• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Berlini kalandozások Zene Címlap

Dühös széljegyzetek az Elbphilharmonie megnyitójára

Szerző: Novotny Anna2017. január 25.
Facebook Twitter E-mail
Elbphilharmonie

Nem csupán a klasszikus zenei berkek voltak az elmúlt hetekben az Elbphilharmonie, népnyelven az Elphie megnyitásától hangosak. A német média árgus szemekkel kísérte figyelemmel, hogy végre lezárul a majd másfél évtizede húzódó építkezés.

A hamburgi koncertterem, akárcsak a berlini új repülőtér állandó gúny tárgya volt, előszeretettel hozták fel lépten-nyomon az adófizetők pénzének elherdálásának iskolapéldájaként. És valóban, a 2003-ban indult, zajos botrányokkal kísért építkezés az elmúlt 14 év alatt 70 millió euró helyett 789 millió euróba, azaz több mint tízszeresébe került a tervezett büdzsének.

Jómagam gyakran fordultam és fordulok meg Hamburgban, így én is hozzászoktam a koncertterem fölé tornyosuló daruk látványához. Nem csak én voltam ezzel így: a német Hírcsárda, a Der Postillon, mi sem természetesebb, folyamatosan kommentálta az építkezés fázisait, így például beszámolt arról is, hogy az Elbphilharmonie daruit műemlékvédelem alá helyezte a város, annyira hozzátartozik Hamburg városképéhez. Az említett Postillon a megnyitó kapcsán a következő cikkel kedveskedett:  Elbphilharmonie, kezdődik az építkezés második szakasza – ezzel egyrészt a hosszan tartó munkálatokra, másrészt az épület formájára célozva.

Így vagy úgy, de végül elkészült az impozáns épület a koncertteremmel, és közeledett a nyitókoncert napja. A nyitókoncerté, melyre természetesen már régen nem lehetett jegyet kapni (ahogy a koncertterembe az évad végéig semmi másra sem), tudni lehetett viszont, hogy a fellelhető összes német csatorna élőben közvetíti majd az ünnepélyes megnyitót, valamint a Facebook live funkciójával is nyomon követhetőek az események. Csupán az volt rejtély egészen a koncert kezdetéig, hogy mit is fog játszani a zenekar.

Talán nem véletlenül. A fenti félig ironikus, félig komoly fejtegetés arra kívánt rámutatni, milyen lelkiállapotban ült le több százezer, ha nem millió ember január 11-én a képernyő/rádió elé azzal a célzattal, hogy ő is részese lehessen annak a teremnek a megnyitójának, amelybe ugyan valószínűleg sosem lesz alkalma bejutni, de az ő adójából is busásan költöttek rá.

Olyanok tömegei is leültek a tévé elé, akikről a nagy kultúrintézmények nem is álmodhatnak, hogy valaha is becsábíthatják őket magukhoz. Olyan rétegek, akik bármelyik másik este valóság showt néznének, de most – kíváncsiságból, nyitottságból, bizalomból – a klasszikus zenét választották. Annak a teremnek a megnyitóját, melyet az ország „demokratikus koncertterme, mindenki Elbphilharmonie-ja”-ként emlegettek. Keserűen kellett csalódniuk.

A német nyelvnek több egészen különleges kifejezése van, mely nem, vagy csak nehezen ültethető át idegen nyelvre. Ilyen a fremdschämen.

Azt az érzést fejezi ki, mikor ugyan más felelős a történtekért, mégis az egyén érez miatta szégyenérzetet. Az Elbphilharmonie nyitókoncertje egy tömény szégyenkezés volt. De még mielőtt további fejtegetésekbe bocsátkoznék, álljon itt a hivatalos koncertprogram (a nyitóbeszédek és az azok között felcsendülő zenék nélkül):

  • Benjamin Britten: Pán a Hat Metamorfózis Ovidius nyomán című darabból
  • Henri Dutilleux: Appels, Echos et Prismes a Mystère de l’Instant című darabból
  • Emilio de’ Cavaliere: Dalle più alte sfere, a La Pellegrina című darabból
  • Bernd Alois Zimmermann: Photoptosis / Prélude nagyzenekarra
  • Jacob Praetorius: Quam pulchra es / Motette für 5 hangra és Basso continuo
  • Rolf Liebermann: Furioso
  • Giulio Caccini: Amarilli, mia bella, a Le nuove musiche című darabból
  • Olivier Messiaen: Finálé a Turangalîla-szimfóniából
  • SZÜNET
  • Richard Wagner: Parsifal – Előjáték
  • Wolfgang Rihm: Reminiszenz / Triptychon und Spruch in memoriam Hans Henny Jahnn  – ősbemutató
  • Ludwig van Beethoven: IX. szimfónia – finálé

