• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Brüsszeli Csipke Zene Címlap

Pusker Éva: „A kortárs zene révén formálhatjuk ezt a mai kort, az életünket”

Szerző: Rumbold-Molnár Eszter2018. augusztus 2.
Facebook Twitter E-mail
Pusker Éva

Rendszeres brüsszeli koncertlátogatóként hamar a látókörünkbe kerül néhány a pályájuk elején járó magyar zenész, akikkel különböző formációkban gyakran találkozhatunk. Egyikük Pusker Éva hegedűművész, az Amôn Kvartett második hegedűse, aki kamarazenészként és a Flandria Szimfonikus Zenekar tagjaként Belgium-szerte folyamatosan koncertezik. Interjúnkban brüsszeli szakmai életéről, a Királyi Konzervatóriumban szerzett tapasztalatairól és zenei ízlésről is kérdeztük.

– Legutóbb a EuropArt fesztivál nyitókoncertjén hallottalak klasszikus repertoárt előadni vonósnégyeseddel, az Amôn Kvartettel. Ehhez képest Belgium legnagyobb komolyzenei fesztiválján, a Klarafestivalon tavaly frissen komponált kortárs darabokat mutattatok be egy innovatív projekt keretében. Mennyire áll közel hozzád e két látszólag eltérő technikai felkészültséget és egyéni ízlésvilágot tükröző játékmód?

– A pályámon a kortárs és a klasszikus zene egyaránt meghatározó. Brüsszel, illetve egész Belgium sokszínű és elfogadó közeg, ahol erre is, arra is nyitott a közönség, én pedig örömmel próbálom ki magamat mindkettőben. A EuropArt-on idén Janáček Kreutzer-szonátáját, Debussy vonósnégyesét és Brahms klarinétkvintettjét adtuk elő. Játszottam már ugyanitt Tartini Ördög trilla-szonátáját vagy Nina Šenk szlovén zeneszerző darabját is. A kortárs műveknél azt is nagyon szeretem, hogy időnként a zeneszerzővel is lehet találkozni. Christopher Muscat, a kedvelt máltai zeneszerző például rendszeresen jár Brüsszelbe, én is játszottam már műveit. Nemrég hasonló indíttatásból jártunk a Feröer-szigeteken a kvartettel, ide Christian Black zeneszerző hívott meg bennünket a fesztiváljára. Nagyon szép út volt és különleges élmény.

Amôn Kvartett

– Az új művek létrehozását támogató nemzetközi MusMA projektben is részt vettetek. Ebben pontosan milyen szerepe volt az Amôn Kvartettnek?

– A MusMA – Music Masters on Air egy fiatal komponistákat és új művek születését támogató európai kezdeményezés. A zeneszerzők megadott tematika és kritériumok alapján minden évben új szerzeményekkel pályázhatnak. A zsűri által elbírált nyertes pályaműveket az erre felkért előadók mutatják be a közönségnek, ez tavaly a mi vonósnégyesünk volt. Öt újonnan komponált darabot adtunk elő Brüsszelben a Klarafestivalon a rádió 4-es stúdiójában (Flagey), és elvittük őket a zeneszerzők országaiba is:  Svédországba, Olaszországba és Lengyelországba. Izgalmas feladat volt, mert a pályázati kiírásban a komponistáknak vonósnégyesre és elektronikus hangzásra kellett zenét szerezniük, ezért a játékunk alatt hangfájl is szólt számítógépről.

– Hogyan fogadta mindezt a közönség?

– Abszolút nyitott volt rá. Annak idején,

amikor Brüsszelbe jöttem, meg is lepődtem rajta, milyen szabadon és merészen nyúlnak errefelé meghökkentő, nem bevett megoldásokhoz. De valószínűleg ez a jövő.

A „live electronics” is egyre nagyobb teret kap a kortárs zenében, mikor az előadó maga szabályozza játék közben, milyen effekteket használ. Ez számomra teljesen új volt és sokat tanultam belőle.

 – Ha már említetted, mikor és hogyan kerültél Brüsszelbe?

