• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Színikritikusok Díja Címlap

Ezek a legjobb magyar színházi előadások?

Szerző: Papageno2018. szeptember 13.
Facebook Twitter E-mail
Színikritikusok Díja 2018 különszámunkkal Vasvári Emese

A Színházi Kritikusok Céhe idén 39. alkalommal, 15 kategóriában nyújtja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit elismerő Színikritikusok Díját. Az írói, a színészi és a tervezői teljesítmények után nézzük azokat a kategóriákat, amelyekben a rendezőt vagy az előadás egészét díjazzák!

Ismerje meg a kategóriák jelöltjeit, böngéssze végig a laudációkat a Papageno különszámában!

A legjobb rendezés

III. Richárd – fotó: Dömölky Dániel
A salemi boszorkányok – fotó: Mészáros Csaba
Egy piaci nap – fotó: Dömölky Dániel

III. Richárd – rendező: Andrei Şerban (Radnóti Színház)

A kardos-köpenyes királydrámaként ismert színmű a vendégül hívott Andrei Şerban rendezésében mocsárillatú, csúfondáros rémdrámává változott. Könnyed és nagy ívű, egyszerre elegáns és elviselhetetlen, s úgy friss és örökérvényű, hogy nincs benne központilag megtorolható aktualitás. De eléri, hogy a szívünkhöz kapjunk. (Gabnai Katalin: Gloster, a hüllő – Revizor)

A salemi boszorkányok – rendező: Alföldi Róbert (Weöres Sándor Színház, Szombathely)

Akár a vásár sokaságát a vásznán megjeleníteni kívánó festő, úgy rendezte meg az előadást Alföldi Róbert. A háttér forgatagából olykor kiemelkedik egy duó, vagy egy trió. A színészek elmennek a falig, átvitt értelemben és egyébként is, az átélés maximuma eredményezi a szélsőséges érzelmi helyzeteket. Mindeközben a boszorkánysággal vádolt Proctorék meghitt kapcsolatát boncolgatja roppant érzékenyen az előadás. (Szekeres Szabolcs: A csók íze – Art7.hu)

Egy piaci nap – rendező: Mohácsi János (Radnóti Színház)

Felkavaró Závada Pál regénye, s felzaklató a Mohácsi testvérek ebből készített, szigorúan komponált, zeneileg strukturált, a Radnóti Színház csaknem teljes társulatát mozgósító előadása. (…) A Mohácsi testvérek jó érzékkel találtak rá Závada regényére, miként a Radnóti Színház is meglelte az anyagra érzékeny Mohácsiékat. (…)Úgy működik a társulat, mint egy tökéletesen összehangolt zenekar, amelyben a szólók és kettősök váltakoznak a kamara-megszólalásokkal és a tuttikkal. (Nánay István: A hely, ahol lehet élni – Revizor)

A legjobb előadás

A salemi boszorkányok – fotó: Mészáros Csaba
Bánk bán – fotó: Eöri Szabó Zsolt
Borisz Davidovics síremléke – fotó: Srđan Doroški

Borisz Davidovics síremléke – rendező: Alekszandar Popovszki (Újvidéki Színház)

A produkciót akkor is átitatja valamiféle dinamizmus, életerő és harsányság, ha épp a pusztulás, a pusztítás képsorait látjuk megelevenedni. (…) Az előadás fölkavaró, sokkoló s paradox módon mégis roppant mulatságos. A mélységes történelmi irónia, amely Danilo Kiš legendás művét, s az újvidékiek remekbe szabott előadását is jótékonyan átitatja, alapos történelmi leckét kínál a közönségnek. (Kovács Dezső: A forradalom vége – Art7.hu)

Bánk bán – rendező: Vidnyánszky Attila (Nemzeti Színház)

Az előadást politikai vonulatát fölfoghatjuk hatalomkritikának, egy olyan hataloménak, amely veszni hagyja a polgárait. Témájából adódóan van mondandója az idegenellenességről is, pro és kontra. De valójában az előadás nem a napi politika szintjén mozog. (…) Az előadás fájdalmas konklúziója, hogy egy adott ponton visszazárja a szereplőket a véráztatta múzeumi tárlóba, mi pedig nem látjuk pontosan, hogy az a vér kívül vagy belül folyik. (Kállai Katalin: Maira fésült történelem – Art7.hu) 

A salemi boszorkányok – rendező: Alföldi Róbert (Weöres Sándor Színház)

