Erdély szívéből a New York-i Metropolitanbe

Kele Brigitta a Budapesti Tavaszi Fesztiválon

Kele Brigitta

Alig hétévesen, egy aprócska nagyváradi templomban, a Szent Katalin-telepen kezdődött a karrierje: a betlehemesek között Máriát alakította. Kitartásának köszönhetően magabiztosan vette az operaszakma képzeletbeli lépcsőfokait, mígnem 2016-ban elérte a csúcsok csúcsát: a New York-i Metropolitanben megkapta a Bohémélet Musettájának szerepét. Mostanában kevesebb fellépést vállal, ám kivételes lehetőségnek tartja, ha magyar közönség előtt léphet színpadra. A rendkívüli tehetségű szoprán, Kele Brigitta a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertjén Liszt Ferenc Szent Erzsébet legendája című oratóriumának címszerepét alakítja.

Mikor: március 30. 19:00
Hol: Müpa, Hangversenyterem
Mennyiért: 2900 – 7900 Ft

Kele Brigitta története modern tündérmese, melynek gyökerei egészen Erdélyig nyúlnak vissza. „Apukám szegény szabólegény volt öt gyerekkel. Nem volt egyszerű feladat, de végül csak eljutottam az »Értől az Oceánig«” – kezdi a mesélést az énekesnő, aki nem véletlenül idéz Ady Endrétől: a költőéhez hasonlóan az ő életében is meghatározó szerepet játszott Nagyvárad. A családban öten voltak testvérek, a „három nővér” és a fiúikrek, de a muzikalitás a lányok vérében csörgedezett. „A nővérem kántor volt, aki állandóan bátorított, sőt néha követelte, hogy a középső lánytestvéremmel énekeljünk a templomban, ahol tulajdonképpen a karrierem kezdődött. Már egész fiatalon jelentős repertoárom volt, hiszen a katolikus szertartásokon számos komoly mű elhangzik.”

Hosszú évtizedek alatt formálta Liszt ezt a zongorasorozatot

Az énekesnő aránylag későn kezdte meg zenei tanulmányait, azonban szorgalma és tehetsége révén sikerrel vette az akadályokat: az alapképzést a Nagyváradi Egyetem Zeneművészeti Karán végezte el, míg a mesterdiplomát a kolozsvári Gheorghe Dima Zeneakadémián szerezte meg.

Akkoriban Pesten laktam egy barátommal. Abból éltünk, hogy újságokat szórtunk szét.

„Gondolkodtam, hogy elhelyezkedem frissen végzett énekesként, de annyira bátortalan és
tapasztalatlan voltam, hogy inkább az ingázást választottam a két város között.” Akkor döntött végül a Kolozsvárra költözés mellett, amikor bekerült a Kolozsvári Magyar Opera énekkarába. Saját szavaival élve „kikandikált a kórusból”, és meglepő gyorsasággal komolyabb darabokban kapott szerepeket. „A kezdő énekesnők nem szoktak egyből nagy operákra felkérést kapni, bár én nem voltam már annyira fiatal, 25 éves lehettem, mikor az első ilyen munka megtalált.” Ennek ellenére sokáig zavarta, hogy a zenei képzést később kezdte el, mint kortársai, utólag viszont örül.

Szerinte az érettségére is szükség volt ahhoz, hogy ezek az előadások „ráleljenek”.

2011-ben hetedik évét töltötte a Kolozsvári Magyar Opera tagjaként. Ugyan jól érezte magát, de vágyott a nemzetközi porondra is. „Tudtuk, hogy költséges dolog, a kezdő énekeseknek egy külföldi meghallgatás szinte lehetetlenül nagy anyagi terhet jelent. Finanszírozni kell az utazást, a szállást, és sok helyen még a meghallgatási díjat is a jelentkezőnek kell állnia, erre pedig nem volt anyagi lehetőségem. Aztán a sors közbeszólt.”

A düsseldorfi operaház épp friss tagokat keresett a társulatába, és egy kolozsvári énekes javaslatára eljöttek a városba toborozni. Brigitta hangja – mindössze két áriát énekelt nekik – annyira meggyőzte a német dalszínház képviselőit, hogy meghívták magukhoz egy próbára, mely szerződéssel zárult.

A cikk eredetileg a BTF
Magazinban jelent meg.

Nemzetközi karrierje ettől kezdve szárnyra kapott. Az első düsseldorfi évad után társulati tagnak szerződtették, közben pedig más országok színpadain is bemutatkozhatott. Párizsban megkapta Nedda szerepét a Bajazzókban, Izraelben Micaëlát énekelte a Carmenben, valamint fellépett Avignonban, Pekingben és Strasbourgban is. Ott figyelt fel rá a Metropolitan vezető művészeti tanácsadója, Eva Wagner, akit annyira meggyőzött a produkciója, hogy rögtön két szerződést is ajánlott neki a „legek színpada” 2016–2017-es évadára. „Fantasztikus volt részt venni ebben a produkcióban, a közönség is nagyon lelkes. Musetta szerepét játszottam, és meg voltak velem elégedve. Most a további fejleményeket várom. Sokan megkérdezik, hogy milyen érzés a váradi színpad után New York. Erre azt szoktam felelni, hogy különleges, de alapvető különbséget mégsem érzek köztük.”

Fedezd fel a Tavaszi Fesztivál programjait a Papagenóval!

A mostani helyzetét nemzetközi szabadúszóként jellemző énekesnő szerződéssel kötelezte el magát a gyökereit jelentő Kolozsvári Magyar Opera társulata mellett. „Öt-hat
év után jól esik egy kis pihenés. Fárasztó dolog bőröndről bőröndre élni, és mindig új ágyban lehajtani a fejem.

A fogyasztói társadalom a zenei életet is futószalaggá változtatta. Ez lelkileg és hangilag is megviseli az embert”

– teszi hozzá. Mindez azonban korántsem jelent művészi önkorlátozást, a magyar közönség pedig örömteli várakozással jegyezheti fel naptárába március 30-át, hiszen Kele Brigitta a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertjén a Szent Erzsébet legendája című oratórium főszerepében hallható. „Kétszer is énekeltem korábban, de örülök neki, mert minden alkalommal kihívást érzek benne. Ez egy drámai szerep, komoly feladat, amelyet meg kell élni. Katolikusként pedig nagyon közel áll hozzám Szent Erzsébet története és lelkülete. Remélem, méltóképpen fel tudok rá készülni!”

Fedezd fel a BTF programjait tematikus blogunkban ide kattintva!