Avantgárd jazz és Kurtág

Ilaria Borletti Buitoni, Márta Kurtág, Mitsuko Uchida, György Kurtág

A Gramofon hanglemez-toplistáján a dobogó legfelső fokát ebben a hónapban az avantgárd jazz kulcsfigurája, Roscoe Mitchell foglalja el, aki ezúttal a jazz határait feszegetve a kortárs zene felé nyit, így kapcsolódik a klasszikus zenei kategória győzteséhez, a Kurtág György kisegyüttesre és kórusra írt műveit felsorakoztató lemezhez.

Mi az érték a mai világban? A pénz? Az érvényesülés? A becsület? A chicagói avantgárd (jazz) kiemelkedő képviselője vélhetően csak az utóbbit mondhatja magáénak, jóllehet aligha van kísérletező muzsikus, akinek életművét ilyen széles körűen dokumentálnák lemezeken. És itt az újabb opus, két CD-n, az ECM kiadó gondozásában.

Ismerős újdonság

Élő felvétel: az AACM, azaz az Association for the Advancement of Creative Musicians alapításának ötvenedik évfordulója alkalmából, a Chicagói Modern Múzeumban, 2015-ben rendezett koncertsorozat anyaga. A South Side a szeles város feketék lakta, híres-hírhedt negyede: érte szólnak a harangok. Roscoe Mitchell (szaxofonok, fuvola) az AACM társalapítója volt, működését azóta is az akkor lefektetett esztétikai (szabad zenei) alapelvek határozzák meg. Négy triójának játékát rögzítik a felvételek: régi és új játszótársak – Hugh Ragin (trombita), Jaribu Shahid (bőgő), Tani Tabbal (dob), Craig Taborn (billentyűsök), Kikanju Baku és Tyshawn Sorey (ütő- és egyéb hangszerek) –, a záródarabban mind a kilencen szerepelnek a sorozatban. Mitchellt mindig a hangok egymáshoz és a csendhez fűződő viszonya foglakoztatta, amibe a fúvós és ütős hangszereken kívül immár az elektronikus hanghullámok is beletartoznak.

Tizenegy rövidebb-hosszabb, adott alapról induló, máskor teljesen szabad improvizációkból építkező, a kortárs improvizatív zenéhez sorolható darab követi egymást, amelyekben a csendnek majdnem akkora szerepe van, mint a hangoknak. Formális szabályokat elvető, gyakran atonális, ismerős nyelvezet – mondhatnánk, ha a szabad játékmód fő jellemzője nem a rögtönzés volna. A 75 éves mester drámai hatású zenéje a létezés szorongató mélységeit nyitja meg a hallgató előtt.

Ahogyan a Gutenberg-galaxist, a nyomtatott könyvet szerencsére nem tüntette el teljesen az internet, ugyanúgy a hangfelvétel-készítés és -kiadás online korszakában sem szűntek meg a fizikai hanghordozók. Sőt, az értékteremtő zenei műfajokban a kézbe vehető, szép grafikával és minőségi booklettel kínált hanglemez az elmúlt időszakban Európa-szerte felértékelődött.

A Gramofon havonta jelentkező összeállítása szubjektív toplista: ebben a hónapban mi ezeket a lemezeket hallgatjuk legszívesebben a szerkesztőségben.

Kurtág György kisegyüttesre írt és vokális kompozícióinak összkiadása a kortárs zenét propagáló német ECM kiadónál jelent meg – tizenegy művet hallunk három lemezen. Kurtág egyéni hangú zeneszerző, zenéje mindig friss, legyen szó a talán legismertebb ciklusáról, a Játékokról vagy a versenyművekről, kamarazenei darabokról. Kurtág darabjai sokszor aforisztikusak, a pillanatnyi érzést pillantásnyi zenével fejezi ki. Nincs felesleges ütem vagy hang – hallgassuk meg A boldogult R. V. Truszova üzenetei ciklust vagy a lemezen szereplő többi, többtételes vokális művet.

A nagy(obb) formák ugyanígy kompaktak, a hangzásvilág mindig tartogat meglepetéseket, a hangszerelés rendkívül kifejező. Rácsodálkozunk a szerző világára, sokszínűségére: Kurtág – a játékos, Kurtág – a szatirikus-ironikus (az Alkohol című dal) Kurtág – a gyermeki. Csodálatos, nagyon mély mondanivalót rejtenek a hosszabb lélegzetű hangszeres darabok. Elgondolkodtató, filozófiai mélységű a Samuel Beckett utolsó szövegére írt Mi is a szó című mű. A bő kétórányi válogatás tolmácsolása nagyszerű; a szólisták, az együttes, a kórus láttatják a zenét, a hangszínek varázslatosak, a dalok a szó és zene egységében szólalnak meg. A magyar nyelv ugyan kihívásokat tartogatott az énekesek számára, de a magyar, orosz, angol, román nyelvű művek szövegét olvashatjuk a kísérőfüzetben. Autentikusnak tekinthetjük a három évig készült lemezt, Kurtág (ha nem is a stúdióban, de) végigkísérte a felvételeket, így Reinbert de Leeuw karmester Kurtág elképzeléseit is tolmácsolja. Nem lehet egy művet, tételt kiemelni, mert mindegyik más hangulatot hív elő, más dimenzióba viszi a hallgatót.

Cím: Kurtág György: Complete Works for Ensemble and Choir

Kiadó: ECM Records – Hangvető

Katalógusszám: ECM 2505-07 (3 CD)

Cím: Roscoe Mitchell: Bellsforthe South Side

Kiadó: ECM Records – Hangvető

Katalógusszám: ECM 2494/95