• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Jazztörténetek Könyv Zene Címlap

Aligátorok a fősodorban

Szerző: Kerekes György-Pallai Péter2018. március 31.
Facebook Twitter E-mail
Stanley Dance és Earl Hines - fotó: Brian Kent; forrás: Stomp Off

Magát a mainstream kifejezést az angol kritikus, Stanley Dance használta először az ötvenes években. Ezzel a kifejezéssel Dance azokat a szvingzenészeket illette, akiknek stílusa a Nagy-Britanniában is előszeretettel felújított New Orleans- vagy dixieland hangzás és a modernistáké között mozgott.

A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban:

Kobo

Nook

DiBook

Noha az évek során szintén haladt a korral a fősodor, a nagyközönség természetesen jóval lemaradt a mindenkori újítók mögött. Ahogyan a bebop fénykorában továbbra is a szving volt a mainstream, úgy talán elmondhatjuk, hogy manapság a bebop a fősodor, szemben a modális jazzel, a freevel, az etnojazzel, a crossoverrel, de még a fúzióval szemben is. Mert ha ma valakinek azt mondják, hogy jazz, valószínűleg a bebopra, a hard bopra asszociál, vagy talán a jazznek arra a válfajára, amiről Stanley Dance írt.

Gyere, kislány, gyere, a Cotton Clubban szól már a zene!

A negyvenes évek második felében a big bandek hanyatlásával – aminek kemény gazdasági okai is voltak – nem tűnt el a jazz közönsége, még sokan táncoltak a zenére, de már Benny Goodman úgy emlékszik vissza a szvingőrület kitörésére, amikor a zenekar 1935-ben fellépett a Palomar táncteremben, hogy ott

a közönség tetemes része nem táncolt, hanem a zenét hallgatta.

Szintén lendített a műfaj művészeti szalonképességén John Hammond nagyszerű leleménye, hogy koncertterembe, ráadásul a klasszikus zene New York-i szentélyébe, a Carnegie Hallba vitte a jazzt 1938-ban, ahol attól kezdve rendszeressé váltak a jazzkoncertek.

Ugyancsak 1938-ban került sor minden idők első szabadtéri jazzfesztiváljára, a Carnival of Swingre (Szvingkarnevál), amelyet a Harlem szívét jelentő 125. utcával szemben lévő Randalls-sziget baseballstadionjában tartottak május 30-án. A New York Times tudósítást írt eseményről A szvingzenekarok megőrjítenek több mint 23 000 embert címmel. A riportban a következőket olvashatjuk: „Öt teljes órán és 45 percen keresztül 23 400 jitterbugrajongó és »aligátor« – konzervatívabb megjelöléssel élve: szvingrajongó – ugrándozott tegnap a Randalls Island stadionban huszonöt szvingbanda zenei tornamutatványaira, sikertelenül próbálva áttörni a rendőrök és parkfelügyelők sorfalán, akik arra esküdtek fel, hogy megóvják a szvingmestereket a rajongás okozta károktól.”

Állt a bál a Savoyban

A fellépő zenekarok között találjuk a pályafutása csúcspontján tartó Count Basie és Duke Ellington zenekarát, valamint John Kirby együttesét, a hegedűs Stuff Smitht, a trombitás Roy Eldridge-et és Oran „Hot Lips” Page-et. A YouTube-on is fellelhető korabeli híradó filmjéből látszik, hogy a közönség fajilag integrált volt, és ha mozgott is a ritmusra, korántsem mindenki táncolt, ami például Duke Ellington ott előadott Crescendo and Diminuendo in Blue című művére nem is lett volna könnyű.

https://youtu.be/ZbjzfZSmQMM

duke ellington jazztörténet
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésTálas Áron a Gramofon toplistájának legjobbja
Következő bejegyzés Mivel járult hozzá Vivaldi és Tartini a kor olasz zenei ízlésének leromlásához?

Ajánlott Bejegyzések

Nekünk írták a dalt! című kiállítás
Magyar Zene Háza

„Régen létre tudtak jönni generációs slágerek” – interjú Jávorszky Béla Szilárddal és Horn Mártonnal

2023. március 31.7 perc olvasás
Te csak hallgass!

A kékszakállú herceg várából készített lemezt a Coopera

2023. március 31.2 perc olvasás
BudaPesme
Intermezzo

A Balkán különleges zenei örökségét mutatja be a BudaPesme és a Zeneművek

2023. március 31.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.