Mi mindent jelenthet számunkra az új év? Új kihívásokat, új reményeket, új megpróbáltatásokat, újörömöket. Lehetőséget, hogy számot vessünk a mögöttünk álló idővel, rövid és hosszú távú terveket szőjünk, újrateremtve a rendet hétköznapjainkban. Ebben a belső munkában a szűkebb és tágabb közösségeink éppúgy segíthetnek minket, mint szokásaink, szertartásaink, hagyományaink. Ilyen hagyomány immár több mint egy évtizede a Müpa újévi koncertje, A teremtés ünnepi megszólalása is: Fischer Ádám ezúttal a legkiválóbb szólisták mellett a Düsseldorfi Szimfonikus Zenekart és a Magyar Rádió Énekkarát vezényli.
A teremtés élettel teli zene, amely elképesztő színeivel és fantáziadús hangzásaival azonnal képes magával ragadni hallgatóit. Menny és föld, fény és sötétség, hullámzó tenger, meredek sziklaszirt, titokzatos égitestek, száguldó tigris, üvöltő oroszlán és az első emberpár is megelevenedik Haydn zenei eszközei által a darabban, amely mindenki számára nyitott könyvként jeleníti meg előttünk a világ születését.
Fischer Ádám évről évre új részleteket fedez fel és domborít ki előadásain, s ehhez az elmúlt évekhez hasonlóan most is kitűnő előadócsapat áll rendelkezésére. A teremtés szoprán szólistája, az egyiptomi születésű Fatma Said nemcsak operaházak és hangversenytermek színpadán aktív, de hazáját képviselve világszerte sokat tesz a kultúra és az oktatás ügyéért is. Amikor épp nem Juan Diego Flórezzel, Rolando Villazónnal vagy más világsztárokkal koncertezik, a táncban találja meg a pihenést és feltöltődést. Rajong Beyoncéért, és sok mindent megadna azért, hogy egyszer együtt vacsorázhasson Mozarttal. Spontán és szenvedélyes művész, akit a színpadon állva mindig az adott pillanat ereje inspirál az éneklésre.
Fischer Ádámmal és a Düsseldorfi Szimfonikus Zenekarral nemrég Mahler VIII. szimfóniájának előadásán és felvételén dolgozott együtt.
Nem vagyok az a tipikus operaénekes alkat. Nem hiszek abban, hogy ha valaki az operában szerepel, akkor annak okvetlenül komolynak, elegánsnak és tüchtignek kellene lennie. Emberek vagyunk mind, csak nekem történetesen az a foglalkozásom, hogy operákban énekelek.
Szerény és közvetlen bemutatkozása sokat elárul a klasszikus zene mellett a rockhoz is szoros szálakkal kötődő Sebestyén Miklósról, aki 2012-ben hosszú idő után az első magyar férfi énekesként debütált a New York-i Metropolitan Operában. Sebestyén Polgár László növendékeként több évig Zürichben tanult, majd 2010-ben a bécsi Belvedere Ének versenyen elért sikere indította el a legnagyobb nemzetközi színpadok felé. A világ vezető karmesterei közül Fabio Luisival és Lorin Maazellel éppúgy dolgozott már, mint Riccardo Chaillyval vagy Fischer Ádámmal.
A Müpa közönsége korábban többek közt a Budapesti Wagner-napok szólistájaként találkozhatott a magyar basszussal, aki operaszerepei mellett dal- és oratóriuménekesként is rendkívül színes repertoárral bír.
Gyakori vendég Budapesten Uwe Stickert , aki 2017-ben Baráth Emőke és Sebestyén Miklós oldalán A teremtés tenorjaként is a Müpa színpadára lépett. Nemrég Vashegyi György vezényletével Telemann Brockes-passiójának szólistájaként hallhatta őt a közönség, de szerepelt a Wagner-napokon is A bolygó hollandi Kormányosaként és A nürnbergi mesterdalnokok Dávidjaként.
A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.
A német tenor a weimari Liszt Akadémián diplomázott, ahonnan olyan neves operaházakba vezetett az útja, mint a berlini Komische Oper, a nizzai Opera vagy a mannheimi Nationaltheater. Sir Neville Marriner és Daniel Barenboim mellett Fischer Ádámhoz is több közös munka fűzi.
Fischer Ádám a Düsseldorfi Szimfonikus Zenekar vezető karmestereként nem akármilyen zeneigazgatók örökébe lépett: az együttest 1833-tól három évadon át Felix Mendelssohn-Bartholdy, majd 1850-től 1854-ig Robert Schumann vezette. A zenekar története azonban még ennél is korábbra, egészen a 18. századig nyúlik vissza, amikor udvari együttesként olyan kiváló zeneszerzők dolgoztak vele, mint Georg Friedrich Händel vagy Arcangelo Corelli. A 20. század elején Richard Strauss vezényelte, szólistaként Edwin Fischer és Vladimir Horowitz is játszott a zenekarral. A Düsseldorfi Szimfonikusok különleges módon egyszerre működnek a város szimfonikus zenekaraként és a helyi operaház állandó együtteseként.
Egyedülállóan sokat dolgoznak azon, hogy megismertessék és megszerettessék a fiatalokkal a klasszikus zenét, így biztosak lehetünk benne, hogy A teremtés esti előadása mellett a délutáni, fiataloknak szóló programon is szívvel-lélekkel játszanak majd.
A délutáni hangversenyen — Rácz Rita, Megyesi Zoltán és Cser Krisztián közreműködésével — Fischer Ádám az oratórium legizgalmasabb részleteit emeli ki és mutatja be, még közelebb hozva ezzel közönségét A teremtés csodáihoz.