Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap Ma tartják Kurtág György első operájának ősbemutatóját a milánói Scalában

Ma tartják Kurtág György első operájának ősbemutatóját a milánói Scalában

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Ma este tartják Kurtág György (92) első operájának ősbemutatóját a milánói Scalában. A Fin de Partie című művében Samuel Beckett azonos című drámáját, A játszma végét zenésítette meg a szerző. Az operát a színdarab francia nyelvű szövegére komponálta. A kétórás zenemű a miniatúrák mesterének tartott Kurtág György leghosszabb alkotása.

A milánói Operaház a Holland Nemzeti Operával koprodukcióban hozta létre az előadást. Az operát Pierre Audi állítja színpadra. A francia-libanoni rendező ezzel a művel debütál a Scalában. A milánói Operaház zenekarát a német Markus Stenz, a Holland Rádió Filharmonikus Zenekarának vezető karmestere vezényli.

Applausi prova generale – Fin de partie, in scena dal 15 al 25 Novembrehttps://goo.gl/QygYc3Courtain calls dress rehearsal – Fin de partie, on stage from 15 to 25 Novemberhttps://goo.gl/zXPXn8

Közzétette: Teatro alla Scala – 2018. november 13., kedd

A világpremier díszlet- és jelmeztervezője az osztrák Christof Hetzer. A négy énekes szerepben Frode Olsen (Hamm), Leigh Melrose (Clov), Hilary Summers (Nell) és Leonardo Cortellazzi (Nagg) lép színpadra.

A mű nem szűkölködik a fekete humorban, az abszurd alaphelyzetet pedig az adja, hogy Hamm kerekesszékben ül végig a színpad közepén. Amit Beckett csinál, az már zene – mondta Kurtág, bevallva, hogy két évet töltött azzal, hogy a drámaíró szóhasználatát tanulmányozza.

A 92 éves zeneszerző korábban elmondta, hogy 1957-ben, néhány hónappal a premier után látta Beckett darabját Párizsban és a színmű életre szóló hatással volt rá. A magyarul Végjáték címen is ismert darab az abszurd színház egyik kulcsműve, amelyben Beckett a halál órájában széthulló emberi személyiség pusztulását ábrázolta egy sakkjátszma utolsó lépéseiként.

Kurtág György – fotó: Stiller Ákos / The New York Times

Kurtág György az operán Alexander Pereira felkérésére kezdett dolgozni 2010 körül, amikor Pereira még a Salzburgi Ünnepi Játékok intendánsa volt és később a milanói Scala intendánsa lett. A hosszú ideig Franciaországban élő zeneszerző a művet Budapestre hazaköltözve fejezte be.

A La Scala honlapján Kurtágot a 20. századi zene egyik meghatározó alkotójaként méltatta, akinek „Beckett 1957-es klasszikusához illeszkedő szikár, koncentrált, szenvedélyes kompozíciója a zene világán túlnyúlva a színház és az irodalom területére is átlép”.

Kurtág – írja a New York Times – legszükségesebb elemeire redukálta a zenét, egy olyan stílust alakított ki, amelyet „a precízen kontrollált intenzitás” jellemez. Kafka töredékei pár másodperc hosszúságú darabok. „A világháború után felemelkedő nagy európai zeneszerzők generációjának utolsó tagja: barátja, Ligeti György 2006-ban hunyt el, Boulez, a háború utáni avantgarde doyenje 2016-ban.”

Fin de Partie premierjét 19:35-től élőben közvetíti a Bartók Rádió.

(Via MTI, The New York Times)

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
X
X