Zenélni családi indíttatásból kezdtem, édesapám kántor, édesanyám magyar-ének szakos tanár, a nagybátyám és a nagynéném is zenetanárok. (Éva bátyja a debreceni filharmonikusok csellistája, öccse jazz-szaxofonos, és az unokatestvérei is elismert hegedűművészek. – a szerző) A kecskeméti Kodály Iskolába jártam, majd a Pécsi Egyetem Liszt Ferenc Zeneművészeti Karán diplomáztam Bánfalvi Bélánál, aki sok évig a Budapesti Vonósok koncertmestere és szólistája is volt. Az egyetemi évek után szerettem volna tovább képezni magamat. Részt vettem Sebestyén Katalin, a Belgiumban élő neves pedagógus tíz napos nyári mesterkurzusán Tatán, ahol nagyon jól ment a munka. Kati néni az utolsó órán felajánlotta, hogy ha sikeres felvételi vizsgát teszek, szívesen felvesz az osztályába a Brüsszeli Királyi Konzervatóriumban. Gyakorlatilag tíz napom volt a felkészülésre, de nagy örömömre sikerült. Így 2009 szeptemberének közepén már Brüsszelben voltam. Szinte egyik napról a másikra változott meg az életem.

A Brüsszeli Királyi Konzervatórium épülete – forrás: Wikipedia

– A Brüsszeli Konzervatóriumban milyen hatások értek? Ismert, hogy az intézményben a magyar hegedű-pedagógiai hagyomány Hubay Jenő, majd Gertler Endre munkássága révén több, mint egy évszázadra nyúlik vissza.

– A Brüsszeli Konzervatóriumban nagyon sok inger ért.

Megtanultam egy sokszínű nemzetközi közegben létezni és szakmailag is rengeteget tanultam.

Sebestyén Kati néni csodálatos pedagógus, aki lenyűgöző, milyen precizitással és mindenre kiterjedően tanít hegedűjátékot és a zene értelmezését egyaránt. A tudásával minden bizonnyal tovább gazdagodott a Hubay-Gertler-féle hagyomány, amit a Konzervatóriumban a nyugdíjazása óta a tanítványai visznek tovább. Kati néni a tatai Schiffer Ervin Nemzetközi Zenei Mesterkurzuson azóta is minden évben tanít, idén augusztusban is tart kurzust, ezt mindenkinek csak ajánlani tudom!

A tatai Schiffer Ervin Nemzetközi Zenei Mesterkurzust idén 2018. augusztus 19. és 31. között rendezik, részletes információ itt érhető el

Amit a Királyi Konzervatóriumból még kiemelnék, az a kortárs zene. Ez teljesen új távlatokat nyitott meg számomra. Eleinte kötelező tantárgy volt mester szakon, később többször is választott tárgyként vettem fel. Míg azelőtt a hegedűre mint „éneklő hangszer”-re tekintettem, a kortárs órán majdhogynem „ütőhangszer” lett belőle, persze nem a szó szoros értelmében. Megtanultunk máshogy, másféle hangszínnel játszani, teljesen új effekteket kísérleteztünk ki. Rám mindez nagyon inspirálóan hatott.

– E tapasztalatok birtokában a tanulmányaid befejezése után hogyan alakult a pályád?

– A Királyi Konzervatóriumban 2013-ban diplomáztam és azóta is itt élek. Egyik lehetőség jött a másik után, amik miatt szívesen maradtam Brüsszelben. Már a konzervatóriumban eldőlt, hogy a klasszikus és a kortárs repertoárral egyszerre, egymás kiegészítéseként szeretnék foglalkozni. Ha mindig csak a régi nagy mesterek műveit játszanám, úgy érezném, hogy elmegyek valami mellett. A zenében is, ahogy az irodalomban, fontos természetesen a klasszikus műveltség, de ugyanolyan lényeges, hogy tisztában legyünk azzal is, hol tart ma a világ.

A kortárs zene valahol folytatása a hagyományoknak és nekünk, zenészeknek nyitottaknak kell lennünk rá, mert így formálhatjuk ezt a mai kort, az életünket.

Ráadásul a közönség is a mi közvetítésünkkel fog tudni megbarátkozni vele.

– Ami a formációkat illeti, játszol szimfonikus zenekarban és kamaraegyüttesben is?

