Tiszta, átlátható és magabiztos – a New York Times kritikusát lenyűgözte a Kurtág-opera

Kurtág György - fotó: Stiller Ákos / The New York Times

A lap hosszú cikkben veszi sorra a 2018-as év klasszikus zenei csúcsait. Számunkra a legkedvesebb hír, hogy Kurtág Györgynek a milánói Scalában bemutatott operáját a legjobb előadások között méltatja az írás.

Kezdjük is egyből ezzel. Zachary Woolfe, a cikk szerzője teljes mértékben meggyőzőnek, magabiztosnak és türelmesnek írja le Kurtág György Beckett 1957-ben Párizsban bemutatott A játszma vége című abszurd drámáját megzenésítő darabját. A zene – írja Woolfe – finom érzékenységgel követi a szavakat,

az előadást pedig a tiszta, átlátható, érzelemmentes és ravasz szavakkal jellemzi.

Woolf a premiert követő napon, ugyancsak a New York Times hasábjain megjelent kritikájában sem fukarkodott a pozitív jelzőkkel, hiszen tökéletesnek írta le a Kurtág-művet.

A játszma végét a milánói közönség is imádta:

Nyolcperces tapsot kapott a Kurtág-opera a milánói Scalában

De térjünk vissza az idei esztendő további top történéseihez. A legkedvesebb meglepetések felsorolása a Jaap van Zweden-éra elindulásának említésével kezdődik. Bár a New York-i Filharmonikusok élére választott holland karmester felkészültségét senki nem vonta kétségbe, a kortárs darabok iránti elkötelezettsége felől már nem volt mindenki egyöntetűen meggyőződve. Ehhez képest a három őszi premier mindegyike friss, ropogós zenemű volt, és a közönség szűnni nem akaró tapsokkal igazolta vissza Van Zweden választásait.

A meglepetések között említi a cikk a Metropolitan Opera szopránját, Anna Nyetrebkót, aki tavasszal Puccini Toscájának címszerepében nyűgözte le a keleti parti metropolisz közönségét, ősszel pedig Aidaként bizonyított.

Anna Nyebretkót Buenos Airesben is imádták:

Felugrott a közönség a színpadra Anna Nyetrebko Buenos Aires-i koncertjén – Videó

A Carnegie Hall publikumát egy ugyancsak orosz virtuóz, Danyiil Trifonov varázsolta el zongorajátékával. Trifonov – írja a New York Times – ihletett magabiztossággal játszott Prokofjev-, Bartók-, Copland-, Messiaen-, Ligeti- és Stockhausen-műveket is.

Számunkra a legfontosabb azonban mégiscsak a Kurtág-opera osztatlan sikere. Szívből gratulálunk hozzá a Mesternek!

(Via The New York Times)