• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene Címlap

„Többet próbáljuk, mint egy klasszikus előadást”

Szerző: Papp Tímea2017. január 11.
Facebook Twitter E-mail
Anyám tyúkja (fotó: Gordon Eszter)

2014-ben a Költészet Napján mutatta be az Örkény Színház az Anyám tyúkját. 2017-ben a Magyar Kultúra Napjára időzítik a különleges verselőadás folytatásának premierjét.

Az Anyám tyúkja nézőjének fura élményben van része. Ül a sötétben, és nem csupán hallgatja a verseket, de szinte pavlovi reflexként elkezdi magában mondani a sorokat. Amikor látja, hogy szomszédja is ugyanezt teszi – kortól függetlenül, a középiskolások ugyanúgy, mint a nyugdíjasok –, megnyugszik. Egyrészt azért, mert nincs a készülékében semmiféle hiba, másrészt pedig valamiféle együvétartozás-érzés járja át. Irodalomtanárainkról szinte függetlenül tehát memoritereink olyan mélyen gyökereznek, hogy évtizedek elteltével előhívhatóak, és stabil közös szellemi bázist jelentenek.

Az előadás szerkesztője és rendezője Mácsai Pál, akinek nem csupán vonzalma közismert a költészet iránt, de jelentős és szerteágazó tudása is. Negyven körül és fölött szerintem nincs olyan, aki ne csodáló-irigykedőn nézte volna a szép emlékű Lyukas-órákat a tévében, és persze hitetlenkedve, mert az nem lehet, hogy néhány verssorból kitalálják, ki a költő… Az Anyám tyúkja verseinek válogatását Várady Szabolcs végezte, akinek nem volt könnyű dolga, mert hét-nyolc évszázad a magyar lírában igen erős termést hozott.

Az Anyám tyúkja 1-ben közel száz mű hangzik el, ami az eredeti merítés mindössze ötöde. (Döbbenetes szám. Gondolták volna?) A válogatót illető rendezői irányításról és arról, hogy a rostán fennmaradt versekből milyen dramaturgiai vezérfonal mentén jött létre az előadás, Mácsai azt mondja, lehetőleg a legismertebb verseket kérte, bár azért az Anyám tyúkja (1.)-ben van néhány ismeretlen gyöngyszem, a (2.) pedig még több csemegét tartalmaz. Mindezen túl „olyanokat választott, amiket szeret, amiket jelentékeny műveknek tart. Fontos volt, hogy színpadképes versek legyenek. Alanyi vers is lehet ilyen, a nagy közös témákról szóló is. Minden versben, akár egy szerepben, a színészek is tudnak vallani magukról.” A folytatásban igyekeznek megmutatni az időbeli gazdagságot is – így például Bornemisza-vers is lesz (tegye föl a kezét, aki hirtelen idézni tud tőle!), de igazán a 19. században sűrűsödik a mezőny, a legtöbb vers pedig 20. századi. És még egy dolog számított.

„Fontos volt, hogy kiderüljön, a magyar költőket évszázadok óta közös problémák foglalkoztatják.”

Ahogyan két évvel ezelőtt, úgy ezúttal is a teljes társulat részt vesz az előadásban. Vajon van-e demokrácia egy ilyen típusú produkcióban, tehát mindenki hozhatja a maga kedves, dédelgetett versét, vagy a szerkesztő-rendező befolyásolhatatlan? „Én osztom ki a verseket – mondja Mácsai. – De ha valaki nagyon berzenkedik egy vers ellen, nem talál rajta fogást, vagy ha talál, nem szerez neki örömöt, úgy érzi, mintha valami idegen testhez nyúlna, akkor nem vagyok erőszakos.”

Anyám tyúkja (fotó: Gordon Eszter)
Kerekes Viktória, Csuja Imre, Mácsai Pál, Bíró Kriszta, Znamenák István, Takács Nóra Diána – Anyám tyúkja (2) (fotó: Gordon Eszter)
Gálffi László, Znamenák István – Anyám tyúkja (2) (fotó: Gordon Eszter)
Csuja Imre, Znamenák István- Anyám tyúkja (2) (fotó: Gordon Eszter)
Kákonyi Árpád – Anyám tyúkja (2) (fotó: Gordon Eszter)
Pogány Judit – Anyám tyúkja (2) (fotó: Gordon Eszter)
Szandtner Anna, Takács Nóra Diána, Kerekes Éva – Anyám tyúkja (2) (fotó: Gordon Eszter)

Olvasópróba, elemzőpróba, rendelkezőpróba, emlékpróba – egy színházi produkció elkészítésének főbb fázisai. Egy dráma esetében el tudjuk képzelni, hogyan épülnek egymásra a különböző stációk, megfejtve a viszonyokat, a lélektani motivációkat felkutatva egy-egy jelenetet hogyan próbálnak, a rendező mibe szól(hat) bele. Az Anyám tyúkja viszont ebben az értelemben nem klasszikus előadás. Versek egymásutánja, mindenki megtanulja a magáét, fölmegy a színpadra, elmondja, némi közlekedésrendészeti utasítás a rendezőtől arra vonatkozóan, ki mikor és hol jön be, a szokásos hathetes próbaidőszak is lecsökkenthető – ez bizony naiv feltételezés!

„Többet próbáljuk, mint egy klasszikus előadást.”