Az ilyen előadások kedvéért muszáj és érdemes színházba járni. A salemi boszorkányok Alföldi Róbert rendezésében olyan légszomjat okoz, hogy csak úgy kapkodjuk a levegőt. A légszomj egyáltalán nem képes beszéd: a néző már a szünetben támolyog, mintha fejbe kólintották volna. Fejbe is kólintották. Mintha a Weöres Sándor Színház első tíz éve, összes jó energiája koncentrálódna ebben a csúcsra járó előadásban: A salemi boszorkányok kétségbeesett, csöndes segélykiáltás. (Ölbei Lívia: Levegőt! – Alföldi Róberttel Szombathelyen és Salemben – vaol.hu)

A legjobb független előadás

Tótferi – fotó: Csányi Krisztina
Utas és holdvilág – fotó: Toldy Miklós
Vaterland – fotó: Véner Orsolya

Tótferi – rendező: Kárpáti Péter (Trafó–Titkos Társulat)

Kárpáti Péter darabjának nagyszerűsége, hogy egy mikrotörténeten keresztül képes kibontani a transzcendens végtelen világát, és rengeteg humorral teszi fel az élet értelmére vonatkozó nagy kérdéseket. Tabutémákat feszeget, amikor viccet csinál a szegénységből, a születésből, összekeveri a jót és a rosszat, de mindezt a megértés igényével teszi. A Titkos Társulat előadása arra is bizonyíték, hogy a jó színházhoz nincs szükség rengeteg pénzre, csak mélységre, kreativitásra és eredeti ötletekre. (Puskás Panni)

Vaterland – rendező: Horváth Csaba (Trafó–Forte Társulat)

Különleges élmény a Forte Társulat Vaterlandja. Thomas Bernhard ritkán kelt figyelmet a magyar színpadon. Ezúttal Rácz Attila készített átgondolt tematikus válogatást a műveiből. A tájhoz, szülőkhöz, hazához való viszonyról szóló szövegek megrázó sorskérdéseket vetnek fel. Az elgondolkodtató, sokértelmű verbális anyagból Horváth Csaba rendezett előadást, amelyben a szavak súlyát a mozdulatok és a képek érzékeltetik. (A képalkotás alapja Antal Csaba különleges díszlete.) Thomas Bernhardot nagyszerű színészek szokták sikerre vinni. Most egy nagyszerű társulat teszi ugyanezt. (Sándor L. István)

Utas és holdvilág – rendező: Vajdai Vilmos (Trafó–TÁP Színház)

Az évad legjobb öt órája színházban, katartikus utolsó percekkel. Vajdai Vilmos rendezésében talán a megállj! a legzseniálisabb. Hogy a filmtől, a színháztól is decensen tart egy méter távolságot. Ahogy a vetítéssel takarékosan kápráztat el, úgy a színészi játékot is megtartja a keretek között. A szimbolikus egy méternyi üres sáv pont az, amibe beletelepedhet kinek-kinek a saját Utas és holdvilág-világa. Ez az extrém kaland megújítja és feléleszti a nézőben nem csupán a regényt, hanem a színházi élmény fogalmát is. (Stuber Andrea)

A legjobb zenés/szórakoztató előadás

Chioggiai csetepaté – fotó: Barabás Zsolt
Csárdáskirálynő
Kabaré – fotó: Gálos Mihály Samu

Chioggiai csetepaté – rendező: Sardar Tagirovsky (Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy)

Fantázia, játékosság, humor, sziporkák zenében, prózában és mozdulatokban. Sardar Tagirovsky rendezése, a sepsiszentgyörgyi társulat kivételes intenzitású játéka, a színpadon kisebb-nagyobb szerepekben jelen lévő színészek tehetsége ragyogó örömszínházzá avatja az estét. (…) Könnyed esti vigasság, és sokatmondó színpadi tanulmány az emberről: boldogságvágyról és esendőségről, szerelemről és szertelenségről. Az életről. (Dömötör Adrienne: Örömszínház – Art7.hu)

Csárdáskirálynő – rendező: Béres Attila (Kecskeméti Katona József Színház)

Egy ilyen Csárdáskirálynőhöz kell egy társulat és kell a staffázs. Kecskemét szerencsés, mert nem szenved egyikben sem hiányt. (…) Szól az előadás az orfeumok fülledt világáról, ahol a táncosnők magasra emelik a lábukat, ahol nem tilos sem a csók, sem az érintés, és arról, ami az orfeumon kívül van, az emberfejekkel könnyedén labdázó nagypolitikáról. (Papp Tímea: Szelíden baljós árnyak – Színház)

