Tisztelgés a nagyok előtt

Diana Damrau forrás: youtube

A Gramofon toplistájának harmadik fokán októberben egy-egy nagy művész munkássága előtt tisztelegő lemezek állnak. Diana Damrau Meyerbeert és a grand opera műfaját mutatja be, a jazzlista harmadik helyezettjei pedig egy izgalmas projekt keretében Charlie Parker szenvedélyes zenéjét kívánták feleleveníteni.

A producer Larry King áll e roppant ambiciózus vállalkozás mögött. David Baerwalddal íratott szövegeket Charlie Parker tizenkét számára, amelyek együttesen impresszionista képet alkotnak a jazzóriás életútjáról.  Az esetek nagy részében nem vokalizálásról van szó, vagyis a szövegek főként a témákat fedik, nem az eredetileg rögtönzött részeket. Az énekhang mellett hangszerszólókat is hallunk, noha a zenészek megválasztása meglehetősen sajátos volt. A zenekar magvát David Bowie „Blackstar” albumának zenészei: a tenorszaxofonos Donny McCaslin és a gitáros Ben Monder alkotják; olyan jazz-kiválóságokkal, mint a billentyűs Craig Taborn, a bőgős Larry Grenadier és Scott Colley, valamint Eric Harland a dobon. Korunk két legismertebb férfi jazzénekese, Gregory Porter és Kurt Elling hozzájárulása a legérdekesebb, amennyiben minimalista felfogásban, de Parker szellemében idézik meg a mestert.

A romlatlan bebop leginkább a brazil Luciana Souza „Bloomdido” és a francia  Camille Bertault „Au privave” átdolgozásából csendül ki, ahol scattelnek is. Barbara Hanigan a kézenfekvő megoldást választotta és a bebop vokalizálás dívája, Annie Ross stílusában énekel. Madeleine Peyroux változata az Ornithology-ra bájos, szívhez szóló, de nagyon távol esik Parker szenvedélyességétől, amire az album címe utal. A sokat szólózó szaxofonos, Donny McCaslin viszont egyetlen felvételen sem idézi szellemében, stílusában vagy akár érzelmi töltetében a mestert. A színész Jeffrey Wright rapnek nem nevezhető ritmikus-narrációja viszont nagyon a helyén van. Az album egyébként érdekes, sokoldalú, nagyon is hallgatható, csak éppenséggel a címe megtévesztő. Parker szenvedélye inkább a szövegekből csendül ki, semmint az előadásmódból.

Ahogyan a Gutenberg-galaxist, a nyomtatott könyvet szerencsére nem tüntette el teljesen az internet, ugyanúgy a hangfelvétel-készítés és -kiadás online korszakában sem szűntek meg a fizikai hanghordozók. Sőt, az értékteremtő zenei műfajokban a kézbe vehető, szép grafikával és minőségi booklettel kínált hanglemez az elmúlt időszakban Európa-szerte felértékelődött.

A Gramofon havonta jelentkező összeállítása szubjektív toplista: ebben a hónapban mi ezeket a lemezeket hallgatjuk legszívesebben a szerkesztőségben.

Damrau új lemeze kiváló. Szép áttekintést nyújt egy hanyagolt korszak vezető reprezentánsáról. Túlzás, amit a borító állít, hogy Meyerbeer „a nagyopera feltalálója”. Betetőzője inkább. Neve él a köztudatban, de művei jobbára hallgatnak. Damrau két – meglepő módon német nyelvű – első bejátszással is meglep, az „Alimelek, oder die beiden Kalifen” és az „Ein Feldlagerin Schlesien” című elfelejtett operákból. Az ismert és nem ismert operákból való részletekkel kivételes keresztmetszetet kapunk Meyerbeer sokszínűségéről.

Verzatil személyiségével beolvasztotta számos szerző stílusjegyeit: itt Mozartra ismerünk, ott a korai német romantikus daljáték-szerzőkre, másutt a bel canto mestereire, s előzményeire a nagyopera terén. Rendkívüli tehetséggel komponálta hosszú, színpadias műveit. Igazi eklektikus, kissé olyan, mint azok a festők, akik kiemelkedően ügyesek, de műveik hatása az ügyesség okozta első meglepetésen túl idővel gyengül. Damrau tökéletes és adekvát ehhez. Nagy, de nem túl nagy hang, ügyes koloratúrák, miközben szép és lágy a mélyebb regiszterekben is, megvan benne a grand operához kellő nagyasszonyi fellépés, de a fiatalos báj is. Villaume kísérete nagyon igényes és stílusban igen megfelelő.

Megnyílt a Lánchíd Szalon

Érdekes, nem Meyerbeer az egyedüli, aki német születésű volt, de francia földön ért el sikereket: ilyen volt Offenbach is. Meyerbeer tehetsége rendkívüli volt, s ez nagyon kellemesen érzékelhető ezzel a kiváló keresztmetszettel. Általában nem vagyok híve a különböző kompilációknak, de a sok alig játszott és nagyon hosszú darabból kifejezetten örömteli jól kiválasztott és jól előadott részleteket hallani.

Cím: The Passion of Charlie Parker

Kiadó: Impulse – Universal

Katalógusszám: 5742176

Cím: Meyerbeer: Grand Opera

Kiadó: Erato/Warner – Magneoton

Katalógusszám: 0190295848996