– Igen, jelenleg tagja vagyok a Flandria Szimfonikus Zenekarnak, ami idéntől a genti De Bijloke Zenei Központ rezidens zenekara, ezért Gentbe rendszeresen ingázom. Velük sokat koncertezem Antwerpenben, Brugge-ben (Bruges) és itt Brüsszelben is. Emellett fontos szerep jut a kamarazenének, ami különösen közel áll a szívemhez. Korábban a CoryFeye vonósnégyesben játszottam, két éve vagyok az Amôn Kvartett tagja. Az első hegedűsünk, Aymeric de Villoutreys és a csellista, Anne-Gabrielle Lia-Aragnouet franciák, a brácsásunk, Nina Poskin pedig belga nemzetiségű. Velük is rendszeresen adunk elő kortársaktól, Christian Black-től például, akinél a Feröer-szigeteken jártunk. Gyönyörű az a sziget, harapni lehet a levegőt, a madarak csiripelnek… így már érthető, miért komponál ő olyan, hogy is mondjam… „pozitív” zenét.

Pusker Éva és Ábrahám Bence

Rendszeresen játszom hegedűduókat is, ebben a partnerem Ábrahám Bence kollégám, barátom, aki szintén a Brüsszeli Konzervatóriumban végzett Sebestyén-tanítvány.

Nemrég Allan Pettersson svéd zeneszerző műveit játszottuk, de van Bartók-programunk is. A kamarazenélés minden esetben kihívás, legyen az bármiféle formáció. Hatalmas élmény közösen felfedezni a műveket, megtalálni bennük a saját mondanivalót.

A zenélésben az a jó, hogy a játék során teljesen szabadon asszociálhat az ember, egész kis képcsarnokot rendezhet be különböző karakterekből.

Amikor képek jelennek meg a képzeletemben, úgy érzem, kezd jó lenni, amit csinálunk. Minden alkalommal megszenvedjük, de a végén fantasztikus dolgok sülnek ki belőle, amiktől úgy érezzük, hogy sokkal többek lettünk.

– Brüsszellel kapcsolatban nem érzel hasonlót? Mit jelent számodra az, hogy Belgiumban élhetsz?

– Leginkább a nagyfokú nyitottságot tapasztalom a szakmai és a civil életben egyaránt. Számomra nagyon lényeges, hogy lássak mást, többféle megoldást is egy problémara, legyen az zenei vagy teljesen hétköznapi kérdés.

Szeretem még, hogy itt

változatos szakmai életet élhet az ember. Érezhetően van igény a klasszikus zenére, a különböző kamaraformációknak is nagy tere van.

Rugalmas lehetőségekben gondolkodhatom: zenekari zenész is vagyok, de nem kizárólag, mert ezzel együtt kamarazenész is lehetek és taníthatok is, és én nem vagyok kirívó eset. Természetesen ehhez meg kell, hogy legyen a felvevő piac is mind szellemi, mind anyagi értelemben. Egyik koncertünk nemrég egy arisztokrata család kastélyában volt, akik a barátaikat, ismerőseiket hívták meg egy zenei estre. Szinte hihetetlen volt látni, hogy a kastély nem múzeumnak ad otthont, hanem ugyanaz a család lakja generációk óta. Nagy élmény tapasztalni, hogy ebben az országban a sokszinűség mellett az arisztokrácia évszázados hagyományai ugyanúgy élnek tovább, ezzel jelent és múltat összekötve.

Flawinne

Itt élni számomra még mindig a meglepetéseket jelenti, meghökkent, ámulatba ejt. Belgiumot lehet szeretni vagy nem szeretni, de megunni aligha.

Allan Pettersson „2.  és 7. szonáta két hegedűre” című művei Pusker Éva és Ábrahám Bence előadásában. Készült: EuropArt fesztivál 2017. április 12. Brüsszel Protestáns Temploma (rue du Musée 2)

kamarazenekar brüsszel kortárs zene kamarazene brüsszeli királyi konzervatórium belgium hegedűművész intrejú
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésSzabó Dénes: „Az első próba nagyon ijesztő volt”
Következő bejegyzés „A modern idők legjobb története”

Ajánlott Bejegyzések

Lendvay Kamilló
Promóció

Születésének 95. évfordulóján koncerttel emlékeznek Lendvay Kamillóra

2023. december 9.2 perc olvasás
Promóció

Ingyenes online workshopot tart Gwendolyn Masin

2023. december 9.2 perc olvasás
Ella Smith - fotó: Haydneum / Pilvax Films
Haydneum

