Lesz hozzá szuflája

Aleš Briscein

Szereplőváltozás lesz Dvořák Stabat Materében. Jaroslav Brezina tenort akadályoztatása miatt neves pályatársa, Aleš Briscein váltja. A magyar közönség már találkozott Aleš Brisceinnel, 2014 májusában a Budapesti Fesztiválzenekar koncertszerű Ruszalka előadásán a Herceget játszotta a Müpában.

Ilyen lesz a Prágai Operaház a felújítás után.

Aleš Briscein eredetileg fúvósnak, klarinét- és szaxofonművésznek indult, majd elcsábította az operaszínpad. A prágai Konzervatóriumban és a söréről híres nyugat-csehországi Pilsenben folytatott énektanulmányok után 1995-ben kezdett énekelni a Prágai Állami Operaházban.

Lírai tenor szerepkörben mutatkozott be: volt Tamino A varázsfuvolában,  Ferrando a Così fan tuttéban, Almaviva gróf A sevillai borbélyban, Jenik Az eladott menyasszonyban, Alfréd a Traviatában, Laca, illetve Steva a Jenůfában, Herceg a Ruszalkában. Repertoárján nemcsak a cseh operairodalom gyöngyszemei sorakoznak, hanem Mozarttól és Bellinitől Stravinskyn át Berg, Bernstein és Zemlinsky és mások alkotások fontos alakjai is szerepelnek.

Ő a Grazi Operaház első női zeneigazgatója.

Igen népszerű és megbecsült szólistája a Prágai Nemzeti Színház, valamint a Prágai Állami Operaház együttesének. Júniusban a Nemzeti Színházban Wagner-műben hallható, Katharina Wagner rendezésében a Lohengrin címszerepét énekli. A hét végén, március 25-én a merész darabválasztásairól is ismert Grazi Operaházban Zemlinsky A törpe című egyfelvonásosában lép színpadra.

Jelentős fesztiválok keresett vendégművésze, sikert aratott az Edinburgh-i Nemzetközi Fesztiválon, a Tiroli Fesztiválon, a Salzburgi Ünnepi Játékokon és természetesen a Prágai Tavaszon. Salzburgban a világhírű rendező Christoph Marthaler rendezésében, a kiváló szoprán, Angela Denoke oldalán szerepelt Janáček A Makropulosz ügy című ritkán hallható operájában, az előadásról képfelvétel is készült. Párizs, Bologna, München, Tokió, Vancouver, Valencia operaházainak, illetve hangversenytermeinek közönsége tapsolt a cseh énekesnek.

2016 őszén – már nem először – a berlini Komische Operben a Budapesti Tavaszi Fesztiválon most először vendégeskedő Nánási Henrik vezényletével az Anyegin tragikus hősét, Lenszkijt formálta meg.

A Stabat Mater Dvořák egyik legszemélyesebb alkotása, amelyre személyes tragédiák sora hatott.

Foglalkoztatott oratóriuménekes, így Dvořák Stabat Materének tenor szólama pályafutásához illő feladat.