A kismartoni Esterházy-kastély története

A fényűző kismartoni Esterházy-kastély - forrás: esterhazy.at/hu

A híres történelmi család központi rezidenciája, a kismartoni Esterházy-kastély Burgenland legszebb barokk kastélya, bár eredete egy XIII. századi várra nyúlik vissza. A kastély ma betekintést ad az Esterházy hercegek főúri világába: a fényűzően berendezett, pompás termekben valósággal megelevenedik a hercegi múlt; emellett kulturális rendezvények helyszíneként is komoly regionális szereppel bír.

A kismartoni Esterházy-kastély aktuális kulturális programjait nyomon követheti tematikus blogunkon.

Miután az 1600-as évek közepén az Esterházyak tulajdonába került a birtok, a késő gótikus várat – mely a legkisebb mértékben sem felelt meg a főúri lakhelyekről alkotott elképzeléseinek – Esterházy Pál 1663 és 1672 között itáliai építészek tervei alapján barokk palotává alakíttatta, amely azután több mint 300 évig szolgált a hercegi család fő rezidenciájául. A vár átalakítása nyomán – amely szinte felért az épület újjáépítésével, és közel tíz évet vett igénybe – az épület elnyerte azt a formáját, amelyet az udvari rész és a főhomlokzat mind a mai napig megőrzött.

Az Esterhzy-kastély Kismartonban – fotó: Andreas Hafenscher, forrás: esterhazy.at/hu

A gazdag stukkódíszítést a felső-itáliai Andrea Bertinalli mester készítette. Többek között tőle származnak a fő-, valamit az udvari homlokzat párkányzata alatt és a kastélyudvar pilasztereinek talpazatán található torzfej-stukkók is.

A barokk korban népszerű torzfej-stukkókról számos legenda kering. Az egyik szerint a rossz szándékú és önző udvari tisztviselők visszatartották a stukkókészítőket megillető munkadíjat, és azt saját szórakozásukra költötték el. A keresetüktől megfosztott művészek pedig bosszúból e tisztviselők – grimasztól eltorzult – arcait örökítették meg.

Az érett barokk és a késő barokk korszaka nem hagy jelentős nyomokat a kismartoni kastélyon. Az ebben az időszakban végzett átalakítások elsősorban a belső tereket és a lépcsőházakat érintik. A kastély számára II. Esterházy Miklós uralkodása alatt következik el a második fénykor. Rezidenciája klasszicista stílusban történő átépítéséhez és kibővítéséhez sikerül megnyernie a francia Charles Moreau építészt, aki a forradalmi klasszicizmus egyik legismertebb képviselője.

Moreau csak a barokk épület központi részét kívánta meghagyni, a kert és a kastélytér felőli oldalra modern helyiségeket, a keleti és a nyugati oldalhoz pedig egy-egy háromemeletes oszlopcsarnokos épületet tervezett. A keleti épület a színháznak és az operának, a nyugati bővítés pedig az Esterházyak képtárának adott volna helyet. A tervezett hozzáépítésekkel a kastélyfront hossza háromszorosára növekedett volna.

1809-ben azonban a Moreau által elképzelt projekt munkálatait le kellett állítani, mivel a franciák elfoglalták Kismartont. A herceg napóleoni háborúk során keletkezett nagy adósságai, valamint a tömérdek pénzt felemésztő életvitele miatt a kastély további átépítésére nem nyílt lehetőség. A jelenlegi létesítmény ezért csak töredékében tükrözi az eredeti grandiózus terveket.

A kismartoni Haydn-fesztivál közel 30 éves története ér véget

Az 1945. év gyökeres változást hozott a kastély rendeltetését illetően. A II. világháború utáni megszállás időszakában a következő 10 évre a kastély épületében kapott helyet a burgenlandi tartományi kormány hivatala, majd később a tartományi bíróság is. 2010-től, 40 év után újra az Esterházy Magánalapítvány kezeli a kastélyt, mely azóta kulturális központtá és kiemelt rendezvényhelyszínné vált.

A Haydn-terem – fotó: Andreas Tischler, forrás: esterhazy.at/hu

A kastély igazi fénypontja a Haydn terem, mely nemcsak a világ egyik legjobb akusztikájú koncertterme, hanem Joseph Haydn alkotói tevékenységének eredeti helyszíne is. A híres zeneszerző több mint negyven évig állt az Esterházy család szolgálatában. A róla elnevezett termet az itáliai Carlone tervei alapján alakították ki 1672-ben. A barokk stílusban tobzódó díszterem mennyezetét a görög mitológiából vett mozgalmas jelenetek díszítik, a falakon pedig a magyar királyok mellképeit láthatjuk Szent Istvántól I. Lipótig. A terem az északi szárny nagy részét elfoglalja, és három emelet magas.

Zene és pompa Haydn idejében témájú program egyedülálló időutazásra hív az Esterházy-kastély zene- és kultúrtörténetén át. Megtekinthető a híres Haydn terem, amelyet a világ egyik leggyönyörűbb koncertteremének tartanak, és láthatók Az Esterházy-kastély fénypontjai című kiállítás olyan különleges tárgyai, amelyek érzékletes módon engednek betekintést a hercegi család ünnepségeinek kultúrájába. A Haydn explozív kiállítás egyedülálló módon mutatja be Joseph Haydn, a kivételes tehetségű művész, világszerte ünnepelt zeneszerző, a vonósnégyes „feltalálójának” rendkívüli életútját.