• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Gramofon Zene Címlap

A Magyar Rádió 6-os stúdiójának újjáépítése

Szerző: Ujházy László / Gramofon2018. szeptember 11.
Facebook Twitter E-mail
A háború után újjáépített 6-os hátsó fala a triptichonnal, előtérben az Magyar Rádió akkori tánczenekara, Zsoldos Imre vezetésével

A Gramofon XX. évfolyamában Ujházy László tanulmánysorozatban foglalta össze a Magyar Rádió 6-os stúdiójának történetét. Ezúttal a háború után következő megújulásról szóló részt közöljük.

Előző írásunkban bemutattuk, milyen előzmények után, s hogyan épült meg a Magyar Rádió 6-os stúdiója. Írásunkat azzal zártuk, hogy a második világháború a stúdiókat sem kímélte: a Rádió udvarán hatalmas bombatölcsér tátongott, a légnyomástól az ablakok betörtek, a hangszórók membránjai beszakadtak. A 6-ost több aknatalálat érte, hátsó fala ledőlt, födémjének egy része beszakadt. Az élet azonban a magyar rádiózást illetően sem állhatott meg.

Kivel

A munkálatok nagy erővel indultak meg, s jóllehet minden tégláért meg kellett küzdeni, 1948-ban a teremelosztón már megjelent a kiírás:

Rádiózenekar 18.20 órakor – 6-os stúdió.

Ugyanebben az évben a rádió műsorújságja többek között ezt írta: „A Bródy Sándor utcai rádióház egyik büszkesége a 6-os stúdió, amelyet joggal csodálnak meg külföldi rádiós vendégeink is, akik pedig legtöbb esetben jóval kedvezőbb körülmények között élnek, mint a magyarok.

Igaz, a 6-os sokban jellemzi az újjáépítést, az élni akarást, a felemelkedést.

Három évvel ezelőtt még üszkös romtömeg, ma pedig világviszonylatban is látványosságszámba menő pompás, korszerű helyiség […] és néhány héttel ezelőtt az eddig kopár hátsó falra felerősítették Mallász Gitta pompás triptichonját, amely a dinamika és a harmónia allegóriája közt a szélrózsa minden irányában sugárzó rádióhullámokat jelképezi. A mű fölött Ady-idézet koronázza meg az alkotást, melyet hat hónapos nehéz, gondos munkával készített el harmincféle fából Mészáros Béla műasztalosmester. Emeli a stúdió szépségét az a két, kovácsoltvasból remekbe készített kandeláber, amely a falikép jobb és bal oldalán hangulatos, tompított szórt fényt áraszt. A 6-os stúdió három évvel pusztulása után szebb, mint volt!”

A 6-os stúdió az akusztikai beállítás kísérletekor (1948) – forrás: MEK

A Hatos ekkor még különálló épület volt, körben ablakokkal, ám a stúdió-bővítések révén megkezdődött körbeépítése. Hálás vagyok a sorsnak, hogy a hatvanas években, kezdő szárnypróbálgató hangmérnökként még dolgozhattam ebben a majdnem eredeti Hatosban. (Ezek között is talán a legemlékezetesebb, amikor Ruitner Sándor zenei rendező jobbján lehettem a hangmérnöke annak a teljes Bánk bán-felvételnek – többek között a felejthetetlen Simándy Józseffel a címszerepben –, amely azóta is az opera talán legjelentősebb felvétele.)

Az akusztikus művészetek mostohagyermeke – a Gramofon blog hangfelvétel-esztétikai sorozata.

Akkor délutánonként az udvari oldalon besütött a nap, a falakon jól látszottak a Békésy-féle burkolatok lilás-bordós, már eléggé patinás megjelenésű színei, a szünetekben pedig az oldalkijáratnál kis csoportokban vidáman anekdotáztak a zenekar és a kórus tagjai. A stúdió belső teréből kiszakított mono technikai helyiség annyira szűk volt, hogy a hangulat szinte mindig családias volt.

Visszagondolva idillikus világ volt ez, szerettük és tiszteltük a Hatost, ott dolgozni minden hangmérnöknek, hangtechnikusnak rangot jelentett s egyben egy komoly szakmai kihívást is, hiszen éreztük, hogy a kor megváltozott hangzási követelményeinek a stúdió kis légtere egyre kevésbé felel meg.

Emellett a régi, beporosodott akusztikai burkolat, a helyenként felpúposodott padló szinte kiáltott a rekonstrukció után, ami 1965-ben be is következett, ám tervezését és kivitelezését némileg befolyásolta, hogy 1960-ban egy másik zenei stúdió is épült az épülettömb Szentkirályi utcára néző oldalán: a 22-es, melynek akusztikai próbája – enyhén szólva – nem volt felhőtlen.

magyar rádió 6-os stúdió
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésJelentős német elismerést kapott az Orfeo Zenekar és Purcell Kórus legújabb lemeze
Következő bejegyzés Újranyit a századforduló hangulatát megidéző Három Holló Kávéház

Ajánlott Bejegyzések

Művészetek Völgye
Művészetek Völgye

Két hét múlva indul a 31. Művészetek Völgye

2022. július 4.4 perc olvasás
John Malkovich és Igudesman - fotó: Julia Wesely
Intermezzo

A zenekritikus – Klasszikus zenei stand-uppal érkezik Budapestre John Malkovich

2022. július 4.3 perc olvasás
Mihail Pletnyov - forrás: YouTube
JM blog

Mihail Pletnyovval indít mesterkurzust az Anda Géza Alapítvány

2022. július 4.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Kék rapszódia a Fertőrákosi Barlangszínházban – Játék

Várallyay Kinga Promóció

Várallyay Kinga: „A Kék rapszódia egy igazi sikerdarab”

100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.