Például úgy, hogy sokszor elmondják – ahogy Mácsai fogalmaz – „lopott helyeken”, próbaszerűen, mert a színpadra csak a főpróbahéten költöznek föl. Addig azonban – és valószínűleg ez sokak számára ismét csak egy meglepő szám lesz – öt-tíz órát is dolgoznak egy-egy versen közösen. Olvassák, mondják, elemzik, boncolják, kontextusba helyezik a sorokat a saját bevallása szerint nagyon beleszólós, de nem diktálós rendezővel: „Mert ha megértjük, hogy miről szól, és miről szól a költő életében, azonnal megértjük.” Így válhatnak biztos ponttá a verslábak és a szóvirágok, kulturálisidentitás-képző erővé a rím- és ritmusképletek. Versek tényleg mindenkinek.

örkény színház mácsai pál színház magyar irodalom
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésEgy újabb dilettáns kap operaházat?
Következő bejegyzés Hagyjuk, hogy diktáljanak nekünk

Ajánlott Bejegyzések

Magyarázat mindenre - fotó: Vajda Réka
Intermezzo

Fotókiállítás nyílik a Magyarázat mindenre című filmhez kapcsolódóan

2023. december 2.1 perc olvasás
Jelenet a Semmelweis című filmből - forrás: Szupermodern Filmstúdió
Intermezzo

A legjobb film díját nyerte a Semmelweis Torontóban

2023. december 2.2 perc olvasás
Valerij_Gergijev - fotó: Mike Vilchuk
Intermezzo

Valerij Gergijev lett a Bolsoj Színház új igazgatója

2023. december 2.1 perc olvasás

Szólj hozzá Mégsem

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Promóció
Promóció

Konyharegék – Megjelent az Eötvös10 és Terézváros különleges receptkönyve

Promóció

Varázslatos Advent a Zeneakadémián

Lantos István - fotó: MMA / Nyirő Simon Zene

„A hazámat szolgálom” – Interjú Lantos Istvánnal

Promóció

Karácsonyi ráadáskoncerttel és jótékonysági kamarakoncertekkel készül az adventre a Concerto Budapest

Mocsári Károly Promóció

Rachmaninov-dalokkal folytatódik a Rádiós estek sorozat a Zeneakadémián

Klukon Edit és Ránki Dezső - fotó: Felvégi Andrea / Fesztivál Akadémia Budapest Promóció

Adventi koncertek a Ránki családdal

A Hajdú-Bihar Vármegyei Prima Gála – fotó: Czeglédi Zsolt Debrecen

Vármegyei Prima díjat kapott a 100. évfordulóját ünneplő Kodály Filharmonikusok

Bódis Gábor, Flór Péter, Polyák Levente és Szücs Balázs (balról jobbra) Promóció

A velünk élő Erzsébetváros – Utolsó alkalmához érkezett az ERöMŰVHÁZ sorozata

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

Adventi hangulat a Várkert Bazárban Promóció

Adventi feltöltődés a Várkert Bazárban

Szűcs Máté Promóció

Szűcs Máté előadásában, új befejezéssel szólal meg Bartók Brácsaversenye

Ács Dominika – forrás: MVM Zrt. A zeneművészet Junior Primái

Ács Dominika: „Akkor vagyok igazán önmagam, ha a színpadon állhatok”

Promóció

Egy új ország kultúrájának megteremtése – Bronislaw Huberman élete

Laki Péter - fotó: Forgó Béla Színház

Mindig tiszta lappal indulva – Beszélgetés Laki Péterrel

Okos Viola - forrás: Nagy Eszter Fruzsina Folk

Okos Viola: „A népzene és a könnyűzene is az életem része”

VEB 2023
Tenebrae Choir & Nigel Short - forrás: VEB2023-EKF VEB 2023

Adventi koncertsorozattal érkezik Veszprémbe a Fructus Labiorum fesztivál

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

VEB 2023

Újabb street art alkotásokkal gazdagodott Veszprém

A VeszprémFest20 című könyv - forrás: VeszprémFest VEB 2023

Exkluzív könyvvel ünnepli 20 éves születésnapját a VeszprémFest

Bukta Imre - fotó: Barakonyi Szabolcs VEB 2023

Közös többszörös – A Bakony-Balaton művészeti életét mutatja be a Capa Központ eseménye

A 2022-es Socio Summit - forrás: sociosummit.hu VEB 2023

Socio Summit 2023 – A kultúra és az együttműködés lehetőségeiről rendeznek konferenciát Veszprémben

VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár a Veszprém-Balaton Régió advent idején

Nagy Emma Quintet - fotó: Scholtz Kristóf VEB 2023

Világsztárokkal és fiatal előadókkal érkezik a Veszprém Jazz Fesztivál

Csillag Zsolt, Markovics Alíz és dr. Gelencsér András - forrás: VEB2023 VEB 2023

Stratégiai együttműködés jött létre a Digitális Tudásközpont és a Pannon Egyetem között

Fotó: Zsiga Pál VEB 2023

Véget ért az idei Music Hungary Konferencia & Showcase

- fotó: Toroczkai Csaba VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és környéke novemberben

Egry 140 kiállítás - forrás: helloveb.hu VEB 2023

Meghosszabbították a veszprémi Egry 140 kiállítást

Swing-swing kávéház Promóció

Táncolj a Swing-swinggel novemberben is! 

Veszprém és a Bakony-Balaton régió - Fotó: VEB2023 EKF VEB 2023

A Veszprém-Balaton régióról nyílt fotókiállítás New Yorkban

VEB 2023

Irodalom Éjszakája – Világirodalmi sétával vár Európa kulturális fővárosa

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.