A Bartók Plusz Operafesztiválon izgalmas operapremierekre került sor az elmúlt napokban, amelyek izgalmát és különlegességét a művek témája és az előadások tere adta.
A Bartók Plusz Operafesztivál minden évben Ezrek operájaként bemutat egy művet, ráadásul különleges körülmények között, a premier előtt a város terein is megismertetve azt a közönséggel. Idén ez a Don Giovanni, az operák operája, amelyet Szüts Apor átiratában az Avasi-kilátónál láthattak a nézők RockGiovanni címmel, Vlad Trojckij rendezésében. A zeneszerző a munka hátterébe így avat be: „eljátszottunk a gondolattal: milyen lenne, ha Mozart – a saját hangját és stílusát megtartva –, a modern kor eszközeivel írná meg a Don Giovannit. Használtam a hangszerek, a hangszerelés, a harmóniai fordulatok adta lehetőségeket. De az énekesek szólama például egyetlen hang változtatása nélkül megmaradt.”
Az idei fesztivál Maria Callas alakját és művészetét egy kortárs zeneszerző, Marco Taralli A rivális (La rivale) című vígoperájában keltette életre. Az olasz muzsikus zenéje az emlékezetes alakításokra utalva a klasszikusokból merít: Verdi, Britten, Mozart, Salieri, Donizetti, Offenbach, Pedrotti, Strauss zenei hangulatával rajzolja elénk a La Divinát, a primadonna assolutát, ahogy Callast annak idején rajongói nevezték. A rivális (La Rivale) azonban több mint az operajátszás hőskora szellemének a megidézése. A darab opera az operában, történet a történetben. A Teatro Coccia di Novara produkciója abszurd és izgalmas show, teli szaftos anekdotákkal és mélyenszántó észrevételekkel az opera titokzatos világáról.
A Magyarországon ritkán látható A három narancs szerelmese, Prokofjev különös, commedia dell’arte-szerű tragikomikus remekműve egyszerre opera és operaparódia. Megszületésével a groteszk jelent meg az operai műfajban. A tréfa és az irónia átszövi nemcsak a cselekményt, hanem az egész zenét, ahogy azt a Zágrábi Nemzeti Színház vendégjátékában láthatták Miskolcon.
A felnőtt operarajongók mellett a gyerekekre is gondoltak a szervezők. Ács Gyula és Bodolay Géza egy klasszikus, nem cuspán mesének olvasható regényből, A kis hercegből írt operát. A darabot a Balázs Győző Református Gimnázium és a Miskolci Szimfonikus Zenekar adta elő.
Izgalmas koncertekből eddig sem volt hiány. Az I Musici di Roma a tavalyi hatalmas siker után ismét Miskolcon koncertezett. Rossini, Puccini, Mascagni, Verdi, Dvořák és Sosztakovics művei szerepeltek a hangverseny műsorán.
Bartók Béla Tizenöt magyar parasztdalát a Modern Art Orchestra (MAO) adta elő. Fekete-Kovács Kornél, a MAO művészeti vezetője így nyilatkozott: „A tizenhárom éve működő Modern Art Orchestrával az alapítás óta nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy identitásunkat olyan dolgokból építsük fel, amelyek a magyar, és kicsit kiterjesztve az európai értékeket képviselik a zenében. Bartók Béla Tizenöt magyar parasztdal című, eredetileg szóló zongorára írt ciklusát a MAO egy teljesen új megközelítésben rögzítette lemezre 2017 novemberében. Az új darab koncepciója azon alapul, hogy az eredeti 15 tételt érintetlenül hagyva komponáljunk olyan átvezető részeket, amelyekben a mai zene megfelelően fuzionálhat a magyar népi kultúrával és a bartóki világgal. Ebből az elegyből fantasztikusan érdekes dolgokat tudott alkotni a zenekar kreatív magját alkotó, négy muzsikus-zeneszerzőből álló team. A Bacsó Kristóf, Ávéd János, Subicz Gábor és jómagam által komponált darabok a jazz, az elektronikus zene, a kortárs klasszikus hangzás perifériáin mozogva egy teljesen újfajta megszólalást hoztak a jazz nagyzenekari hangzásba.”
Több kiállítás is kíséri a fesztivált. A kékszakállú herceg vára bemutatójának centenáriumán képzőművészek gondolták újra a Kékszakállú legenda és a valóság ihletet kínáló párhuzamát, Az orosz opera óriásai címmel pedig a moszkvai Bahrusin Színházi Múzeum időszakos tárlata látható.