Kabaré – rendező: Mohácsi János (Miskolci Nemzeti Színház)

Rendkívül fegyelmezett előadást látunk, amelyben (…) egyik pillanatról a másikra néma csöndben mozog vagy negyven ember a jelenetváltásoknál, a táncosok pedig érzékenyen jelzik a főszereplők közti viszony változását: akit körüldongnak, azé a pillanat vagy a jövő… Mohácsi János fontos előadást rendezett, kibeszélnie sem kellett a harmincas évek berlini kabaréjából. A miskolci társulat – nem említettem sokakat, pedig… – jó és fegyelmezett partner. Mi is jó partner voltunk. A vége pedig: “szép hazám, szép hazám”. És tényleg: szép hazám. (Csáki Judit: „A berlini buli” – Revizor)

A legjobb gyerek-/ifjúsági színházi előadás

Antigoné
Kicsibácsi és Kicsinéni (meg az Imikém)
Kinek az ég alatt már senkije sincsen – fotó: Dömölky Dániel

Antigoné – rendező: Fábián Péter (k2 Színház)

A színészek imponáló jelenléttel húzzák fölfele a pillanatot, egyre növelve a darabból, s az osztálytermi helyzetből adódó feszültséget. A legérdekesebb az a jelenség, ahogy az egymásra lapolódó, két szinten megépített érzelmi gráfok kifeszítése közben nem csak megszólalnak, de fölszárnyalnak a dráma sorai, s olyan erővel szólal meg Szophoklész, mint hagyományos színházban se tán. (…) Van abban valami megejtő, hogy ifjú színházi alkotók csak a műre, és persze magukra figyelve, hátsó gondolatok nélkül bontanak ki egy ma is indulatokat keltő drámát. (Gabnai Katalin: Indulatok a katedra körül – spirituszonline.hu)

Kinek az ég alatt már senkije sincsen – rendező: ifj. Vidnyánszky Attila (Vígszínház)

Csodálatos, ahogyan változik a múlt. Petőfi és Arany barátsága általános iskolától az egyetemig a legunalmasabb stúdiumok közé tartozott – legalábbis ahogyan oktatták. Most a Pesti Színházban Vecsei H. Miklós feldolgozásában, ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében, Hegedűs D. Géza vezényletével érdekes, izgalmas, szellemesen mulatságos, mi több, igazi emberi történetnek látjuk, halljuk. Hogy közelebb jutunk-e általa a tények igazságához, azt nem tudhatjuk. De hogy sok nekünk való igazságot találunk benne, az biztos. (Zappe László) 

Kicsibácsi és Kicsinéni (meg az Imikém) – rendező: Szenteczki Zita (Mesebolt Bábszínház, Szombathely)

Ebben az otthonos világban nem történnek nagy dolgok: Kicsinéni bevásárolni megy, Kicsibácsi olvasgat vagy kocog egyet, Imikém barátkozna, de nem nagyon sikerül neki. Mégis, mindenben van egy kis varázslat, egy kis kikacsintás a magas égre meg a lelkünk mélyére. Ott van benne a világmindenségbe vetett diólét és egyetlen ellenszere, az emberi összekapaszkodás. Az előadás igen jól ráérzett Dániel András írói világának abszurd hétköznapiságára. (Turbuly Lilla: Dióhéjban – spirituszonline.hu)

Legyen ott Ön is a Színikritikusok Díjának átadó gáláján! Az egyszeri és megismételhetetlen eseményt Szabó Réka rendezi, közreműködik a Tünet Együttes. Az eseményre jegyek itt vásárolhatók.

trafó radnóti színház nemzeti színház k2 színház weöres sándor színház miskolci nemzeti színház kecskeméti katona józsef színház forte társulat tamási áron színház táp színház újvidéki színház
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésTöbb magyar versenyző is a Nemzetközi Marton Éva Énekverseny középdöntőjében
Következő bejegyzés Első díjat nyert a Miraculum Gyermekkórus Görögországban

Ajánlott Bejegyzések

Magyar Zene Háza

Szakcsi Lakatos Béla: „Sosem húztam falat a jazz és az igényes popzene közé”

2023. január 28.12 perc olvasás
Kern András
Intermezzo

Kern András: „Amikor a többiek koncertre jártak, én inkább moziba mentem”

2023. január 28.7 perc olvasás
Mozart Planet

Juliane Banse: „Schubert meghatározó része kell legyen minden énekes életének”

2023. január 27.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.