• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Tánc Táncmesék Címlap

A világhírű balettiskola, amit a sóhivatal finanszírozott

Szerző: Giselle2019. január 5.
Facebook Twitter E-mail
Vaclav Nyizsinszkij

A szentpétervári balett története 1738-ig nyúlik vissza, amikor egy francia balettmester, Jean-Baptiste Landé iskolát nyitott a városban, ahol arisztokraták gyermekeit tanította. A társulat a növendékekből, 12-12 fiúból és lányból már a következő évtizedben megalakult.

1738. május 4-én nyitotta meg Anna cárnő a Cári Balettiskolát, amelyet a sóbányák adójából finanszíroztak. Az intézmény először a Téli palotában kapott helyet. A színházpártoló uralkodó 1740-es halála után azonban a balett háttérbe szorult, az iskolát bezárták, Landé külföldre ment. Az újranyitás Jelizaveta Petrovnának, Nagy Péter és I. Katalin második lányának köszönhetően alig egy év múlva megtörtént.

Nem véletlenül: ő maga is táncolt.

Az 1741-es koronázáson már két balettel is bemutatkozott a társulat, ennek sikere megalapozta az iskola jövőjét. Olyannyira, hogy 1836-tól saját épületben, a mai Rossi utcában kapott helyet. 7-9 éves korban kerültek az iskola falai közé a novendékek, akik vallástant, orosz és francia nyelvet, matematikát, zenét, rajzot, de a legfontosabb természetesen a balett volt. Akik a táncban nem mutattak megfelelő előmenetelt, színházi háttérszakmákat sajátítottak el.

A Cári Balettiskola növendékei – forrás: expositions.nlr.ru

A kor számos neves nyugat-európai mestere oktatta itt a növendékeket, a tanrend a virtuozitást hangsúlyozó olasz és a szigorú formákat előtérbe helyező francia előadó-művészeti hagyományokra épült. (Az első orosz táncpedagógus és koreográfus Ivan Valberg volt, ő az 1780-as évektől tanított az akadémián.) A mesterek hitelesítették az iskolát, az itt végzett növendékek nevével a kezdeti időktől fogva találkozunk külföldi társulatokban is.

Ide kapcsolódik:
A karácsony mesebalettje

Bár az intézményben az 1800-as évek elejétől dolgozó Charles Didelot vezetett be több újítást, a kiváló pétervári koreográfus-tanárok közül a balettéletre legnagyobb hatással valószínűleg a marseille-i születésű, balettdinasztiából származó Marius Petipa bírt. Petipa 1847-ben csatlakozott a Cári Balett társulatához először táncosként, majd koreográfusként. Ez utóbbi minőségében fél évszázad alatt közel hatvan előadást készített; koreográfiái ma is az alaprepertoár részét képezik. Rigorózus koreográfus volt: a zeneszerzőknek pontos kompozíciós terveket adott, ezekben taktusszámok szerint előírta, hogy a zenei frázisok milyen terjedelműek, milyen ritmusban legyenek, és azt is meghatározta, hogy hangulatilag mit fejezzenek ki. Az utasítások nem légből kapottak voltak: Petipa egykor zeneszerzőnek készült.

Az iskolában végzett növendékekből jött létre a Cári Balett, amelynek előadásait legtöbbször a Mariinszkij Színházban tartották. A társulat primabalerináját, Matilda Kseszinszkaját minden idők egyik legnagyobb táncosának tartják, de nem csupán erről, hanem a későbbi II. Miklós cárral folytatott viszonyáról is híres. Palotáját a bolsevikok lefoglalták, annak erkélyéről köszöntötte Lenin az őt ünneplő tömeget.
Kseszinszkaja 1920-ban Párizsba emigrált, ahol egy orosz nagyherceghez ment feleségül. Itt írta meg Szentpéterváron táncoltam című ellentmondásos önéletrajzát.

Az 1905-ös forradalom után számos művész magántársulatokhoz szerződött, a legnagyobb elszívó erővel Szergej Gyagilev Orosz Balettje (Ballets Russes) volt. Az együttes a Mariinszkij művészeiből jött létre, az európai hírt 1909-es párizsi bemutatkozásukkal érték el. Az impresszárió és kritikus Gyagilev partnere a munkában Mihail Fokin volt, akivel a zenét, a koreográfiát és a látványt egységes művészeti alkotásként kezelő előadásokat hoztak létre. Az Orosz Balett nagy hatással volt a kortárs művészet minden ágára. Leon Bakszt, Alekszandr Benois, Pablo Picasso jelmezei és díszletei, Stravinsky zenéje, és a táncosok, Anna Pavlova, Vaclav Nyizsinszkij, Tamara Karszavina különleges tehetsége, technikai és előadói képessége korszakos jelentőségű produkciókat eredményeztek. A társulat Gyagilev 1929-es halála után szétesett.

Ide kapcsolódik:
Picasso balettekhez készült munkáinak szentel kiállítást a párizsi opera

Az 1917-es forradalom után sok balett-táncos és balettmester is elhagyta az országot. Agrippina Vaganova azonban otthon maradt, és már szovjet támogatással, új generációk nevelésébe fogott az immár Leningrádnak nevezett város akadémiáján.

balett balett-táncos szentpétervár tánctörténet marius petipa Cári Balett
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésEgy találkozás, ami megváltoztatta Érdi Tamás életét
Következő bejegyzés Még egy hétig látható a Bacon, Freud és a Londoni Iskola festészete a Nemzeti Galériában

Ajánlott Bejegyzések

Vigh Andrea - fotó: Posztós János
Mindent Kocsisról

Dr. Vigh Andrea: „Kocsis Zoltán öröksége páratlan útravaló” 

2022. május 27.4 perc olvasás
Soharóza Dalok a kamrából - fotó: Kovács Márton
Kórusblog

Nemzetközi színházi díjat nyert a Soharóza előadása

2022. május 27.3 perc olvasás
Jiří Kylián - Wolfgang Amadeus Mozart - Petite Mort - fotó Nagy Attila
Operaház

Malandain-, Venekei- és Kylián-koreográfiák a Magyar Nemzeti Balett új estjén

2022. május 27.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Kamarazene Ukrajnáért – segélykoncert sztárokkal a Zeneakadémián  

Szent István Filharmonikusok - fotó: Andrasovszky Péter Promóció

Trianonra emlékezve adnak hangversenyt a Szent István Filharmonikusok

József Promóció

Jelentkezz a Madách Művészeti Iskola képzéseire!

Rózsa Miklós - forrás: listal.com Promóció

A 115 éve született Rózsa Miklósra emlékeznek Debrecenben

Promóció

Bejárja a Kárpát-medencét az A38 Hajó!

Molnár Levente Promóció

Molnár Levente: „Csipike az egész világot próbálja a saját nagysága körébe emelni”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.