Mindent Koreáról

©Sim Cheong

A taekwondóról valószínűleg sokan tudják hogy az olimpia programjában is szereplő harcművészet. Elképzelhető, hogy vannak Papageno-olvasók, akik hallgattak már K-pop zenét. De vajon hányan tudják megmondani, mi az a makgeolli? A Budapesti Tavaszi Fesztivál jóvoltából idén a klasszikus és a kortárs Koreáról kaphatunk teljes képet.

A gasztronómia, a zene, a tánc, a színház, a kézművesség és a harcművészetek jelennek meg április 7. és 9. között a Bálna Budapestben. A BTF és a Koreai Kulturális Központ együttműködésében megvalósuló Korea-nap és a kapcsolódó események minden korosztály számára izgalmakat ígérnek.

A Budapesti Tavaszi Fesztivál rendszeresen kaput nyit más kultúrák felé; az egzotikus hétvége április 7-én kiállítás-megnyitóval kezdődik. A tárlat javarészt a makgeolli nevű tradicionális korai likőrt mutatja be, amely lélekemelő hatásán kívül számos művészeti alkotást is inspirált, az anyag április 9-ig látható. Kiemelkedő program az április 8-i Korea-nap, amikor

minden korosztály nem csak szemlélője, de részese is lehet a koreai kultúrának.

Az érdeklődők 6 étterem és 3 üzlet választékán keresztül megkóstolhatják a koreai konyha Magyarországon is egyre népszerűbb ízeit.

A hagyományos zene és tánc bemutatásában a Mugunghwa, a Manwol és a Mindeulle együttesek működnek közre, míg a fiatalok zenei és divatkultúráját, a K-Popot az Idolater, a Home Made Asia és a LikeOn csoportok táncai képviselik, K-Pop szépségszalon és apróságok boltja is nyílik az alkalomra. Fellép a KoN néven ismert koreai cigányhegedűs is, aki fiatal kora ellenére már meghódította Dél-Korea mellett Japán és Kína színpadait, tavaly pedig már Budapesten is fellépett nagy sikerrel.

Az érdeklődők a koreai kézműves-foglalkozások és játékok, valamint a pecsétkészítés és a művészi kalligráfia elsajátítása mellett betekinthetnek a 15. századi uralkodó, Szedzsong király iskolájába, akinek friss eszméi, nyelvújítása, tudományos felfedezései máig kihatnak a korai kultúrára. Az eseményeket színesítik a felbukkanó piaci táncosok, zenészek, taekwondo bemutató és esport kitelepülés is.

A  dalaiban a párkapcsolat és az élet apró örömeit körüljáró Gonne Choi várhatóan 2014-ben megjelent I Was, I Am, I will című nagylemeze és tavalyi XXXY LP-je anyagát is bemutatja a közönségnek.

A Korea-napot változatos koncertprogram övezi. Április 7-én lép fel a Bálnában Gonne Choi, aki az Európában is jól ismert, egy szál gitáros énekes-dalszerző indie-folk hagyományt ötvözi csak rá jellemző, egyéni hangzásvilággal. A fiatal nő egyike volt az első dél-koreai művészeknek, akik 2014-ben felléphettek Glastonburyben, Nagy-Britannia legrangosabb könnyűzenei fesztiválján, bemutatkozása olyan jól sikerült, hogy egy évvel később ismét meghívták. A 2010-ben 36.5°C című LP-jével feltűnt énekes-gitáros hazájában hamar nagy népszerűségre tett szert. 2013-ban megnyerte a japán Fuji TV nagy sikerű Asia Versus című tehetségkutató showműsorát, amiben Dél-Korea, Japán, Tajvan és Indonézia feltörekvő énekes-dalszerző tehetségei mérték össze tudásukat.

Az együttes neve kreatív szójáték, koreai átiratban bálnát jelent, ez az együttes kabalaállata is, így április 8-án a fesztivál közönsége többszörösen is a bálnák vendégének érezheti magát.

Másnap egy ugyancsak 2010 óta nagy sikerrel működő világzenei együttes, a Coreyah lép fel a Bálnában. Az Edinburgh-i Fringe Fesztiválon és az ugyancsak nagy múltú, belga Sfinx Mixed világzenei fesztiválon is közreműködő, hattagú zenekar alapvetően a koreai népzenei hagyományokra épít, de muzsikájukra számtalan különböző kultúra zenéje hatással van az angolszász pop/rocktól a jazzen és a balkáni cigányzenén át a dél-amerikai és afrikai műfajokig. A Coreyah olyan egzotikus koreai népi hangszereket szólaltat meg, mint a koreai citera, a geomungo, a koreai cimbalom, a yanggeum, a gongok, mint a kkwaenggwari és a jing, a különböző bambuszból készült fuvolák és furulyák, mint a daegeum, a sogeum és a tungso, valamint a homokóra alakú janggu dob, míg más ütőhangszerek és a gitár a nyugati hagyományokat képviselik.

A rendezvénysorozat zárásaként április 9-én két előadás látható a Sim Cheong című színpadi műből, amelyben a hagyományos pansorit modern elemekkel ötvözik. Az apa és lánya történetét eljátszó zenés produkció, amely a Koreai Kulturális Örökség Alapítvány támogatásával tekinthető meg a Bálnában, jellegzetes elemei, például a Kardtánc és a Béke tánca, közben az énekes elbeszélő meséjét 30 fős társulat, élő zene és digitális vizualitás teszi magával ragadó élménnyé.

A Koreai Kulturális Központban – a fesztiválhoz kapcsolódva – tradicionális hangszerekből is rendeznek kiállítást március 31. és április 21. között.

A cikk angol nyelven a Budapest’s Finest kiadványában olvasható.