A világhírű balettiskola, amit a sóhivatal finanszírozott

Szerző:
- 2019. január 5.
Vaclav Nyizsinszkij

A szentpétervári balett története 1738-ig nyúlik vissza, amikor egy francia balettmester, Jean-Baptiste Landé iskolát nyitott a városban, ahol arisztokraták gyermekeit tanította. A társulat a növendékekből, 12-12 fiúból és lányból már a következő évtizedben megalakult.

- hirdetés -

1738. május 4-én nyitotta meg Anna cárnő a Cári Balettiskolát, amelyet a sóbányák adójából finanszíroztak. Az intézmény először a Téli palotában kapott helyet. A színházpártoló uralkodó 1740-es halála után azonban a balett háttérbe szorult, az iskolát bezárták, Landé külföldre ment. Az újranyitás Jelizaveta Petrovnának, Nagy Péter és I. Katalin második lányának köszönhetően alig egy év múlva megtörtént.

Nem véletlenül: ő maga is táncolt.

Az 1741-es koronázáson már két balettel is bemutatkozott a társulat, ennek sikere megalapozta az iskola jövőjét. Olyannyira, hogy 1836-tól saját épületben, a mai Rossi utcában kapott helyet. 7-9 éves korban kerültek az iskola falai közé a novendékek, akik vallástant, orosz és francia nyelvet, matematikát, zenét, rajzot, de a legfontosabb természetesen a balett volt. Akik a táncban nem mutattak megfelelő előmenetelt, színházi háttérszakmákat sajátítottak el.

A Cári Balettiskola növendékei – forrás: expositions.nlr.ru

A kor számos neves nyugat-európai mestere oktatta itt a növendékeket, a tanrend a virtuozitást hangsúlyozó olasz és a szigorú formákat előtérbe helyező francia előadó-művészeti hagyományokra épült. (Az első orosz táncpedagógus és koreográfus Ivan Valberg volt, ő az 1780-as évektől tanított az akadémián.) A mesterek hitelesítették az iskolát, az itt végzett növendékek nevével a kezdeti időktől fogva találkozunk külföldi társulatokban is.

Bár az intézményben az 1800-as évek elejétől dolgozó Charles Didelot vezetett be több újítást, a kiváló pétervári koreográfus-tanárok közül a balettéletre legnagyobb hatással valószínűleg a marseille-i születésű, balettdinasztiából származó Marius Petipa bírt. Petipa 1847-ben csatlakozott a Cári Balett társulatához először táncosként, majd koreográfusként. Ez utóbbi minőségében fél évszázad alatt közel hatvan előadást készített; koreográfiái ma is az alaprepertoár részét képezik. Rigorózus koreográfus volt: a zeneszerzőknek pontos kompozíciós terveket adott, ezekben taktusszámok szerint előírta, hogy a zenei frázisok milyen terjedelműek, milyen ritmusban legyenek, és azt is meghatározta, hogy hangulatilag mit fejezzenek ki. Az utasítások nem légből kapottak voltak: Petipa egykor zeneszerzőnek készült.

Az iskolában végzett növendékekből jött létre a Cári Balett, amelynek előadásait legtöbbször a Mariinszkij Színházban tartották. A társulat primabalerináját, Matilda Kseszinszkaját minden idők egyik legnagyobb táncosának tartják, de nem csupán erről, hanem a későbbi II. Miklós cárral folytatott viszonyáról is híres. Palotáját a bolsevikok lefoglalták, annak erkélyéről köszöntötte Lenin az őt ünneplő tömeget.
Kseszinszkaja 1920-ban Párizsba emigrált, ahol egy orosz nagyherceghez ment feleségül. Itt írta meg Szentpéterváron táncoltam című ellentmondásos önéletrajzát.

Az 1905-ös forradalom után számos művész magántársulatokhoz szerződött, a legnagyobb elszívó erővel Szergej Gyagilev Orosz Balettje (Ballets Russes) volt. Az együttes a Mariinszkij művészeiből jött létre, az európai hírt 1909-es párizsi bemutatkozásukkal érték el. Az impresszárió és kritikus Gyagilev partnere a munkában Mihail Fokin volt, akivel a zenét, a koreográfiát és a látványt egységes művészeti alkotásként kezelő előadásokat hoztak létre. Az Orosz Balett nagy hatással volt a kortárs művészet minden ágára. Leon Bakszt, Alekszandr Benois, Pablo Picasso jelmezei és díszletei, Stravinsky zenéje, és a táncosok, Anna Pavlova, Vaclav Nyizsinszkij, Tamara Karszavina különleges tehetsége, technikai és előadói képessége korszakos jelentőségű produkciókat eredményeztek. A társulat Gyagilev 1929-es halála után szétesett.

Az 1917-es forradalom után sok balett-táncos és balettmester is elhagyta az országot. Agrippina Vaganova azonban otthon maradt, és már szovjet támogatással, új generációk nevelésébe fogott az immár Leningrádnak nevezett város akadémiáján.

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo