Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap Nyolcperces tapsot kapott a Kurtág-opera a milánói Scalában

Nyolcperces tapsot kapott a Kurtág-opera a milánói Scalában

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala közönsége november 15-én este, számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.

A legnagyobb olasz napilap beszámolója szerint a Scalából a taps egészen Budapestig hallatszott, ahonnan a 92 éves Kurtág György követte az előadást, mert a premieren nem tudott részt venni. A Corriere értesülése szerint a szerző feleségével együtt rádión keresztül hallgatta a premiert, ami előtt Budapesten összpróbát mutattak be Kurtág Györgynek.

Ma tartják Kurtág György első operájának ősbemutatóját a milánói Scalában

- hirdetés -

A Kossuth-díjas magyar zeneszerző Samuel Beckett 1957-ben Párizsban bemutatott A játszma vége című abszurd drámáját zenésítette meg. Az újság kiemelte, hogy a Kurtág-ősbemutató közönségében ültek a szakma képviselői, kortárs zeneszerzők, zenészek, zenekritikusok a világ minden részéből. A nézőtérről hallgatta Kurtág első operáját többek között a Scala színpadán is jól ismert Maurizio Pollini olasz zongoraművész, Pierre-Laurent Aimard francia zongoraművész, Schiff András, valamint jelen volt a darab írójának unokaöccse, Edward Beckett is. A világpremieren jelen volt a zeneszerző fia, ifjabb Kurtág György is.

Fabio Vacchi olasz zeneszerző úgy nyilatkozott,

Kurtág a 20. századi zene egyik viszonyítási pontja, annak példája, miként éleszti újra a hagyományt a kortárs interpretáció.

Hozzátette, hogy bár Kurtág eddig soha nem írt operát, zenéjét áthatja a drámaiság ezért elkerülhetetlen volt, hogy elérkezzen az operaíráshoz.

Alexander Pereira, a Scala intendánsa szerint

kilencvenkétévesen Kurtág György új és mélyebb érzelemmel is megtöltötte A játszma végét, amelyet zenébe ültetett át.

Az Il Messaggero római napilapnak Alexander Pereira azt is mondta, a Kurtág-operát tartja az utóbbi ötven év legjelentősebb premierjének a Scalában.

Hogyan készült az új Kurtág-lemez?

A Corriere della Sera zenekritikusa mérföldkőnek nevezte a Kurtág-operát, megjegyezve, hogy az eddig rövidebb zeneműveket alkotó Kurtág nem csak kísérletezett, hanem igazi operát alkotott.

A Kurtág-mű az érzelmi intenzitást a tőle megszokott és a végletekig mértéktartó zenei stílussal párosítja.

Az újság szerint ehhez igazodik a minimálisra redukált, de elegáns, fekete-fehér díszlet is, amely forgószínpaddal követi az opera öt jelenetét.

A főszereplő Hamm szülei, Nell és Nagg úgy jelennek meg a színpadon, hogy felsőtestük egy-egy szemeteskukából emelkedik ki.

A zeneszerző korábban elmondta, hogy 1957-ben, néhány hónappal a premier után látta Beckett darabját Párizsban és a színmű életre szóló hatással volt rá. A Beckett-darabból kétórás, egyfelvonásos opera készült: Kurtág az eredeti mű kulcsepizódjait, a teljes darab több mint felét használta fel, prológust és epilógust is írt hozzá. Olasz sajtóértesülések szerint Kurtág még további jelenettel egészítené ki az operát.

A darab november 25-ig látható a milánói Operaházban és november 22-én a Rai5 olasz közszolgálati televízió is közvetíti.

(Via MTI)

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
X
X