Bubnó Tamás: „A keleti kereszténység zenéje egy kimeríthetetlen forrás”

Bubnó Tamás

Orientale Lumen – Kelet világossága – ezekkel a szavakkal kezdődik II. János Pál pápa 1995-ben megjelent apostoli levele, amiben a keleti kereszténység hagyományainak fontosságára hívja fel a figyelmet – egy olyan élő hagyományra, ami szerves része a keresztény kultúrának. A Szent Efrém Férfikar ezt a gondolatot viszi tovább immár nyolcadik éve. Legújabb blogunk első bejegyzésében Bubnó Tamást kérdeztük a különleges koncertsorozatról.

– Miért lett ez a sorozat címe?

– 2011-ben a Filharmónia akkori igazgatója, Igric György vetette fel az ötletet a Szent Efrém művészeti vezetőjének Bubnó Tamásnak – így indult el a sorozat. A sorozat korábbi otthona, a Szent István-bazilika is az ő javaslata volt.

A sorozat jelenlegi helyszíne a Budapest-Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom az Erzsébet híd pesti hídfőjénél. Ez Pest legősibb temploma, amit nemrég csodálatosan felújítottak:

Ide kapcsolódik:
A pesti templom, ahol az Esztergomi mise a legszebben szólt

– Miért épp a keleti kereszténység zenéje van fókuszban?

– A Szent Efrém Férfikar a magyarországi görögkatolikus hagyományból táplálkozik: ez a felekezet a nyugati keresztény egyházhoz tartozik, de liturgiája megegyezik a keleti egyházéval – egyszerűbben szólva a görögkatolikus „mise”, amit Szent Liturgiának hívnak, ugyanolyan (de legalábbis nagyon hasonló) egy nyíregyházi görögkatolikus templomban mint Athénban vagy éppen Vlagyivosztokban. Ezért döntött úgy a Szent Efrém Férfikar, hogy a hazai közönséget is egy kicsit jobban megismerteti ezzel a kultúrkörrel – ami annyira nem idegen, mégis kevesen ismerik.

– Kik lépnek fel az Orientale Lumen sorozatban?

– A házigazda, Szent Efrém Férikar mellett nagyon fontosak a meghívott vendégek. Az elmúlt hét évadban sikerült Magyarországra csábítanunk a keleti kereszténység zenéjének legautentikusabb tolmácsolóit – sokan közülük éppen a Férfikar meghívására jutottak el először hazánkba, olyan művészek mint Marie Keyrouz nővér, Abeer Nehme vagy a Cappella Romana kórus. A fellépők listája nagyon hosszú és változatos: kiváló orosz énekegyüttesek (Optin Pustyn, Moszkvai Patriarkátus Kórusa, Orosz Ortodox Szólisták), szerb és grúz kórusok, illetve szólisták is énekeltek velünk – például a legendás Jevgenyij Nyesztyerenko vagy a görög Nektari Karantzi.

A koncertek alkalmával kiváló magyar énekesekkel, hangszeresekkel és együttesekkel is találkozhatott már a közönség, vendégünk volt többek között Sebestyén Márta, Palya Bea, Szabóki Tünde, Dés László, Szokolay Dongó Balázs, Sipos Mihály és az Amadinda Ütőegyüttes is. Szerencsések vagyunk, hogy ilyen kiváló kollégákkal dolgozhattunk együtt a sorozatban.

– Mi a koncertek tematikája?

– Az Orientale Lumen koncertek mindig a nagy egyházi ünnepekhez igazodnak, azonban a keleti kereszténység által általánosan elfogadott Julián-naptár szerinti időpontokat alapul véve. Minden évben van egy karácsonyi, egy nagyböjti-húsvéti és egy pünkösdi tematikájú koncert. A keleti kereszténység zenéje egy kimeríthetetlen forrás, így bár a tematika ismétlődik, az évadok során soha nem adjuk elő kétszer ugyanazt a darabot, legfeljebb akkor, ha az a meghívott vendég egyedi kívánsága. Ilyenkor éppen az a lényeg, hogy össze lehet hasonlítani a különböző előadásokban ugyanazt a művet.

Ide kapcsolódik:
Nemzetiségekért díjban részesült a Szent Efrém Férfikar

– Ezek szerint főleg régi, veretes egyházi énekek vannak műsoron?

– Éppen ellenkezőleg. Minden koncerten hallhatóak kortárs művek és nagyon könnyed hangvételű, szinte táncos lejtésű egyházzenék is. A keleti kereszténység zenéje rendkívül nagy területet fed le a Mediterráneumtól Szibériáig – így nem meglepő, hogy a rengeteg itt élő nép nagyon sokrétű zenéket alkotott. A sorozatban a Szent Efrém Férfikar igyekszik megmutatni ezt az elképesztő kulturális gazdagságot és sokszínűséget.