Kurtág György: …concertante…

Kurtág György első operájának premierje a Scalaban - forrás: facebook/teatro.alla.scala

A …concertante… koncertfelvételének adaptációjánál elsősorban a zenei formát akartam érthetővé, olvashatóvá tenni. A két szólistának, Hiromi Kikuchinak és Ken Hakiinek ajánlott, nagyzenekarra írt mű formája számomra mindig bonyolultnak és nehezen megközelíthetőnek tűnt. Úgy valahogy, mint amikor az ember egy idegen városban el akar jutni valahová, de bármerre is indul el, a végén folyton ugyanabba az utcába kerül.

Ez az eltévedés – újra elindulás érzet hozta magával, hogy amikor dolgozni kezdtem a darab keverésén, úgy éreztem, csak akkor tudom megértetni azt a hallgatóval, ha magam is felfedezem, megtanulom az utat. Ehhez fel kellett szeletelnem két-háromperces egységekre a darabot.

A zenemű a Papageno.fm műsorán is hallható.

Ám ekkor kiderült, hogy fontos záró illetve kezdőpontoknak hallottam olyan gondolatokat, amelyek valójában csak átvezető anyagok voltak. Például gyakran a formai egységek kezdőpontjai jól hallhatóan a rézfúvósok megszólalására estek, amit úgy értelmeztem, hogy ott kezdődik egy gondolat, holott azok mindig a folyamatot megtörő pillantok voltak. Ez azért is tűnhetett így, mert a darabra jellemző valamiféle „formai dadogás”.

A formai egység felosztásának megtanulása után a hangszer-csoportok funkcióját kellett megfejtenem. Sokat segített ebben egy berlini koncert, ahol módom nyílt arra, hogy a Peskó Zoltán vezényelte próbán 360 fokban körbejárva hallgassam a zenekart, amikor is világossá vált előttem, hogy egyes ütőhangszereknek szóló-jellegű és tagoló szerepük van. Ebből született az elképzelés, hogy ennek hangsúlyozására a stúdióban megtehető az, ami egy koncerten nem:

ha a hangszerek funkciója a darab során megváltozik, virtuálisan át lehet rendezni a zenekart, hiszen nem szükségszerű, hogy az akusztikus tér a színpadi teret utánozza.

Ugyancsak a berlini próbán, az ütősök perspektívájából hallgatva a művet, jutottam arra az elhatározásra, hogy az epilógus keverésénél azt a hatást kell elérnem, hogy a hallgató, mint egy hegytetőről lenézve, szinte madártávlatból járhassa be az óriás-zenekar által kijelölt tájat.

A rovat támogatója az: