Papageno Radio
- hirdetés -
Blogok Giargiana A bibliai alma valójában egy citrusféle?

A bibliai alma valójában egy citrusféle?

Mire szolgálhat a képen látható fogantyúval ellátott dinnyeformájú üvegtárgy? Gondolhatnánk, hogy gyümölcstartó, elvégre ma már az almának és banánnak is gyártanak passzentos műanyag tokot, hogy ne sérüljenek.

- hirdetés -

A 11,5 × 14 centiméteres tárgy Németországban készült a XIX. században és a híres bankár, Baruch Rappaport ajándékozta a jeruzsálemi Izrael Múzeumnak. Szokatlan formája és mérete arra enged következtetni, hogy citrusalmát tartottak benne. A Nemes-Nagy Ágnes verseibe is beillő szókapcsolat a citrusfélék családjába tartozó gyümölcsöt, az etrogot takarja, amely a vasárnap este beköszöntött szukkot egyik fontos kelléke. A hagyomány szerint a Biblia is említi, „dísz-fának gyümölcse” néven (3Mózes, 23:40).

A rücskös citromra emlékeztető termést imádkozás közben a férfiak a bal kezükbe teszik, jobbjukban az ünnepi csokrot, a lulávot tartják. Az illatos etrog a többi három növényhez (pálmalevél, mirtuszág, fűzfagally) hasonlóan jelképes erővel bír.

- hirdetés -

Korai képi ábrázolásai Maon, Beth Alpha, Hamat Tiberias zsinagógáinak mozaikjain, római síremlékeken, illetve Bar Kohba ezüst érméin is láthatóak. Az etrog Olaszországban is megterem, azonban nem a megfelelő fajta, ezért a milánói közösségek egy része Izraelből és Marokkóból hozatja be minden évben. Érdekes, hogy Hubert és Jan van Eyck Évája a genti szárnyasoltáron is egy hasonló citrusfélét („Ádám almáját”) tart a kezében és nem a középkori valamint reneszánsz európai festészettörténeti hagyományban megszokott almát.[1]

Hubert és Jan van Eyck: Éva citrusgyümölccsel a genti szárnyasoltáron (részlet), Szent Bavo-templom, Gent – forrás: i.redditmedia.com

Az üvegre simuló levelek és a gömbölyded forma hasonlóan a középkori fej, láb vagy kereszt alakú ereklyetartókhoz, utalnak a benne elhelyezett mivoltára. A tartó egyfelől védi tartalmát, másfelől drága anyagával és kimunkáltságával kiemeli annak fontosságát, jelzi annak nem mindennapiságát. A korszak etrog-tartói többnyire fémből, kartonból vagy fából készültek és doboz vagy tojás alakúak voltak, jóllehet akadtak madárformájúak is.

A különösen szép cédrát citromért szukkot előtt a hívők vagyonokat képesek adni, ennek abszurditásáról is szól például az Uspizin című filmdráma, amelyben Móse, a nehéz körülmények között élő férfi, 1000 shekelt (kb. 76.000 forintot) fizet ki egy darabért – a felesége rémületére. Az asszony pánikrohama annál is inkább érthető, mert az etrog a sátoros ünnep után értékét veszti, ára töredékére esik, mert rituális célokra többé nem lesz alkalmas.

Gidi Dar, Shuli Rand: Uspizin, 2004 – forrás: imdb.com

„Eszrog nákh szükesz” – annyit ér, mint szukkot után az etrog, tartja a jiddis mondás, amely magyar megfelelője az „eső után köpönyeg”. Szagolgatni azonban még lehet a gyümölcsöt egy darabig, sőt akár lekvárt, likőrt és parfümöt is készíthetünk belőle.

[1] James Snyder: Jan van Eyck and Adam’s Apple in The Art Bulletin Vol. 58, No. 4 (Dec., 1976), p. 513.

Promóció

- hirdetés -
- hirdetés -

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

A feliratkozással elfogadom a Papageno Consulting Kft. adatvédelmi tájékoztatóját!