A tízévesen turnéra kelt egykori csodagyerek, Maxim Vengerov tanítványaival tér vissza a hazai pódiumra, Frankl Péter zongoraművész pedig a nála ötven esztendővel ifjabb csellistával, Várdai Istvánnal kamarazenél az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál két legizgalmasabbnak ígérkező hangversenyén. Vajon befolyásolja-e a mesteri fokú kamarazenélést az életkor vagy éppenséggel a korkülönbség? A rövid válasz egyértelmű nem. Bővebb magyarázatként pedig ajánljuk rövid cikkünk elolvasását.
A cikk eredetileg a BTF Magazinban jelent meg.
Hogy a csodagyerekek között kell-e keresnünk a majdani csodafelnőtteket, a zenélés minősége tekintetében nem sok relevanciával bír. Érthető például, hogy egy tehetséges
„fiatal zongoraművész” barátom miért nem állhatja, ha a „fiatal” jelzőt mintegy epitheton ornansként, és ezáltal valamiféle jól eladható szóként kapcsolják a nevéhez. Egyet kell értenünk, mert bár ma már a néhány évesen Chopint játszó gyermekek YouTube-videóin sem mindig akad meg a szemünk, a lényeg mégis másban rejlik.
Gyakran kérdeztem világhírű művészeket arról, hogy mimódon képesek megteremteni az összhangot olyan kollégáikkal, akikkel azelőtt soha nem találkoztak, akikkel más anyanyelvet beszélnek, más iskolákból jöttek, és csak néhány próba áll rendelkezésükre.
A leggyakoribb válasz az, hogy a zene nyelve univerzális, és azt szerencsére jól beszélik.
Maxim Vengerov és tanítványai
Mikor: április 3. 19:30
Hol: Pesti Vigadó, Díszterem
Mennyiért: 5500 – 6900 Ft
Így történhetett az is, hogy Maxim Vengerov hegedűművész a négy évvel ezelőtti budapesti fellépése előtt adott interjújában a nála 47 évvel idősebb csellóművészre, Msztyiszlav Rosztropovicsra mint zenei apjára hivatkozott, aki – bár az anyanyelvük közös volt – „nem is szavakkal, nem is utasításokkal tanított, hanem a puszta jelenlétével”. Ha teheti, Vengerov is fellép tanítványaival, legközelebb április 3-án lehetünk ennek szemtanúi. A Nemzetközi Menuhin Akadémia és a Royal Academy of Music tanárának a koncerten fellépő mentoráltjai, művésztársai között ott találjuk az Ulucan testvéreket, valamint Rózsa Richárdot is, aki már 2016-ban együtt kamarazenélhetett Vengerovval Isztambulban.
Az életkor és a nemzetiség nem gátolja a zenei párbeszédet, erre hosszasan lehetne sorolni a példákat a mestereken és tanítványokon túl is, hiszen Szvjatoszlav Richternek sem derogált a nála jóval fiatalabb, akkoriban még csak húszas éveiben járó Kocsis Zoltánnal négykezest játszani – nem sokkal azután, hogy Kocsisnak Richter felkérésére Maurizio Pollini helyére kellett beugrania a szovjet zongoraművész tours-i fesztiválján.
A professzionalizmus az egyetlen, ami mérvadó, és ez életkortól független.
Frankl Péter és Várdai István
Mikor: április 21. 19:30
Hol: Zeneakadémia, Nagyterem
Mennyiért: 2000 – 5900 Ft
Ezért azon sem csodálkozhatunk, hogy a 82 éves Frankl Péter a 32 esztendős Várdai Istvánnal lenyűgöző duót képes alkotni. Malina János kritikája 2015-ös Beethoven-koncertjükről mint „párját ritkító művészi csodáról” beszélt, április 21-én pedig ismét a Zeneakadémián hallhatók együtt: hangversenyükre ezúttal Schubert Arpeggione-szonátája mellé a cselló-zongora irodalom ritkán hallható műveit válogatták össze. Szeretettel ajánljuk mindenkinek: nemre, nemzetiségre és életkorra való tekintet nélkül.