Egy pályakezdő képzőművész perspektívái – Pál Bella

Pál Bella

Pál Bella utolsó éves a Képzőművészeti Egyetem képgrafika szakán. Művészetét a tárgyalkotás, a tárgyakhoz való intenzív viszony kutatása jellemzi, specifikusabban a művészet és design közötti törékeny határvonalat állítja színre, „A művész mindent műalkotássá tehet” felvetés igazságának kutatása közben.

Blogunk a Képzőművészeti Aktuál nevet kapta, mivel a hazai kortárs képzőművészet legaktuálisabb folyamatait szeretné különböző aspektusokból körbejárni. Szerzőink a képzőművészet különböző területein tevékenykedő fiatalok, akik számukra különleges munkastációkat, érdekes látásmóddal rendelkező művészeket, galeristákat vagy nem mindennapi technikákat mutatnak be.

Pál Bella olyan anyagokkal kisérletezik, amelyek tulajdonságaik miatt már önmagukban esztétikai tetszést váltanak ki – így vizsgálja a művész valós szerepét a keletkezés folyamatában. Bizonyos tárgyak kiválthatnak emberekből érzelmeket, kötődést, vagy antropomorf megközelítéssel tulajdonságokkal is felruházhatjuk őket. Pál Bella ezt, a tárgyak által generált hatást igyekszik definiálni és feltárni, munkáival új perspektívát kínálni.

Pál Bella: Do It Yourself

Az utóbbi időszakában leginkább hangsúlyos Do It Yourself sorozatát az életben való tudatos változások inspirálták.

A fejlődés az idealizált jó irányába és a tökéletességre való törekvés, melyet a hétköznapi életben és alkotás közben is akaratlanul vágyunk.

Ez a témakör most, az egyetem utolsó szakaszában és a kinti világban való helytállás küszöbén nagyon is aktuálissá vált számára. Hasonlóan a többi pályakezdőhöz, Pál Bella is fontosnak tartja, hogy ne szigetelje el saját magát és azt, hogy a tanulói státuszának megszűnése után is találjon lehetőséget a mindennapi kapcsolatteremtésre.

Egyedül sokkal nehezebb, azaz a közösségbe tartozás a művészeti életbenmaradás szempontjából is nagyon fontos.

A  gondolat, hogy képzőművészként az egyetem után nincs semmiféle előírt releváns út, ami a boldoguláshoz vezetne, nem megnyugtató, ráadásul nehéz egyensúlyozni a pénzszerzés-magánélet-alkotás Bermuda háromszögében. Pál Bella az egyetemi évek alatt több helyen is dolgozott már dekor-és díszlet-kivitelezésekben, így ezek az ajtók továbbra is nyitva állnak előtte.

Pál Bella tervei között első lépésként szerepel egy műterem kibérlése. A mostani tendenciának megfelelően több képzőművésszel közösen bérelnének ki gyár, illetve nagyobb ipari épületekben a szabad alkotásra alkalmas teret, ahol lehet „koszolni” és „összetömörülhet a brigád”.

A folyamatos párbeszéd a hasonló gondolkozású emberekkel, illetve az azonnali reflexió egymás munkáira sokkal nagyobb teret ad a fejlődésnek. A művészek csoportba verődése és a kommunikációra való igény olyan kezdeményezések szülőatyja, mint például a PINCE csapata, melynek Bella is tagja.

A PINCE négy éves fenállása óta több, mint negyven kiállításon van túl. Budapesten a hasonló szellemiségű helyek még a MŰTŐ illetve a TELEP is, ahol szintén minden adott a kortárs kommunikációhoz.

A PINCE egy olyan művészek által üzemeltetett non-profit, önkéntes szervezet, ahol kiállító- és közösségi teret biztosítanak egymásnak a művészek.

Egy helyet a nyitott kommunikációra és a kortárs párbeszédre.

Az új együttműködések, az egymás segítésére való törekvés illetve a problémák együttes megoldása azon szegmensek, amik miatt lehet bizakodni, hogy a Pál Bella által is képviselt újabb generáció avagy művészeti közeg túlélheti és megreformálhatja a magyar kortárs képzőművészeti szinteret.