• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Lisztográfia Zene Címlap

Jobb, mint az eredeti

Szerző: Veneczi Zoltán2017. április 25.
Facebook Twitter E-mail
Liszt Ferenc

Az átiratok születésének apropója elsősorban az eredeti műből származó inspiráció, a továbbörökítés szándéka, másodsorban pedig a kompozíció eredeti hangszertől, előadói apparátustól való függetlenítése, így minél szélesebb körben való terjesztése.

A romantika korában az átiratoknak hasonló szerepe volt, mint ma a hangfelvételeknek. Minél több zenemű jelent meg szólózongora vagy zongora-négykezes formában, annál több hallgatóhoz juthatott el a darab, ismertté téve a szerzőt, bevételt hozva a kiadónak. Liszt Ferenc is kivette a részét korának nagy üzletéből, de egyben tovább is gondolta a benne rejlő lehetőséget: hogy saját népszerűségéből szeretett szerzői vagy kortársai is profitáljanak. A művekhez hozzáadta saját virtuóz stílusjegyeit, így az eredetihez képest egészen más köntösben tálalta őket a közönségnek, akik így találkozhattak benne Liszttel, egyúttal pedig megismerhették az eredeti művek általa fontosnak tartott motívumait, szépségeit.

A rengeteg átirattól már-már háttérbe szorultak az eredeti művek, napjainkban van olyan törekvés, hogy vissza kéne térni a művek eredeti változatához. Schiff András nyilatkozta néhány éve,

„A zongorairodalom olyan hihetetlenül gazdag, tíz élet is kevés lenne ahhoz, hogy eljátszhassuk csak a legjobbakat. Miért van szükségünk átiratokra? Ha zongorista vagy, és szereted a Schubert-dalokat, kérj meg egy énekest, adjátok elő együtt. Ne Liszt-átiratban tanuld meg, mert az véleményem szerint teljesen tönkreteszi Schubert zenéjét.”

Álljon itt egy példa az átiratok különböző megközelítéseire, Schubert Der Wanderer dala Georg Philipp Schmidt költeményéből.

Az eredeti dal Dietrich Fischer-Dieskau és Gerald Moore előadásában:

Két átirat, mely a dal eredeti hangulatát és az éneklést helyezi előtérbe:

Friedrich Gulda (1981)

Nyíregyházi Ervin (1980)

Végül pedig Liszt átirata, melyben saját eszköztárával mutat rá az eredeti mű fordulataira.

Igor Petrin (2014)

Hogy milyen értékkel bírnak az átiratok a nagyközönségnek, döntse el ki-ki maga, erre kiváló alkalom Béres Tímea és Hong BoSeok dalestje április 26-án 18 órakor a Régi Zeneakadémián, melyen az eredeti dalok és közvetlenül utána Liszt-átirataik is felcsendülnek.

zongora liszt ferenc dal átirat
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésPOSZT-versenyben: Nóra – karácsony Helmeréknél
Következő bejegyzés Dalversenyt hirdet az Armel Opera Festival

Ajánlott Bejegyzések

Művészetek Völgye
Művészetek Völgye

Két hét múlva indul a 31. Művészetek Völgye

2022. július 4.4 perc olvasás
John Malkovich és Igudesman - fotó: Julia Wesely
Intermezzo

A zenekritikus – Klasszikus zenei stand-uppal érkezik Budapestre John Malkovich

2022. július 4.3 perc olvasás
Mihail Pletnyov - forrás: YouTube
JM blog

Mihail Pletnyovval indít mesterkurzust az Anda Géza Alapítvány

2022. július 4.1 perc olvasás

Szólj hozzá Mégsem

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Promóció
Promóció

Kék rapszódia a Fertőrákosi Barlangszínházban – Játék

Várallyay Kinga Promóció

Várallyay Kinga: „A Kék rapszódia egy igazi sikerdarab”

100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.