a highly sophisticated musical description of Mary’s responses to what she witnesses. The Munich Bavarian Radio Symphony Orchestra and Chorus, with the expressive soloist Anke Vondung, conducted by Howard Arman, did the score more than justice, it was a full illumination of a radiant work.

Caplet’s choral writing (sung in French) is some of the most stunning in the classical world: sky-high sopranos and ruby-throated altos floated through the stratosphere in parallel triads and chordal clusters that recall Debussy’s impressionism and the typical French organ music styles of that era.

To his dramatic advantage, Caplet capitalized on the ecstatic vibrational currency of sustained high sopranos; and in this recording, the women of the Bavarian Radio Chorus’ pitch accuracy, purity of tone, and ability to maintain a high tessitura at any volume level is astounding.

[BR Klassiks’ excellent liner notes in the album booklets by Tobias Bleek and Anna Vogt were appreciated and indispensable.]

Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésAdorján Attilának nyílt kiállítása a Kempinski Promenade Galériában
Következő bejegyzés Solti János: „Ha a szenvedély, a hivatás és a kenyérkeresés egybeforr, az a legjobb dolog a világon”

Ajánlott Bejegyzések

Valentovic - Photo credit - Jan F. Lukas
Reviews

Valentovic leads Slovak Philharmonic in momentous debuts

2023. március 10.4 perc olvasás
Seated in order: Prokofiev, Shostakovich, and Khachaturian - YouTube
Reviews

Aram Khachaturian, the Armenian in Moscow: CD review

2023. február 6.5 perc olvasás
Benjamin Grosvenor és a Liszt Ferenc Kamarazenekar - fotó: Felvégi Andrea
Reviews

From well-known pieces to rarities – Benjamin Grosvenor in Budapest

2022. november 21.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.