Mi jár a nőknek?

Pierre-Laurent Aimard (fotó: Deutsche Grammophon)

Úgy tűnik, zenei díjak nem. A legjobban dotált zenei elismerés idei díjazott kapcsán a Die Zeit című német lap zenekritikusnője kommentálta a döntést.

Január végén derült ki, hogy a 250.000 euróval járó, 1974 óta évente átadott Ernst von Siemens Zenei Nagydíjat ismét egy férfi kapta. Ez indította Christine Lemke-Matweyt arra, hogy áttekintse a díj történetét – amelyben egyetlen női név szerepel, Anne-Sophie Mutteré -, és arról gondolkodjon, miért csak férfiak munkásságát, életművét ismerik el. Idén Pierre-Laurent Aimard francia zongoraművészét, aki ellen a Die Zeit munkatársának különben egy szava sincs, mert abszolút elismeri azt, amit Aimard különösen a kortárs zene interpretálásában letett az asztalra. (Bár hozzáteszi, ha a klasszikus-romantikus repertoárt játssza, meglehetősen unalmas.)

De.

„Egyetlen egy nő 42 férfi mellett, egyetlen egy hegedűművésznő 42 zeneszerzővel, karmesterrel, zongoristával, énekessel, zenetudóssal szemben –

ez azt jelenti, hogy a klasszikus zenét a férfiak uralják.

Épp annyira, ahogyan az 1970-es években a politikai és a gazdasági életet uralták. A 42:1 annyit jelent: nincs olyan zenész nő, akinek az életműve díjra érdemes. Történetileg, tényeket tekintve ez az állítás hamis.” Lemke-Matwey állítását nevekkel cáfolja: Sofia Gubaidulina, Adriana Hölszky, Younghi Pagh-Paan, Martha Argerich, Maria João Pires, Eva Rieger, Nanny Drechsler, Beatrix Borchard. Ők mind-mind esélyesek lehetnének a díjra, amelyre különben egy hét férfiből és két nőből álló kuratórium szavaz. Az ő személyes preferenciáik természetesen nem hagyhatók figyelmen kívül, de az újságírónő szerint lehet, hogy egyszerűen csak nem tudják átvinni a nők az akaratukat, és azt is pedzegeti, hogy egyfajta női féltékenység is belejátszhat, az, hogy nő nőre nem szavaz. Miközben persze a hét úriembert macsó vagy pátriárka jelzővel sem bélyegezhetjük meg, akik minden díjat csak férfitársaiknak osztanának ki. Lehet, hogy egész egyszerűen nem tudnak (tudunk?) túllépni a beidegződéseken?

És a legfrissebb hír, ami ebbe a témába vág: a Hindemith-díjat idén egy kanadai zeneszerző-karmester, Sammy Moussa kapta. A Schleswig-Holstein-i Zenei Fesztiválon átadásra kerülő kitüntetés 20.000 euróval jár.