Szereti a kontrasztos, különböző korszakokból, stílusokból válogató programokat, így állította össze budapesti koncertjét is Alondra de la Parra. A mexikói származású karmesternő, aki ettől az esztendőtől a Queensland Szimfonikus Zenekar vezetője, Stravinksy, Mozart és Dvořak kompozícióval mutatkozik be a magyar közönségnek a Concerto Budapest élén. A Zeneakadémián, március 17-én adott hangverseny szólistája Kelemen Barnabás lesz. A dirigenssel vezénylésről, oktatásról és zenekarvezetésről is beszélgettünk.
“A hangverseny műsorát a zenekarral közösen találtuk ki, nagyon nyitottak voltak a javaslataimra – meséli Alondra de la Parra. – Szeretem ezt a három zeneszerzőt, és mindig lelkes vagyok, ha kontrasztos a program. Kevéssé érdekelnek a teljes francia, német vagy amerikai műsorok, sokkal jobban szeretem a keverékeket, ahol mindegyik darab különböző korszakból, stílusból származik, s mégis megvan közöttük a kapcsolat. Magam is izgatott vagyok mindhárom mű miatt, és számomra is kifejezetten izgalmas Dvořákot előadni Kelet-Európában, hiszen én is tanulni szeretnék a zenészektől. S várom azt is, hogy megismerhessem Kelemen Barnabást, mert mindig érdekes tehetséges előadókkal találkozni.“
Arra a kérdésre, hogy miért választotta a dirigálást, a következőket feleli: “Kiskorom óta elbűvölt a zenekar hangzása, s a szüleimnek köszönhetően igen széleskörű repertoárt ismertem meg. A zongora- és csellójátszással pedig már elmerültem a zenében, és sokat hallgattam a kedvenc zeneszerzőimet: Sosztakovicsot, Stravinskyt és Bartókot.
Számomra tehát a leghatásosabb hangzást nem egy adott hangszer adta, hanem maga a zenekar. S amikor apukám elmagyarázta, hogy mi a feladata egy karmesternek, abban a pillanatban lenyűgözött az a gondolat, hogy a szép hang megalkotásának mindenki részese lehet. Emellett az is vonzott, hogy egy nagy csapattal dolgozhatom, egy ilyen varázslatos küldetésben.“
Alondra de la Parra már 23 évesen zenekart hívott életre, fontos célja volt, hogy bemutassa az amerikai kontinens fiatal zeneszerzőit, előadóművészeit. “Fantasztikus élményt jelentett egy társulat alapítása olyan fiatalon, mert rengeteg mindent meg kellett tanulnom, ami egy zenekarral kapcsolatos. Azt, hogy hogyan építsek csapatot, hogyan keressek pénzt, hogyan menedzseljem a koncerteket, és karmesterként természetesen foglalkozni kellett a zenészekkel és a programmal is. Mindez remek iskola volt számomra, bár erre akkoriban nem így tekintettem. Egyébként folyamatosan részt veszek oktatási programokban is. Tanárommal, Kenneth Kieslerrel karmesteri akadémiát is indítottunk Mexikóban, ahol fiatal dirigenseket tanítunk vezényelni. Akárhová utazom, próbálok részese lenni az ottani, zenekari oktatási programoknak.”
Hozzáteszi, korábbi zeneszerzői tanulmányainak dirigensként ugyancsak nagy hasznát veszi. “Mindig az a cél lebegett előttem, hogy megalapozzam a karmesteri fejlődésemet. Elemezni kell a hangjegyeket, amit egy zeneszerző papírra vetett. Ezt tesszük mi, karmesterek: tanulmányozzuk, mit írt a komponista, és értelmezzük, mit akart. A zeneszerzői tudás sokat segít abban, hogy megértsük a folyamatot, hogy minél jobban felfedezzük a darabot, amit vizsgálunk.”
Alondra de la Parra, aki számos neves együttest dirigált már, idén kezdte el zeneigazgatói munkáját a Queensland Szimfonikus Zenekarnál.“Valóban érdekes esztendő lesz, mert ez egy csodálatos társulat, magasan képzett zenészekkel. Az együttes balettet és operát is játszik, tehát ez az együttműködés számomra is tartogat még további kalandokat. Szeretnénk nemzetközi turnékra is indulni, és felvételeket készíteni. Egyszóval, nagyon izgalmas lesz mindaz, amit az előadásunkban hallhat a közönség.