Papageno Radio
Címlap A szent és a profán műfaja

A szent és a profán műfaja

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Az afroamerikaiakra az európai egyházi zene tette a legelső és legerősebb hatást, amely az ő saját zenéjükkel keveredve új zenei műfajt, a spirituálét is életre hívta.

Az első lejegyzett spirituálégyűjtemények 1876-ban készültek, Slave Songs of the United States címmel.

A spirituálé akkor született, amikor az európai keresztények vallási énekei és himnuszai egyesültek az afroameriakiak zenéjével. Azt is szokták mondani, hogy a spirituálé ritmizált himnusz. Kialakulásának folyamatát a kutatók 1790 és 1883 közé teszik. A feljegyzések szerint a feketék már a 18. században is énekeltek spirituálékat, de a fehérek csak a polgárháborút követő időszakban figyeltek fel széles körben erre a zenére, ezekre a dalokra.

A jazz évszázada

A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban:

Kobo

Nook

DiBook

Mint az afrikai népzenének, a spirituálénak is fontos eleme a rögtönzés. Az előénekes gyakran formálta át a dallamot, improvizálva egy-egy újabbat, amire a kongregáció hasonló módon reagált, a dal mégis egységes maradt. A spirituálé is kollektív „műfaj”, ugyanúgy használja a felhívás–válasz formát, mint a munkadalok és az afroamerikai egyházi énekek, de a spirituálék éneklése többnyire valamiféle ünnepélyes eseményhez kötődött, lehetett az születés, házasság, halál vagy egyéb ceremónia. Fontos látni, hogy milyen társadalmi környezetben születtek meg a spirituálék. A feketék kiszolgáltatott helyzetben, jogfosztottan, kizsákmányoltan éltek, nyilván saját zenéjük is ezt a helyzetet tükrözte, ezt az életérzést fejezte ki. Zenéjükben ez a sérelem és elkeseredettség, fohászuk a jobb létért, a segítség reménye, de az ellenállásra buzdítás is megjelent.


A spirituálé azért különösen fontos zenei műfaj, mert az idők során folyamatosan fejlődött, folyamatosan olvasztotta magába az európai zene szigorú ütemeit, dallamvonalait, használta fel az európai harmóniákat, miközben megtartotta az afrikai népzenére jellemző gazdag ritmizálást, a dallamok díszítését, az improvizációt és a szuggesztív előadásmódot (shout).

Tény, hogy az Amerikában kialakuló zene igen széles körből táplálkozott. Alkotóelemeit a katolikus himnuszok, a gregoriánok, a vallási korálok, de ugyanilyen jelentőséggel a különböző népek dalai, az olasz bel canto, a spanyol flamenco és fandango, a francia népdalok, az ír és angol balladák, de még a lengyel polkák is alkották.

Bár a spirituálé jelentős szerepet játszott a jazz kialakulásában, nem olvadt teljesen bele, ma is készülnek spirituálék. Ahogyan a spirituálé hatott a jazzre, a jazz is hatott a spirituáléra, ezeket a dalokat inkább gospelnek nevezik, amely kedvelt zenei műfaj, nagyszerű kórusok adják elő a modern alapokra helyezett dalokat. A gospelénekesek és -együttesek gyakori szereplői a világ koncerttermeinek, a gospelmisék óriási népszerűségnek örvendenek szerte az Egyesült Államokban. A modern spirituálék kiemelkedő képviselője volt többek között Mahalia Jackson, valamint a Golden Gate énekegyüttes. Remek példái a gospeleknek a Swing Low, Sweet Chariot, és a Nobody Knows the Trouble I’ve Seen című számok.

 

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X