• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Budapesti Tavaszi Fesztivál Zene Címlap

“Pierre Bouleztől elhatárolódom”

Szerző: Ur Máté2017. április 13.
Facebook Twitter E-mail
Edith Canat de Chizy

A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében először hangzott el Magyarországon a francia zeneszerző, Edith Canat de Chizy vonóskarra és cimbalomra komponált alkotása április 12-én. A zeneszerzővel, aki eddig a Lands away című kompozíciójának minden előadásán jelen volt, a mű keletkezéséről, a cimbalomról és a francia kortárs zenei életről is beszélgettünk.

– A Budapesti Tavaszi Fesztiválon elhangzó Lands away című darabját csak ritkán adják elő. Mi ennek az oka?

– Közel húsz éve alkottam a művet, de valóban csak néhányszor hangzott fel, hiszen otthon, Franciaországban alig találok megfelelő együttest, aki elő tudná adni. Egy abszolút kortárs darabról van szó, ami vonósokat, szám szerint tizenkettőt és egy cimbalomjátékost foglalkoztat. A darab az amerikai költőnőnek, Emily Dickinsonnak állít emléket, aki élete jelentős részét a külvilágtól elzárva töltötte, kizárólag a költészetnek szentelve idejét. Művei egészen különös hatással voltak rám, amelyek visszatükrözik azt a máig megfejtetlen érzelemvilágot, ami őt és tragikusnak mondható sorsát jellemezte. A mű születéséhez egy toulouse-i együttes is hozzájárult, illetve a legfontosabb, hogy rátaláltam egy olyan ütőhangszeres művészre, aki aprólékosan be tudott engem vezetni a cimbalom rejtelmeibe, adottságaiba. Különös, mert egy kezemen meg tudom számolni, hogy hányan tudnak cimbalmon játszani Franciaországban.

Szalai András, Edith Canat de Chizy, John Storgårds fotó: Felvégi Andrea, BTF 2017

– Minek köszönhető, hogy személyesen is jelen lesz a koncerten?

– Az 1999-es bemutató után sokáig nem hangzott el a darab, 2008-ban került újra elő egy belgiumi fesztiválon. John Storgårds, aki a Lappföldi Kamarazenekar vezetője, és aki a mostani koncertet is irányítja, már korábban ismerte, sőt repertoáron tartotta a művemet, még az előtt, hogy személyesen találkoztunk volna. Kétszer adta elő a Párizsi Rádió zenekarával, egyszóval a mostani budapesti előadás lesz az ötödik. Eddig minden előadás alkalmával jelen voltam, nagyon közel áll hozzám ez a darab.

A Lappföldi Kamarazenekarról és annak magyar tagjairól ide kattintva olvashat bővebben.

– Hogyan képzeljük el a vonóskar és a cimbalom együttjátékát?

– Beleszerettem a cimbalomba és mint említettem, volt segítségem, aki a beavasson a lehetőségekbe. A komponálás során szinte folyton a hangszer mellett dolgoztam és nem írtam le olyat, amit először ne próbáltam volna ki. Nagyon izgalmasnak tartom, hogy a vonós hangzás mennyire korrelál a cimbalom hangjához és mennyire kiegészítik egymást. Igyekeztem egy olyan homogén zenei anyagot létrehozni, hogy szinte ne is lehessen észrevenni, hogy melyik hangszer szól. Nagyon várom az együttműködést Szalai András cimbalomművésszel, akivel csak most, a koncert napján találkozunk.

Szalai András és a Lappföldi Kamarazenekar fotó: Felvégi Andrea, BTF 2017

– Vannak tradíciók, amelyekre kifejezetten támaszkodott az alkotás során?

– Bár azt gondolom, hogy a zenei nyelvem, aminek egyébkét fontos részét képezik az elektroakusztikus zenei jelenségek, kiegyensúlyozott fejlődési utat mutat, egy korai műről van szó, így biztos vagyok benne, hogy ma már másképp gondolkodnék egy-két részletről. Úgy érzem, hogy mindig a saját utamat tudtam járni, nem sorolnám magamat izmusokhoz és a zajzenét sem képviselem, a Boulez-féle iskolától pedig elhatárolódom. (Nevet) Tanárként egy kicsit szomorúan veszem tudomásul, hogy a párizsi zeneakadémián nagyon sok fiatal van, köztük egyébként számos magyar hallgató, akik még mindig a zajzenétől várnak valamit, és teljesen elfeledkeznek a dallamról, a harmóniáról és az egyéb kortárs irányzatokról.

– A párizsi Conservatoire tanáraként és a  Francia Művészeti Akadémia tagjaként, hogyan értékeli a francia klasszikus zenei életet?

– Franciaország ebben a tekintetben egy nagyon különös képződmény, hiszen nagyon sok, szinte teljesen ellentmondó esztétika létezik egymás mellett. Ezeknek megvan a relevanciájuk és a saját közönségük, de sajnálatosnak tartom, hogy nem kommunikálnak egymással. Ahogy említette, relatíve sok a koncerttermünk, kifejezetten a fővárosban, de pontosan az előbbiből következik, hogy van létjogosultságuk, mert napról napra meg lehet tölteni ezeket a termeket értő közönséggel.

interjú btf 2017 francia párizs lappföldi kamarazenekar cimbalom
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKit tüntettek ki a héten?
Következő bejegyzés Repülj!

Ajánlott Bejegyzések

Françoise Gilot - forrás: Várfok Galéria
Várfok Galéria

A Várfok Galéria egyedüli magyar kiállítóként vesz részt az art KARLSRUHE 2022 vásáron

2022. július 1.2 perc olvasás
Fotó: Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria / Szántó András
Múzeum+

Ha szerda, akkor Borszerda a Magyar Nemzeti Galériában – idén júliusban is!

2022. július 1.11 perc olvasás
- forrás: pixabay.com
JM blog

Brácsa-, oboa- és klarinétpróbajátékot hirdet a Pannon Filharmonikusok

2022. július 1.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.