Nem csodálkozom, ha az olvasó is elgondolkozott egy pillanatig, esetleg logikát keres, felcsap egy lexikont, megnyitja a youtube-ot vagy a spotify-t, rákeres némelyik névre… netalántán, ahogy Angela Merkel a szünetben, finoman elcsodálkozik, és szelíden megjegyzi: „Mozartot is szívesen hallottam volna.”

És kedves „Angie” Merkel, és kedves olvasó, ezzel nem vagytok egyedül. A nyitókoncert számomra egyben szociológiai kutatásnak is bizonyult, a fentebb emlegetett Facebook Live funkciójával figyeltem a koncertet – és párhuzamosan a videóra érkező kommenteket. Azt a pár ezret. És akkor tört rám az a bizonyos szégyenkezés.

Nos, sosem felejtem el, egyetemi éveim alatt, annak idején, a 20. századi zene szemináriumon, mikor is a zenetudós professzor az első órán felhívta a figyelmünket: a kortárs zenét meg kell tanulni hallgatni. És akkor még csak nem is az egészen új zenékre célzott – a kurzuson Kurt Weill-lel kezdtünk, nem abszolút véletlenszerűen Benjamin Brittennel, ahogy a nyitókoncert. De végtelenül fondorlatosan, ha már Britten, még véletlenül sem egy tengeri közjátékkal (Északi-tenger… Hamburg, a kikötőváros… biztosan én vagyok az első, akinek ilyen asszociációi támadnak.) Nem, teljesen önkényesen a nyitókoncert elejére citálják a brit komponistát, majd egy szólóoboára írt darabbal indul a műsor… ahol aztán két félidőn keresztül hasonló művek sorjáznak – szünet nélkül. Jól olvassa a kedves olvasó: a karmester külön kérésére egymás után, tapsszünet nélkül csendülnek fel a darabok, mint egy végtelenített szalag.

Jómagam, talán éppen azért, mert nagy barátja vagyok a 20. századi és kortárs zenének, azzal is pontosan tisztában vagyok, miféle akadályokba ütközik ezek előadása – de ami még fontosabb, eladása. Berlinben a kortárs zeneszerző, Aribert Reimann születésnapjára, a három berlini operaház által közösen szervezett koncerten nem voltunk többen, mint 200-an(!), most pedig több százezer ember torkán és fülén nyomnak le olyan muzsikákat, melyek egy igen vékony réteghez szólnak, mert kevesek számára érthetőek.  (A Reimann-koncerten beszédet mondott többek közt Wolfgang Rihm zeneszerző is.)

És szégyenkeztem, mert olvastam az özönlő kommenteket. És nem a kommentek miatt szégyenkeztem, hanem a végtelenül elitista, öntelt kultúrpolitika miatt, mely szembe menve a hangzatos „mindannyiunkdemokratikuskoncertterme-stb.-stb.”-szlogenekkel újabb árkot ásott a KOMOLYzene szentélye és a földi halandók, neadjisten potenciális koncertre járók közé. A kommentek rendkívül érdekesek voltak. Szinte kivétel nélkül a jó ízlés határain belül maradó, a maga módján reflektáló, mozaikszerű darabjai egy társadalomnak. Nem ítélkező, nem értetlenkedő. De amint felcsendült Wagner vagy Beethoven, egyhangúan fellélegző. Látszott – és ez volt a szívszorító –, nem trollkodni érkeztek, hanem az épületet csodálni és szép zenét hallgatni. És úgy érezték, legalábbis ez utóbbi kapcsán, hogy becsapták őket. Nem tévedtek. Én is úgy éreztem, és később, volt operaházi kollégákkal, barátokkal beszélgetve ugyanezt a csalódottságot, értetlenséget tapasztaltam: egy hatalmas kihagyott lehetőség szomorú visszhangja követte a nyitókoncertet.

kultúrpolitika hamburg elbphilharmonie koncertterem hangversenyterem építkezés
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÍgy énekelt Verdit a 24 éves José Carreras
Következő bejegyzés 2017. január 26.

