Budapesti fellépése előtt éppen egy hónappal az Elbphilharmonie-ban veszi át a rangos német zenei díj, az Echo Klassik 2017 keretében Az év karmestere elismerést Kent Nagano. A Kaliforniában született, japán származású dirigens 2015 óta áll a Hanza-város együttesei, az operaház zenekara és a Hamburgi Filharmónia Zenekara élén.
1828-ban téli zenei estek szervezésére alakult baráti társaság Friedrich Wilhelm Grund vezetésével, ettől számítják a Hamburgi Filharmónia Zenekara történetét. A kör évekkel később „megkomolyodva” az egész évadra kiterjesztette működését. Évtizedek múltán Max Fiedler zenekari igazgató például már a kor sztárjait hívta meg szólistaként: Artur Schnabelt, Pablo de Sarasatét, Fritz Kreislert. 1908-ra felépült a város hangversenyterme, a Laeiszhalle, amely a csodált és kritizált Elbphilharmonie idei megnyitásáig egyedül szolgálta a hamburgi koncertéletet. Itt mutatkozott be tizenkét évesen Yehudi Menuhin.
A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg
1934-ben állami zenekarként egyesítették az operaház (Stadttheater) és a Hamburgi Filharmónia zenekarának muzsikusait. Az együttes históriájában továbbra is lóugrásokban haladva: az 1950-es, ’60-as, ’70-es években Eugen Jochumtól Wolfgang Sawallischon át Aldo Ceccatóig neves dirigensek váltják egymás a zeneigazgatói poszton. 1988-ban Hans Zender zeneszerzőkarmester új korszakot nyit, kortárs alkotók, köztük Nono, Kagel művei kerülnek repertoárra. Az 1990-es évektől rendszeresen turnéznak Európában, sőt Amerikában és Japánban is. 2004-ben a londoni Promson aratnak viharos sikert. A 2005 és 2015 közötti termékeny évtizedet az ausztrál származású, működésével vitákat is kiváltó Simone Young határozza meg.
Kiegyensúlyozott, gazdag programmal lép színre 2015-ben Kent Nagano. Mandátuma lejárta előtt hagyta el a Bajor állami Operaházat, a főzeneigazgató ugyanis konfliktusba keveredett Michael Bachler intendánssal, és megoldásképp a távozást választotta. Nagano népszerű karmester és elismert vezető, Montrealban most hosszabbították meg 2020-ig zeneigazgatói megbízatását. Sokoldalúságát jellemzi, hogy tanácsaival segítette az Artec Consultantst az új montreali hangversenyterem akusztikájának optimalizálásában. Nyilván mértékadó lesz véleménye a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem hangzásáról — hiszen a budapesti auditórium akusztikai terveit is az Artec készítette. Hamburgban rövid idő alatt több új projektbe kezdett, egyebek között felújította a St. Michaelis Filharmonikus Akadémiát. 2016-ban a Max Planck Társasággal együttműködésben interdiszciplináris eseménysorozatot indított, amelyben a klasszikus zene és a tudományos témák találkoznak. Különböző tematikus koncerteken az esti programokat harmincperces előadásokkal kombinálják. 2018-ban a víz témája áll a figyelem középpontjában, különböző kutatási irányok, például a meteorológia, a tengeri mikrobiológia vagy az etnológia szemszögéből vizsgálva.
Nagano nevéhez megannyi kortárs opera ősbemutatója fűződik, a magyar közönség számára különösen fontos Eötvös Péter Három nővérének lyoni premierje. Ezzel rá is térhetünk a november 29-i koncert néhány magyar vonatkozására. Természetesen Hamburg szülötte, Brahms művei hangzanak el, elsőként a Hegedűverseny, amelyet 1879 januárjában Joachim József mutatott be Lipcsében, és röviddel ezután Budapesten is. A szerző hegedűre írt egyetlen versenyműve ez — az azonos hangnem és formátum miatt szinte elkerülhetetlen az összevetés Beethoven kompozíciójával. A Beethoven műveivel való szellemi-hangulati hasonlóság érzetét a második részben elhangzó (a Hegedűversenyhez hasonlóan D-dúr) 2. szimfónia idilli — mondhatnánk: pasztorális — légköre csak megerősíti. A szimfónia 1877-ben Richter János vezényletével, Bécsben szólalt meg először. Mindkét kompozíció egyegy — a Wörthitónál eltöltött — boldog nyár gyümölcse. Joachim a Hegedűverseny kompozíciós munkálatait szóban és írásban is támogatta, így az ő virtuozitásához méltó mű keletkezett. A német hegedűművész, Veronika Eberle képességeit ez a darab sem teszi próbára. Kivételes tehetségét, érettségét a világ legjobb zenekarai és fesztiváljai, a legjelentősebb karmesterek is elismerik. Visszatérő vendég Budapesten: 2015-ben a Müpában, 2016-ban a Zeneakadémián Várjon Dénessel és Simon Izabellával lépett fel.
https://papageno.hu/intermezzo/2017/04/120-eve-hunyt-el-johannes-brahms/
2017 februárjában újabb, különleges kihívás várta: a Hamburgi Operaház színpadán debütált. Alban Berg nem fejezte be Lulu című operájának hangszerelését, főként a Hegedűverseny komponálása miatt — utóbbi művét Alma Mahler ifjan elhunyt lánya, Manon Gropius emlékének ajánlotta. Ezért vagy csak az első két felvonást játsszák, vagy Friedrich Cerha kiegészítésével mindhármat. Kent Nagano és Christoph Marthaler rendező más megoldást választott. Ahol a szerző abbahagyta a hangszerelést, színre lép a hegedűművész: Lulu élettelen teste mellett eljátssza a versenyművet.
Veronika Eberle nemcsak szólistaként keresett művész, kamaramuzsikusként is a legjobbak között tartják számon. A Japán zenei Alapítvány jóvoltából 2009 óta a Domenico Dragonetti gitárosról és hangszergyűjtőről elnevezett, 1700-ban készült Stradivarin játszik.