Napjaink rendszerint úgy kezdődtek, hogy beültünk a ház előtt egy autóbuszba, elmentünk a metró végállomásáig, és a Konzervatóriumnál kiszálltunk. Megittuk a finom, meleg, tejszínhabos kávét, aztán irány a Tamás számára kijelölt terem.
Én ilyenkor elindultam világgá, sétáltam Torontó utcáin, vagy beültem az Indigóba, elhelyezkedtem az ablaknál kedvenc fotelomban, olvastam, telefonáltam vagy levelet írtam. De azon az emlékezetes délelőttön nem volt kedvem sétálni, ködös, szeles, hideg idő volt, szinte menekültem a melegbe, mesés könyvesboltomba.
Égett a tűz, nem műlánggal, mint ahogy az errefelé divatos, hallgattam a fa kellemes ropogását, és halvány fogalmam sincs, miért az American Record Guide legújabb példányát emeltem le a polcról.
„Independent” hirdette nagybetűkkel a kiadvány, de nagy örömmel fedeztem fel benne magyar lemezkritikákat.
Kíváncsi lettem, milyen újdonságok jelentek meg mostanában, és egyszer csak mit látok? Érdi Tamás Mozart CD- je, közreműködők: a Magyar Rádió és Televízió Ifjúsági Zenekara, karmester: Vásáry Tamás. Majdnem kiejtettem kezemből a folyóiratot, annyira meglepődtem.
„Igazán bátor az a fiatalember, aki a d-moll zongoraversennyel debütál…, majdnem félretettem a cédét, mert azt gondoltam, hogy jön ahhoz egy alig húszéves, (csak tizenhét volt, amikor készült!) vak fiatalember, hogy Mozart d-moll zongoraversenyével debütáljon. De azonnal megváltozott a véleményem, amikor meghallottam zongorajátékát. Mert akkora mélységről és kifejezőerőről tesz tanúbizonyságot ez a lemez, amelyre a feltűnő (remarcable!) gyenge kifejezés.
Az Érdi Tamás élettörténetét bemutató kötet már a boltokban. A részletekről cikkünkben olvashattok:
A látássérült fiatalok javára koncertezik Érdi Tamás a Zeneakadémián
Alig kaptam levegőt, és mivel egyre bonyolultabb lett a szöveg, azonnal telefonáltam Urinak, hogy segítsen lefordítani:
Bruno Walter jutott róla az eszembe, aki a ’30-as években játszotta lemezre ezt a művet – amit nagy elismerésnek tartok. Erőteljesen és mély átérzéssel indít, előrevetítve, hogy mi következik. A lassú tétel érzékeny, kifejező és mélyen átélt. A finálé ékesszóló és bátor, ez nem kis mértékben Vásáry érdeme, akinek a vezénylése tökéletesen idomul a szólista játékához. Nem fogom félretenni Rudolf Serkin, Mitsuko Uchida, Vlagyimir Askenazy, Jevgenyij Kisszin és Clara Haskil felvételeit, de ez az egyik legjobb Mozart-interpretáció az utóbbi időszak terméséből.