Ajánlott Bejegyzések

Lendvay Kamilló
Promóció

Születésének 95. évfordulóján koncerttel emlékeznek Lendvay Kamillóra

2023. december 9.2 perc olvasás
Promóció

Ingyenes online workshopot tart Gwendolyn Masin

2023. december 9.2 perc olvasás
Ella Smith - fotó: Haydneum / Pilvax Films
Haydneum

Ella Smith: „A régizenében az énekes hangszerré válik”

2023. december 9.5 perc olvasás

Szólj hozzá Mégsem

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Promóció
Lendvay Kamilló Promóció

Születésének 95. évfordulóján koncerttel emlékeznek Lendvay Kamillóra

Promóció

RÓNA – avagy Petőfi magány tánczot jár

Promóció

Ingyenes online workshopot tart Gwendolyn Masin

Promóció

Ismét megrendezték az Újszövetség Maratont a Vörösmarty Színházban

Forrás: Vörösmarty Színház Promóció

Egy színdarab, két előadás – interjú Kerkay Rita A kék hajú lányról

Forrás: Vörösmarty Színház Promóció

A kék hajú lány érkezik a Vörösmarty Színházba

Promóció

Tizedik alkalommal rendezik meg a Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivált

Dimash Qudaibergen - forrás: dimashnews.com Promóció

Rangos szerb díjat nyert Dimash Quidaibergen kazah zenész

(grafika: Forrai Ferenc) Promóció

Megnyitja műtermeit az Artus Stúdió

A Térszínházban bemutatott Svejk előadásból stábja, középen, kalapban Kaj Ádám rendezővel, bal oldalon Bucz Magor zeneszerzővel, jobb oldalon a főszerepet alakító Öller Rolanddal - Déryné Program / Fotó: Érdi Róbert Színház mindenkinek

Kaj Ádám: „Szeretném a Švejket kiragadni ebből a komikus-mitologikus keretből”

Promóció

„Zárójelentés“ – Felejthetetlen filmest Szabó István világhírű rendezővel Bécsben 

Kóczán Péter - fotó: Csigó Gergely Promóció

Kóczán Péter: „Fontos szerepet kap nálunk az ifjúság zenei nevelése”

Medveczky Ádám - fotó: Berecz Valter Promóció

Januárban indul a MÁV Szimfonikus Zenekar Szőke Tibor-mesterbérlete a Müpában

Promóció

Konyharegék – Megjelent az Eötvös10 és Terézváros különleges receptkönyve

Promóció

Varázslatos Advent a Zeneakadémián

VEB 2023
Virginia State University Gospel Chorale - forrás: Gospel Karácsony VEB 2023

Hangolódj rá az ünnepekre! – Idén is vár Veszprémben a Gospel Karácsony

Pécsely (részlet) - fotó: Capa Központ / Horváth Katalin Fanni VEB 2023

Veszprémben rendez kiállítást a Capa Központ

Tenebrae Choir & Nigel Short - forrás: VEB2023-EKF VEB 2023

Adventi koncertsorozattal érkezik Veszprémbe a Fructus Labiorum fesztivál

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

VEB 2023

Újabb street art alkotásokkal gazdagodott Veszprém

A VeszprémFest20 című könyv - forrás: VeszprémFest VEB 2023

Exkluzív könyvvel ünnepli 20 éves születésnapját a VeszprémFest

Bukta Imre - fotó: Barakonyi Szabolcs VEB 2023

Közös többszörös – A Bakony-Balaton művészeti életét mutatja be a Capa Központ eseménye

A 2022-es Socio Summit - forrás: sociosummit.hu VEB 2023

Socio Summit 2023 – A kultúra és az együttműködés lehetőségeiről rendeznek konferenciát Veszprémben

VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár a Veszprém-Balaton Régió advent idején

Nagy Emma Quintet - fotó: Scholtz Kristóf VEB 2023

Világsztárokkal és fiatal előadókkal érkezik a Veszprém Jazz Fesztivál

Csillag Zsolt, Markovics Alíz és dr. Gelencsér András - forrás: VEB2023 VEB 2023

Stratégiai együttműködés jött létre a Digitális Tudásközpont és a Pannon Egyetem között

Fotó: Zsiga Pál VEB 2023

Véget ért az idei Music Hungary Konferencia & Showcase

- fotó: Toroczkai Csaba VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és környéke novemberben

Egry 140 kiállítás - forrás: helloveb.hu VEB 2023

Meghosszabbították a veszprémi Egry 140 kiállítást

Swing-swing kávéház Promóció

Táncolj a Swing-swinggel novemberben is! 

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.