Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap „Állj félre, Simon Rattle"

„Állj félre, Simon Rattle”

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

„Állj félre, Simon Rattle: Teodor Currentzis az a maestro, akiről mindenki beszél” – ezzel a címmel jelent meg 2018 nyarán a The Times portréja napjaink klasszikus zenei életének egyik legkarizmatikusabb szereplőjéről, aki gondolatébresztő és gyakran provokatív előadásaival egyre nagyobb figyelmet követel magának. Teodor Currentzis a világon egyedülálló módon hozta létre saját együttesét, a musicAeterna Of Perm Opera zenekart és kórust, amely Novoszibirszkből indulva vált néhány év alatt világviszonylatban is meghatározó zenei műhellyé. Velük lép színpadra december 4-én a Müpában, ahol Mahler IV. (G-dúr) szimfóniáját és A fiú csodakürtje gyűjtemény dalait adják elő.

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

2004-ben Teodor Currentzis Szibéria több mint negyven zeneiskolájából toborzott tagokat újonnan induló zenekarába, a mai musicAeterna of Perm Operába. Személyesen látogatott el az intézményekbe, ahol olyan zenészeket keresett, akik amellett, hogy kiváló technikával játszanak, igazán nyitott szívűek és nyitott szelleműek. Az együttes alapításakor Currentzis a Novoszibirszki Operaház zeneigazgatójaként működött, majd 2011-ben került a helyi operaház és balettszínház művészeti vezetőjeként Permbe, ahová – csaknem 2000 kilométert utazva – követték őt a musicAeterna of Perm Opera zenészei is.

Egy karmester és a zene illata

A Szovjetunióban még zárt városként működő Perm Currentzis és a musicAeterna of Perm Opera hihetetlenül koncentrált és intenzív közös munkájának eredményeként páratlan zenei központtá fejlődött. (Currentzisről gyakran mondják, hogy minden zenészéből kihozza a maximumot – és annál még egy kicsit többet is.) Turnéiknak köszönhetően ebbe a nem mindennapi munkába szerencsére azok is betekintést nyerhetnek, akik nem elég őrültek ahhoz, hogy egy koncertélmény kedvéért Permig utazzanak.

Teodor Currentzis – forrás: www.teodor-currentzis.com

2018-ig Currentzis és a musicAeterna of Perm Opera olyan helyszíneken tették már le a névjegyüket, mint a BBC Proms vagy a Salzburgi Fesztivál, ahol hatalmas sikerrel adták elő Beethoven valamennyi szimfóniáját. A 2016/2017-es évadban Currentzis a bécsi Konzerthaus rezidens művészeként saját együttese mellett a Bécsi Szimfonikus Zenekar és a Camerata Salzburg élén is debütált. Repertoárjának változatosságát jelzi, hogy Purcell Dido és Aeneasa vagy A Rajna kincse éppolyan közel állnak hozzá, mint Csajkovszkij nemrég lemezre vett Patetikus szimfóniája vagy Berio Coro című ikonikus műve.

Idén télen Currentzis és a musicAeterna of Perm Opera Madrid, Milánó és München után érkezik színtiszta Mahler-műsorával Budapestre. Úgy tűnik, Mahler ebben az évadban kitüntetett figyelmet kap a karmestertől, aki a IV. szimfóniát a Dél-német Rádió Szimfonikus Zenekarának (SWR) frissen kinevezett vezető karmestereként is többször vezényli majd.

A Glenn Gould és Kurt Cobain ötvözeteként is emlegetett Currentzis és zenekara a közelmúltban számos, szinte már istenítő kritikát kapott. Rendkívüli pénz-, idő- és energiabefektetéssel készült Mozart-operafelvételeikről James Rhodes a Guardian hasábjain
például egyenesen azt állította, hogy „határozott elképzelésükkel, energiájukkal és arcul csapó erejükkel újradefiniálták a zenét”.

„Felfedeztem valakit, aki örökre megváltoztatta az életemet.”

Előadásaik kapcsán többen kirobbanó feszültségről és felvillanyozó erőről beszélnek, míg mások játékuk transzparens részleteit, tisztaságát és mélységét emelik ki.

Currentzis deklarált missziója, hogy a klasszikus zenét napjaink releváns és érthető művészi nyelvévé tegye.

Szeretné felfedezni és koncertjein a közönségnek is megmutatni, mitől lehettek a ma
igazán nagyra tartott remekművek – Mozart operái, Beethoven szimfóniái, Mahler vagy épp Sosztakovics darabjai – a saját korukban annyira megrázóak és nagy hatásúak. Vallja, hogy „a zene jövője a közönség intellektuális evolúciójában rejlik”, és ennek érdekében folyamatosan azon dolgozik, hogy a közönség ne csak passzív hallgatóság legyen, hanem értő befogadója és valódi részese az előadásnak.

Gustav Mahler – Symphony No.6 – hammer

Сегодня поздравляем с днем рождения великого композитора Густава Малера, которому в этом году исполняется 156 лет, и отмечаем этот великий день громоподобным отрывком из Шестой симфонии, недавно исполненной в Перми и Москве!//Today we celebrate birthday of the great composer Gustav Mahler who is having his 156th anniversary this year with the thunderous moment from the Sixth symphony, which has been played in Perm and Moscow recently!

Közzétette: Teodor Currentzis – 2016. július 7., csütörtök

Teodor Currentzis határozottsága, magabiztossága és szerénykedéstől mentes küldetéstudata ugyanakkor sokak számára nagyzolásnak is tűnhet. 2005-ben például a következő jóslattal állt elő:

„Meg fogom menteni a klasszikus zenét. Adjanak nekem öt vagy tíz évet. És meglátják.”

Ekkor még megoszlottak a vélemények arról, hogy tényleg kiemelkedő tehetséggel állunk-e szemben vagy egy szélhámossal, mára azonban nem férhet kétség ahhoz, hogy – akár szeretjük őt, akár nem – Currentzis nem hétköznapi tehetség. Show-elemeket sem nélkülöző, elképesztő színpadi jelenlétével minden zenészétől megköveteli, hogy szívét-lelkét beletegye az előadásba. Mindannyiunkhoz, zenészekhez és a közönség soraiban ülőkhöz, előadókhoz és befogadókhoz egyaránt szólhat jó tanácsa:

Ha meg akarod találni az ajtót az örökkévaló felé, itt és most kell jelen lenned.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
X
X