• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Hallomások Zene Címlap

Létezik olyan, hogy egy műnek lelke van?

Szerző: Szatmári Róbert2017. december 20.
Facebook Twitter E-mail

A kérdésfelvetésnek semmi köze az ezotériához, ráadásul elég triviálisan is hangzik, de vállalom. Nemrégiben Brahms Hegedűversenyét kétszer is volt alkalmam meghallgatni. Először Leonidas Kavakos volt a szólista, a lipcsei Gewandhaus zenekarát pedig Herbert Blomstedt dirigálta. A második koncerten is nagy hagyományú német zenekar kísérte Veronika Eberle hegedűművészt. Ezúttal a Hamburgi Állami Filharmonikus Zenekar játszott Kent Nagano vezetésével.

És nekem olyan érzésem volt, mintha két teljesen különböző művet hallottam volna.

A Blomstedt-Kavakos értelmezés kevésbé tűnt hivalkodónak, stílusbravúrszerűnek, azt éreztem, hogy minden alkotóelem, a szólista, a karmester, de az egyes szólamok is azért a bizonyos teljes egészért léteznek, míg a végén minden összeáll egyetlen  képpé. Mintha minden résztvevő tudta volna, hogy abban a műben, abban a pillanatban hol a helye, és azt is, hogyan szolgálja az érezhetően tudatosan kidolgozott koncepciót.

Ide kapcsolódik:
Ki tudja, mire vágyik inkább a közönség?  

A Nagano-Eberle-Hamburgiak előadás esetében elnagyolt tempókat, kissé széttartó elképzeléseket hallottam, ugyan nagyon jól szólt a zenekar, és érezhetően a szólista is ismeri hangszerének minden porcikáját, de mégis hiányzott az “összhangzó értelem”. Folyamatosan ki voltam zökkentve, meg voltam zavarva, és különböző hangulatokon keresztül voltam utaztatva, de csak nem akart jönni  a komplex élmény.

Az az érzés, hogy megérkeztem.

Gyakran tapasztalok hasonlót. Azon gondolkozom, vajon mennyire függ ez a jelenség össze az előadói stílusok változásával? Azzal, hogy egyre virtuózabbak a szólisták, egyre gyorsabbak a tempók, és mindig mást, mindig újat akarnak mutatni a közönségnek? Mint az élsportban, hogy már a legjobb, verítékkel kiizzadt időt is felül lehet múlni, minden rekordot meg lehet dönteni? Valamilyen szinten biztosan létezik ez is, a rekordra törekvés hatása. De lehetséges, hogy az értelmezés ettől öncélú mutatvánnyá változik.

Ide kapcsolódik:
Az év karmestere a Müpában

Szintén nem is olyan rég Bach Karácsonyi oratóriumát hallgattam meg, Marc Minkowski dirigálta az általa alapított Les Musiciens de Louvre zenekart. Már régóta figyelemmel kísérem Minkowski munkásságát. Egyik legelső élményem egy vesztésre álló sakkparti közben volt, amikor először, ráadásul  nagyon is lázadó korszakomban hallottam vele Händel Feltámadás oratóriumát. Hihetetlen energiával dörrent meg az instrumentális bevezetés. És mivel előzőleg épp Ramonest hallgattunk, teljes megelégedéssel nyugtáztam, hogy Händel Minkowski-féle értelmezése szépen beáll a lázadás sorába, szinte végig. Azóta Minkowski neve nálam egybeforrt azzal a barokk hangzással, amelynek dinamikája és fiatalos lendülete van.

Ide kapcsolódik:
A Bach-expedíció

Most, a Karácsonyi oratórium esetében is gyors tempókat hallottunk, de emellett  az előadás tökéletesen tudta közvetíteni az intim, meghitt hangulatot is. Egyszerre éreztük az önfeledt ujjongást, és a békés, kegyeletteles hangulatot, mértékkel, stílusosan.  Minkowski nyilatkozta egyszer, hogy Bach e műve valójában nem más, mint maga a testet öltött Ige.

Azt hiszem, így  is van, minden érthető, érezhető,  teljes. És van benne rendszer, az összhangzó értelem rendszere.

…..de létezik olyan, hogy lelke a ‘műnek’ van?

brahms müpa hamburg hegedű lélek
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésAmatőr zenészeket keres a Berlini Filharmonikusok!
Következő bejegyzés 20. ablak: Karácsonyi meditáció

Ajánlott Bejegyzések

Alföldi Róbert – fotó: Borovi Dániel
Intermezzo

A legjobb színésznek járó díjat kapta Alföldi Róbert Szegeden

2022. május 29.2 perc olvasás
Haumann Péter - forrás: Pesti Magyar Színház
Intermezzo

Elhunyt Haumann Péter

2022. május 28.3 perc olvasás
Adrain Ghenie 2014-ben berlini műtermében – forrás: Wikipedia
Senki többet?

Egy új világsztár Kolozsvárról – Adrian Ghenie szárnyalása a műtárgypiacon

2022. május 28.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Kamarazene Ukrajnáért – segélykoncert sztárokkal a Zeneakadémián  

Szent István Filharmonikusok - fotó: Andrasovszky Péter Promóció

Trianonra emlékezve adnak hangversenyt a Szent István Filharmonikusok

József Promóció

Jelentkezz a Madách Művészeti Iskola képzéseire!

Rózsa Miklós - forrás: listal.com Promóció

A 115 éve született Rózsa Miklósra emlékeznek Debrecenben

Promóció

Bejárja a Kárpát-medencét az A38 Hajó!

Molnár Levente Promóció

Molnár Levente: „Csipike az egész világot próbálja a saját nagysága körébe emelni”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.