Ella Smith: „A régizenében az énekes hangszerré válik”

2023. december 9.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Lendvay Kamilló Promóció

Születésének 95. évfordulóján koncerttel emlékeznek Lendvay Kamillóra

Promóció

RÓNA – avagy Petőfi magány tánczot jár

Promóció

Ingyenes online workshopot tart Gwendolyn Masin

Promóció

Ismét megrendezték az Újszövetség Maratont a Vörösmarty Színházban

Forrás: Vörösmarty Színház Promóció

Egy színdarab, két előadás – interjú Kerkay Rita A kék hajú lányról

Forrás: Vörösmarty Színház Promóció

A kék hajú lány érkezik a Vörösmarty Színházba

Promóció

Tizedik alkalommal rendezik meg a Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivált

Dimash Qudaibergen - forrás: dimashnews.com Promóció

Rangos szerb díjat nyert Dimash Quidaibergen kazah zenész

(grafika: Forrai Ferenc) Promóció

Megnyitja műtermeit az Artus Stúdió

A Térszínházban bemutatott Svejk előadásból stábja, középen, kalapban Kaj Ádám rendezővel, bal oldalon Bucz Magor zeneszerzővel, jobb oldalon a főszerepet alakító Öller Rolanddal - Déryné Program / Fotó: Érdi Róbert Színház mindenkinek

Kaj Ádám: „Szeretném a Švejket kiragadni ebből a komikus-mitologikus keretből”

Promóció

„Zárójelentés“ – Felejthetetlen filmest Szabó István világhírű rendezővel Bécsben 

Kóczán Péter - fotó: Csigó Gergely Promóció

Kóczán Péter: „Fontos szerepet kap nálunk az ifjúság zenei nevelése”

Medveczky Ádám - fotó: Berecz Valter Promóció

Januárban indul a MÁV Szimfonikus Zenekar Szőke Tibor-mesterbérlete a Müpában

Promóció

Konyharegék – Megjelent az Eötvös10 és Terézváros különleges receptkönyve

Promóció

Varázslatos Advent a Zeneakadémián

VEB 2023
Virginia State University Gospel Chorale - forrás: Gospel Karácsony VEB 2023

Hangolódj rá az ünnepekre! – Idén is vár Veszprémben a Gospel Karácsony

Pécsely (részlet) - fotó: Capa Központ / Horváth Katalin Fanni VEB 2023

Veszprémben rendez kiállítást a Capa Központ

Tenebrae Choir & Nigel Short - forrás: VEB2023-EKF VEB 2023

Adventi koncertsorozattal érkezik Veszprémbe a Fructus Labiorum fesztivál

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

VEB 2023

Újabb street art alkotásokkal gazdagodott Veszprém

A VeszprémFest20 című könyv - forrás: VeszprémFest VEB 2023

Exkluzív könyvvel ünnepli 20 éves születésnapját a VeszprémFest

Bukta Imre - fotó: Barakonyi Szabolcs VEB 2023

Közös többszörös – A Bakony-Balaton művészeti életét mutatja be a Capa Központ eseménye

A 2022-es Socio Summit - forrás: sociosummit.hu VEB 2023

Socio Summit 2023 – A kultúra és az együttműködés lehetőségeiről rendeznek konferenciát Veszprémben

VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár a Veszprém-Balaton Régió advent idején

Nagy Emma Quintet - fotó: Scholtz Kristóf VEB 2023

Világsztárokkal és fiatal előadókkal érkezik a Veszprém Jazz Fesztivál

Csillag Zsolt, Markovics Alíz és dr. Gelencsér András - forrás: VEB2023 VEB 2023

Stratégiai együttműködés jött létre a Digitális Tudásközpont és a Pannon Egyetem között

Fotó: Zsiga Pál VEB 2023

Véget ért az idei Music Hungary Konferencia & Showcase

- fotó: Toroczkai Csaba VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és környéke novemberben

Egry 140 kiállítás - forrás: helloveb.hu VEB 2023

Meghosszabbították a veszprémi Egry 140 kiállítást

Swing-swing kávéház Promóció

Táncolj a Swing-swinggel novemberben is! 

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.