Egy jó plakát reagál a társadalmi változásokra is – bemutatkozik a finn plakátdizájn Szentendrén

Kari Piippo - Forrás: ess.fi

Kari Piippo finn plakáttervező grafikusművész kiállítása látható Vizuális gondolkodás – Plakátok és rajzok címmel a szentendrei MANK Galériában október 28-ig, emellett a művész workshopot is tart a Szigligeti Alkotóházban.

Szentendre kulturális programjairól tematikus blogunkon tájékozódhat!

A Szigligeti Alkotóházban október 6-11. között szervezik meg a plakátszerkesztői, grafikai workshopot Kari Piippo vezetésével. A MANK Galériában október 5-én nyitották meg kiállítását, ahol a művész hetven plakátja és tíz rajza nyújt átfogó képet a finn dizájnról.

A nemzetközi hírű tervezőgrafikus az Alliance Graphique Internationales tagja, vendégprofesszor Tokióban, 2004-ben pedig tiszteletbeli egyetemi tanár lett Kínában. Munkáit napjainkig rendszeresen publikálja a Poster Annual nemzetközi grafikai folyóirat, 2005 és 2015 között nyolc alkalommal tüntette ki plakátjait aranyéremmel. Kari Piippo 1985 óta jár Magyarországra. Rendeztek már kiállítást munkáiból Békéscsabán, Pécsett és Gyulán, majd munkáit beválogatták a Poszterek Magyarországról című albumba is.

„A legjobb magyar poszterek formálták a nagy társadalmi változások évei alatt a Magyarországról kialakult képet, és éles megfigyeléseket tettek a társadalmi változásokról és reagáltak a jövővel kapcsolatos elvárásokra. Ilyen például a Tovarisi konyec! című plakát Orosz Istvántól, amely azóta a poszterművészet modern klasszikusává vált.” – vallja Kari Piippo.

A hazai kortárs képzőművészet legaktuálisabb és legkülönösebb folyamatairól tematikus blogunkban olvashat.

Molnár Gyula, a kiállítást megnyitó Ferenczy Noémi-díjas grafikusművészt, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem volt tanszékvezető professzora szerint a plakátok önmagukért beszélnek, hiszen

egyszerűek, erősek, élesek, tiszták, ragyogóan elegánsak és tartalmukban humanistán provokatívak – olyanok, mint a finn design hagyomány. Tartalmuk ugyan változó, de mindegyik a gondolat és a vizualitás esszenciája.

Kari Piippót minimalizmus jellemzi: öt kis színes háromszögből kész a nagy kékséget átszelő vitorlás, de hasonlóan egyszerűen ábrázolja az üres választási dobozt, Hamlet sírgödrét, Az ügynök halálának téglabőröndjét. Itt nem a művek alkalmazkodnak a tartalomhoz, hanem a tartalmak oldódnak fel Kari Piippo formavilágában, lehet az kulturális, társadalmi, vagy politikai célú üzenet.

„Abban a vizuális dzsungelben, amelyben élünk, amely közepette naponta mozgunk, a legtöbb üzenetet észre sem vesszük, vagy ha néhányat mégis, mindig csak a legjobbra emlékezünk” – mondta Kari Piippo.

Kari Piippo jelenleg egy Tolerancia nevű poszteren dolgozik, amelyet egy nemzetközi kiállítás meghívására készít: az úgynevezett Tolerance Traveling Poster Show felvetése igen egyszerű: a világ vezető grafikusai alkotnak posztereket a tolerancia szó felhasználásával, a saját nyelvükön.

(Via MTI)