Mi köze Stravinskynek a jazzhez?

Szerző:
- 2017. augusztus 8.
Igor Stravinsky

„Nem lehet a zenét úgy csoportosítani, hogy »jazz«, »szving« meg »dixieland«. Ezek mind pusztán zenei formák, amelyek az emberek eltérő elképzeléseit és előadásmódjait jellemzik. Személy szerint én ezt mind zenének hívom, és a zene az, amit szeretek” – idézi Charlie Parkert a DownBeat magazin, miután egy „szembekötősdi” teszt során Stan Kenton Elegy For Alto című darabjával együtt tizenkét felvételt hallgatott végig, köztük egy Stravinsky-szerzeményt, valamint egyebek közt Benny Goodman, Count Basie, Sonny Stitt, Jay McShann, Johnny Hodges és Charlie Barnett számait.

- hirdetés -

A jazz története című kötet hamarosan e-book formátumban is elérhető.

Mindmáig van valami a jazzmuzsikusok attitűdjében, sőt abban is, ahogy a világ viszonyul hozzájuk és a zenéjükhöz – különösen igaz ez néhány nyugat-európai kritikus attitűdjére –, ami szerintünk gátolja ennek a csodálatos művészeti ágnak a fejlődését, és akadályozza növekedését. A jazzmuzsikusok, férfiak és nők egyaránt, sokszor képtelenek eldönteni, hogy a hangversenypódiumon vannak otthon, vagy inkább a füstös lebujokban, ahol rengeteget lehet inni (súlyosabb esetekben drogozni), szexi nők és pasik dongják körül egymást. Vagyis nem nagyon hiszik el, hogy valaha tisztes polgárai lehetnek a művészetek világának.

A 40-es évek derekától felgyorsuló jazzforradalom nem korlátozódott a bebopra. 1951-ben áramütésként érte a közönséget és a kritikusokat a zenekarvezető, Stan Kenton legújabb kísérlete, amikor klasszikus és jazz-zenészekből álló, 39 tagú zenekarral felvette, majd a koncertdobogóra vitte az általa felkarolt fiatal kortárs zeneszerző, Bob Graettinger City of Glass című disszonáns, kakofón és bármilyen kivehető dallamot vagy akár rögtönzött szólót nélkülöző művét. Ezzel sikerült teljesen megosztania a jazz világát.

A klasszikus és jazzstílusok művelőinek megbecsültsége között fennálló különbség nem vezethető vissza kizárólag zenei okokra. Talán a múlt század kezdetén, egészen a 40-es évek közepéig sok autodidakta vagy zeneileg félig képzett jazzlegenda irigyelte azt az alapos képzést, amelyben a klasszikus zenész társaik részesültek. Talán John Hammond tette meg az első lépést a jazz szalonképessé tétele irányában, amikor 1938 januárjában Benny Goodmanékat felléptette az addig a klasszikus zene szentélyének számító Carnegie Hallban. Ha eltekintünk a jazzt nemigen játszó Paul Whiteman törekvéseitől, aki a szimfonikus jazzt akarta megteremteni, néhány jazz-zenész már a harmincas években megpróbált kitörni a táncolható ritmusok béklyójából. A Stravinskyt istenítő szvingklarinétos, Artie Shaw 1935-ben vonósnégyes és ritmusszekció kíséretében mutatta be Interlude in B-flat című művét egy New York-i koncertjén. Ez nem bigbandszám volt, de vegyítette a jazzt a klasszikus elemekkel, és a gyakori ritmus-, valamint hangulatváltás következtében nem is volt táncolható.

Woody Herman 1946-ban megkérte Igor Stravinskyt, hogy komponáljon egy darabot a zenekara és a klarinétja számára. A mester kötélnek állt, és megszületett az Ebony Concerto, amellyel a zenekar 1946. március 25-én debütált a Carnegie Hallban. Az első próbán a zenekar állítólag annyira igyekezett megtisztelni a világhírű zeneszerzőt, hogy frakkban és csokornyakkendőben jelent meg, míg Stravinsky, aki hírből már ismerte a jazz-zenészek lazaságát, kockás ingben és farmernadrágban jött el vezényelni. A szaxofonos Flip Phillips így emlékszik vissza a mesterre: „A próbán volt egy rész, amit elég lágyan játszottam, amikor rám szólt Stravinsky, hogy »játsszad, nézd, itt vagyok!« Akkor megfújtam erősebben, mire csókot dobott nekem.”

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo