Bartókot értelmezi újra a Müpa idei jazzünnepe

Snétberger Ferenc - fotó: Raffay Zsófia

Eredeti gondolkodású előadók és tudatos zenekarvezetők a hazai improvizatív zene élvonalából: a 2019-es Jazz Showcase-en a fiatalok bemutatkozását kísérő nagykoncertek művészeire egyformán illik e jellemzés.

A Müpa évente ismétlődő, közkedvelt rendezvénysorozata, a Jazz Showcase tizenkét esztendeje állítja a szakma nemzetközi képviselői elé a magyar pályakezdő jazzmuzsikusok színe­javát — már régóta ez a legfontosabb magyar tehetségkutató a műfajban.

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

A szervezők a versengés szempontjai mellett mindig igyekeznek a közönség érdekeit is érvényesíteni a délutáni egyórás koncerteken, így nem lehet csodálkozni azon, hogy a kezdés előtt általában alig találni már ülőhelyet a Zászlótérben vagy az Átriumban.

A nyitókoncertet adó gitáros, Párniczky András ugyan a Nigun együttessel dolgozik a legtöbbet, ez az állandó műhelye, amellyel bejárta nemcsak Európát, hanem távolabbi földrészekre is eljutott, most mégis a Párniczky Quartettel lép fel. Csak a fúvós hangszereken játszó Bede Péter tart vele a másik formációból.

Párniczky projektje Bartók Béla, a nagy zeneszerző klasszikus életművéből merít, de továbbra is azzal a technikával, amelyet megszokhattunk tőle a Nigunban, ahol a klez­jazzhez a zsidó népzene adott inspirációs forrást. A projekt neve, a Bartók Electrified persze nem jelenti azt, hogy az eredeti zene valamiféle elektronikus hangszövetté alakulna át, Párniczky most is tisztelettel közelít a feldolgozott anyaghoz. Persze bátran nyúl hozzá, elektromos gitárra, szaxofonra, bőgőre és dobra hangszerelve a szólamokat. Zenekarába két olyan nagynevű, Berlinben élő muzsikus kapott meghívást, akik maguk is több együttest vezetnek, holott nem dallamhangszeren játszanak. Párniczky szerint csak európai jazzmuzsikusok viszonyulnak úgy a nép­ és a klasszikus zenéhez, hogy a már lemezen is megjelent anyag művészetfelfogását magukévá tudják tenni.

A portugál Carlos Bica, az Azul együttes vezetője lírai nagybőgősként ismert, olyan amerikai hírességek keresett partnere, mint Jim Black vagy Kurt Rosenwinkel. Az Echo Jazz­díjas bosnyák származású német Dejan Terzić többször is járt már Magyarországon saját együttese élén és a fantasztikus Nils Wogram kvartett dobosaként.

Ide kapcsolódik:
Kihirdették az idei Gramofon-díj jelöltjeit

Január 9-én este a funk és a jazz legjobb hagyományait nagyszerűen ötvöző Solati Music lép színpadra Tzumo Árpád vezetésével. Az amerikai Monk Akadémián Herbie Hancock növendékeként végzett billentyűs pályája szinte egész tapasztalatát össze tudta foglalni ebben az egyre népszerűbb zenekarban: billentyűsként és hangszerelőként sok kiváló énekes társaként hallhattuk, nélkülözhetetlen tag élen járó zenekarokban, amilyen a Bacsó Triad, Snétberger-kvartett. Szóló és zenekari zongoristaként pompás szerzői lemezeket tett le az asztalra.

Pocsai Kriszta énekes és szövegíró, a zenészcsaládból származó Heilig Tamás basszusgitáros (Random Trio, Punnany Massif) és Toni Snétberger dobos kiválóan rezonálnak arra a hangütésre, amit Tzumo tud a legjobban: a jazz magas követelményeiből nem enged, ugyanakkor rengeteg hatást befogad az R&B, funk és ambient műfajokból. Pocsai több jazz­zenekarban is állandó szólista, a londoni 606 Clubban is emlékezetes sikert aratott. Annak köszönhetően, hogy Toni és Árpád Snétberger Ferenc kvartettjének tagjaiként barátkoztak össze, a legendás magyar muzsikus vállalta, hogy vendégként csatlakozik a fia és barátai által adandó koncerthez.

Karosi Júlia énekesnő az egyik legválasztékosabb ízlésű hazai jazzelőadó, aki tudatosan építi saját repertoárját az igényes megszólalás és a közérthető, de egyértelműen modern stílus jegyében. Sokakat meglepett, hogy 2018-­ban Gershwin-­feldolgozásokból adott ki nagy sikerű lemezt, amelyen vonósnégyes is közreműködött, de a mag, saját zenekara itt is vele tartott.

Ide kapcsolódik:
Gershwin-albumot készített Karosi Júlia

A Showcase­en visszatér saját repertoárjához, de főleg új kompozíciókat fogunk hallani tőle. Tálas Áron, Bögöthy Ádám és Varga Bendegúz ritmusszekciója ezúttal egy híres New York-­i muzsikussal egészül ki: a gitáros Ben Monder a kortárs New York-­i jazzélet egyik legizgalmasabb és legsokoldalúbb alakja. Miközben David Bowie utolsó lemezének egyik legjobb szólóját jegyzi, többek mellett Paul Motian és Theo Bleckmann partnereként szerzett hírnevet. Transzcendentális játéka rendkívül jól illeszkedik Karosi kvartettjének stílusához és repertoárjához, sőt az énekesnő azt is elárulta, hogy Monder szerzeményeit is műsorra tűzik. A koncert legnagyobb újdonságaként átiratokat adnak elő Bartók­ és Kodály­szerzeményekből, melyeken az énekesnő szeptember óta MMA­-ösztöndíjasként dolgozik.

Bartók újraértelmezése nemcsak ezen a két koncerten kerül terítékre, hanem azon a tanácskozáson is, amelyet február 9-­én napközben rendez a Müpa fiatal muzsikusok és az érdeklődő közönség számára a Jazztanulmányi Kutatócsoport szervezésében. Kerekasztal­beszélgetésen lesz szó a magyar jazz Bartók adta új ihletéséről, valamint külföldi és magyar szakemberek tartanak előadásokat egyebek között a fado és jazz, a jazzének­tanítási módszerek, az improvizáció esztétikája és a jazz-muzsikusok karrierlehetőségeinek témáiról.