• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Hangszercsodák Zene Címlap

Az első elektronikus hangzás, ami érzelmek közvetítésére is alkalmas

Szerző: Mandel Róbert2018. május 17.
Facebook Twitter E-mail

A kanadai tudós és zeneszerző, Hugh Le Caine (1914–1977) ifjúkorától kezdve olyan tökéletes elektronikus zenei hangzásvilágról álmodozott, amely a korábbi hangszertalálmányok sokszor megmosolyogtató gépiességével szemben érzelmek közvetítésére is alkalmas lehet.

1945 és 1948 között építette meg az első feszültségvezérelt szintetizátornak tartott Electronic Sackbut (elektronikus harsona) nevű hangszerét. A zeneszerszám ránézésre nem volt túl megnyerő. Feltalálója úgy építette össze az amúgy rendkívül komplikált elektronikus szerkezet elemeit, hogy az egyes modulok, a tápegység, a szűrők és az alkatrészeket összekötő kábelek egy gyalupadra emlékeztető, deszkalábakon álló fadoboz belsejében kaptak helyet, míg a billentyűzet és a kezelőgombok a doboz tetején voltak.

Le Caine találmánya az akusztikus hangszereken elérhető legfinomabb művészi akcentusok megszólaltatására is képes volt. Jobb kézzel a dallamot játszotta, míg bal kézzel a hangszínvezérlő érintőkapcsolókat kezelte. A klaviatúrán egy billentyűt lenyomva, a jobb kéz ujjainak oldalirányú mozgatásával a hangmagasság minimális változtatását, előre- és hátramozgatásával az előre az előre beprogramozott hangszíneket, míg a lenyomás erősségével a hangerőt befolyásolhatta. A Sackbut továbbfejlesztéseként 1954-ben megépített Touch Sensitive Organ (billentésérzékeny orgona) prototípusánál hirtelen leütéssel perkusszív hangokat, míg a puhán lenyomott billentyűkkel fokozatosan erősödő hangzást csalt ki az instrumentumból.

Mandel Róbert a Kossuth Kiadónál megjelent kötetéről ide kattitva olvashat bővebben.

A Special Purpose Tape Recorder (speciális szalagos hangrögzítő) 1957-ben még utópisztikus berendezésnek számított, hiszen a későbbi többsávos stúdiómagnetofonok előfutáraként, egyszerre akár hat sztereó hangszalagot is le tudott játszani. 1968-ban Sonde nevű mátrix generátorával keltett ismét feltűnést, amely harminc oszcillátor segítségével egyszerre kétszáz színuszhangból álló hangszőnyeget tudott előállítani. 1971-ben mutatta be a sorozatgyártásra szánt Sackbut Synthesizert, amely bár technikailag jóval megelőzte korát, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A sikertelen próbálkozás után Hugh Le Caine végleg visszavonult. Egész pályafutása alatt vallotta, hogy nem az elektronikus zeneszerszámok működését kell megérteni, hanem az általuk keltett hangokat kell újraértelmezni. Hitvallása útmutatásul szolgált az elektronikus zenével foglalkozó zeneszerzőknek.

hangszer hangszercsodák mandel róbert elektrofon
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésPiotr Anderszewski: „Mozart az emberi faj muzsikáját írja”
Következő bejegyzés Programajánló – 2018. május 21-27.

Ajánlott Bejegyzések

A Zeneakadémia főépületének homlokzata
Intermezzo

Egyedüli magyarként a világ legjobb száz egyeteme között van a Zeneakadémia

2023. március 23.2 perc olvasás
A berlini Tempelhof repülőtér
Intermezzo

Egy repülőtér hangárjában indítja az őszi évadot a berlini Komische Oper

2023. március 23.1 perc olvasás
Eötvös Péter - fotó: Csibi Szilvia
Mozart Planet

Eötvös Péter: „Az egész program az emberi érzésvilág hangzó tükre” 

2023. március 23.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.